Lancia Delta facelift maakt zich op voor marktintroductie
Dat zien we aan deze beelden van de vernieuwde Delta in openlucht tijdens de opnames van een commercial in Barcelona. Uit al de compromissen die we vorige maand in Genève zagen, vonden we deze versie van de Delta nog niet eens zo’n grote inbreuk doen op onze perceptie van hoe een Lancia er uit zou moeten zien. Dat komt vooral door de omtrek van de grille die nog hetzelfde is gebleven. Dat gezegd hebbende willen we toch ook benadrukken dat we aan de andere kant -ook bij het zien van deze Delta- nog altijd een bitter sentiment voelen in ons liefhebbers-hart, vanwege het feit dat Lancia haar ‘gezicht’ heeft in moeten leveren. Als eerbetoon zie je hieronder daarom ook de foto van de Delta waarmee we vorige maand over de Alpen reden en weer terug. Maar laten we ook het belang van de toekomst niet vergeten en het dus vooral van een positieve kant benaderen; Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
De televisiecampagne begint aanstaande zondag al en de Italiaanse dealers nodigen vanaf volgend weekend potentiële kopers uit om te komen kijken. Deze update van de Delta is feitelijk het begin van het nieuwe Lancia. Het nieuwe Lancia heeft vooral als doel weer een volwaardige en levensvatbaar merk te zijn binnen Europa. De versie hier op de foto’s is een ‘Gold’ editie met 1.6 MultiJet motor met 105 pk. In de spot spelen een schip en de auto in combinatie met een man en een vrouw een belangrijke rol. De moraal van het verhaal is dat grandeur vele gezichten kent en dat je altijd open moet staan voor ander invalshoeken. Het is duidelijk wat de autobouwer uit Turijn ons wil bijbrengen… Uiteraard zul je het spotje binnenkort ook weer op onze site kunnen bekijken.
Ik vind de nieuwe grille mooier dan de oude, maar als ik de berichten op het forum lees ben ik de enige:)
Wat ik veel belangrijker vind voor de facelift is of de grote afknappers van deze auto, namelijk het goedkoop Chinees glanzend plastic middenconsole en de matige stoelen worden aangepakt.
Ik snap dat maffe geklets over de stoelen niet. Ik heb inmiddels duizenden km’s gereden in dit ding, ben 1,90 weeg 95 kilo en vond het een prima zit!
De stoelen in deze auto vind ik juist ook erg fijn. Misschien iets minder zijdelingse steun als een Alfa (je zit er iets minder in maar meer op) maar de zit is gewoon goed en je stapt er na een lange rit onvermoeid uit.
En dan gelijk maar het middenconsole : Het is misschien het minst mooie stukje plastic op het dashboard maar als geheel vind je in deze klasse geen mooiere materialen in het interieur.
Autojournalistenjongetjes (want dat zijn ze tegenwoordig) zoeken graag kritiekpunten die breed uitgemeten worden. Waarom zegt men niet dat het overige (en als geheel) juist hoogwaardig is?
Stoelen vragen gewenning, maar zitten op den duur erg lekker. Totaal geen last van m’n rug na lange (of korte) ritten. Ook voor lange mensen (1.93m). Ongelofelijk hoe deze auto wordt bekritisserd om onbenulligheden zoals de zetels of een hoge tildrempel van de kofferbak!
Lijkt me prachtig om straks deze auto in de USA ook als rental te kunnen rijden.
@AE
Je weet toch wel dat in NL (en D) Italiaanse auto’s aan mythische criteria moeten voldoen. Het kan niet goed zijn als het uit I komt is de mening van de – inderdaad – autojournalistenjongetjes.
Ik verbaas mij elke maand weer als ik de verkoopcijfers van de Delta zie. De Delta steekt qua schoonheid in vergelijking tot de concurrentie met kop en schouders boven de rest uit (ja ook boven de Guilietta). Maar kopen, ho maar.
