Olivier François; ‘Geen nieuwe compacte Chryslers in Amerika’
En dus gaat de nieuwe Ypsilon niet aan een Amerikaans avontuur beginnen, ondanks eerdere geruchten. Dit zou de CEO gezegd hebben tijdens de autosalon in New York (foto). Chrysler presenteert daar volgens Lancia recept enkele meer verfijnde uitvoeringen (‘S’ en ‘Executive Series’) van de 300C en de 200 en 200 Cabriolet. Vorige week werd al bekend dat Lancia van deze laatste modellen geen eigen editie zal lanceren met de naam Flavia.
Ander indirect Lancia-nieuws dat daarbij naar buiten kwam, is dat er ook geen compacte C segment sedan zal komen met Chrysler-logo. Dodge zal binnenkort op het Compact (Wide) platform van de Giulietta wél een middensegment sedan mogen presenteren. Elders in de wereld zal dit model als Fiat door het leven gaan. Dit model kan in de VS concurreren met populaire kofferbakmodellen zoals de Ford Focus, Honda Civic en Chevrolet Cruze. Voorheen kwam van elke Dodge altijd een Chrysler variant op de markt en andersom, maar François kondigt hier duidelijk een nieuwe strategie aan.
Het is bij dit alles onduidelijk wat de gevolgen voor Lancia zijn… maar ook voor Chrysler als mondiaal merk (buiten Amerika). Kan het zo zijn dat Lancia wél een compacte sedan zal krijgen, die op markten buiten Europa (plus Groot Brittannië en Ierland) als Chrysler door het leven zal gaan? Het is dus de vraag hoe de verdeling precies zal zijn. Volgens onze informatie zal Lancia namelijk wel degelijk een middensegment sedan (en stationwagon) krijgen dat zich als opvolger van de Lybra naast de huidige Delta zal positioneren. Overigens gaat ook dit laatste model waarschijnlijk alleen buiten de VS als Chrysler door het leven, op de markten waar Lancia niet aanwezig is.
De nieuwe sedan is het eerste volledig ontwikkelde product sinds de fusie tussen Lancia en Chrysler. Zoals het er nu naar uitziet zal Lancia als merk daar dus een belangrijke rol in gaan spelen. Technisch zal dit model veel gemeen hebben met de varianten van Dodge en Fiat, maar ook met de Alfa Romeo Giulia. Volgens bepaalde geruchten zijn deze projecten dan ook vrijwel gelijktijdig in Italië en Amerika van start gegaan. Zo zouden in de buurt van Turijn al sterk gecamoufleerde middensegment sedans gezien zijn, die toch als een Fiat herkent werden.
Dat de ypsilon niet naar de VS gaat lijkt mij logisch. In dat segment valt er niet veel te vissen ginder en FIAT zit er al met zijn 500.
De Delta lijkt mij enigszins raar. In dat segment zitten ze in de VS helemaal nog niet. Volgens mij zijn de bedenkingen over de Delta hetzelfde als over de Flavia hier in Europa: heeft het nog zin gezien het model nog maar twee jaar loopt?
Gezien de Delta toch niet naar de VS gaat, vraag ik mij af of ze hem niet beter als Lancia in de UK hadden gedropt. Hem nu als Chrysler rebadgen voor de UK heeft weinig zin.
Tot slot begin ik toch weer te vrezen voor het verderbestaan van Lancia. Ik heb net gelezen dat de Delta een commerciële flop was. Enkel in de eerste twee jaar hebben ze op het model verdiend, daarna waren de aantallen te klein. Als de nieuwe Ypsilon te weinig verkoopt, zal volgens mij snel de conclusie worden getrokken dat het weinig zin heeft om verder in Lancia te investeren.
Onzin om te stellen dat er eventueel een stekker uit Lancia zou gaan. Een investering in Lancia is een investering in Chrysler. Lancia is slechts een naam die belangrijk is om het Italiaanse marktaandeel te vergroten en bestaat als op zichzelf staand merk feitelijke al niet meer. De Ypsilon zat al in de pijplijn en is belangrijk om de Europese verkopen op te pompen zolang er nog geen nieuwe (Chrysler) modellen zijn in de hogere segmenten. Rusland en Azië zullen voor alles wat erna komt een belangrijke rol spelen voor het ‘mondiale’ Chrysler. Daarbij zullen compactere modellen die niet op de Amerikaanse markt verschijnen een belangrijke rol spelen. Als ik het goed heb kun je dat vergelijken met GM’s Chevrolet. De Ypsilon en alles wat erna komt zal makkelijk kostenefficient geproduceerd kunnen worden waardoor Chrysler ook in de rest van de wereld zich zal kunnen ontwikkelen. In Europa heet het Lancia… dat is het enige verschil. Veel journalisten maken nu de fout door het als twee volwaardige merken te zien, vanwege de verschillende modellen. Dat is niet terecht, want feitelijk zien we hier de eerste stappen van de herlancering van Chrysler op mondiaal niveau. Je kunt de verdeling van Chrysler straks als volgt in drie gebieden indelen; Amerikaanse modellen > VS. Amerikaanse en mondiale modellen > Als Lancia in Europa. Amerikaanse en mondiale modellen > rest van de wereld als Chrysler. Chrysler zal groter zijn dan dat het ooit is geweest en eigenlijk geldt dat ook voor Lancia, ondanks dat Lancia nu eerder uit Chrysler voort zal vloeien dan andersom. Geen ramp want Lancia kon al sinds midden jaren ’90 geen echt zelfstandig merk meer genoemd worden. Dat geldt in mindere mate ook voor Alfa Romeo, maar daarvoor ligt nu een nog ambitieuzer (en riskanter) plan klaar.
Dat de Delta een flop is, is eveneens geen terechte uitspraak, want Lancia is als merk eigenlijk niet aanwezig buiten Italië. Wat de Italiaanse markt betreft rendeert de Delta ruim voldoende voor een model van die prijsklasse en heeft het zich al lang bewezen. Dat het een duur geintje is om een auto te ontwikkelen speciaal voor één markt is natuurlijk waar, maar ook bewonderenswaardig. En dan zijn er nog mensen die beweren dat Fiat Group onvoldoende investeert in haar merken.