Nog zo eentje: de Spider. Ik houd eigenlijk niet van agressieve neuzen, maar de Spider is toch wonderschoon. En hoeveel worden er verkocht? En hoeveel BMW Z4’s?
Ik kan je zeggen, ik wordt nogal eens meewarig aangekeken als ik niet mee ga in de lofzang op de Audi’s en BMW’s. Als je dan zegt dat ze veel te duur zijn, eentonig en vaker kapot dan iedereen denkt en dan nog eens de Italianen aanhaalt vinden ze je opeens niet meer zo aardig…
@ Il piu migliore
Ben het met je eens.
Ik vind een A5 prachtig als dit het eerste ontwerp zou zijn en al die andere A’s er niet waren. Ook een A4 is best netjes waar het niet dat hij er in zoveel verschillende uitvoeringen is en alleen het kopieer apparaat op zoveel % + of – word gezet. Een 80 Avant en een A4 Avant I zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Het mag dan geheel opnieuw ontworpen zijn. Bij VAG en dan vooral waar de V en A voor staan (maar ook Porche al 60 jaar) doen ze hun best om iets nieuws te bouwen, maar het ontwerp komt al 20 jaar lang niet veel verder dan een lichte retouchering en dat is het geen ik niet kan waarderen.
Helaas heb ik zelf wel wat commentaar op de zetels niet voor in maar juist achterin vind ik de zit niet des Italiaans.
@ AR 159
Mij viel op dat de achterbank niet alleen in horizontale richting te verstellen is (hetgeen volgens mij uniek is), maar nu is ook de rugleuning van de achterbank te verstellen! Jammer dat ie dan niet lekker zit…
Heb trouwens onlangs achterin in een Peug 307 SW gezeten. Man, ik smeekte om op de terugweg voorin te mogen zitten 🙂
“”…de achterbank niet alleen in horizontale richting te verstellen is (hetgeen volgens mij uniek is), maar nu is ook de rugleuning van de achterbank te verstellen!…””
Niet zo uniek : bij de eerste Twingo (begin jaren ’90 ! ) kon je de achterbank al verschuiven.
De 1e serie van de Musa kon ook al beide : verschuiven zitvlak + verstellen rugleuning.
Bij de Skoda Roomster kan je hetzelfde doen + de stoelen 1 per 1 er uit nemen / laten staan.
Bij de Renault Modus kan je de achterbank verschuiven + breder / smaller maken.
Uniek ? Opletten wat je zegt 🙂
Ik kan het even niet laten, om op een paar zaken te reageren. Volgens mij past de vorige Delta-grille zó in de opening van die nieuwe. Dus: bij de aankoop direct laten verwisselen door een exemplaar van de oude grille uit het magazijn, dat maakt op de totale aanschafprijs weinig uit.
Over die achterbanken: de eerste auto met een achterbank die verschuifbaar was in de lengterichting van de auto, plus verstelbare (en neerklapbare) achterbankleuning, was de Renault 16, Auto van het Jaar 1965.
Verder is goed zitten heel persoonlijk. Dat hangt af van je lichaamsmaten en vooral ook de verhouding van je lichaam (lange benen, of een lang bovenlijf of wat dan ook) en in zekere mate ook van smaak. Feit is dat veel mensen helemaal niet weten hoe je zo goed mogelijk in een auto zit (veel te dicht op het stuur, te rechtop, of juist te veel achterover of te ver van het stuur. Daarom is het erg lastig daar concreet veel over te zeggen. Bovendien ga je echt goede stoelen pas waarderen op een lange rit, maar voor een auto die zich vooral leent voor korte ritjes maakt het op zich niet zoveel uit.
@Koen
Excuses, daar had nog bij gemoeten: “…in de C/D-categorie…” 🙂
Maar dat wordt weer onderuit gehaald door de Renault 16 van Bart 🙂
Volgende vraag: zijn al die achterbankrugleuningen traploos verstelbaar?
“”Volgende vraag: zijn al die achterbankrugleuningen traploos verstelbaar? “”
Bij de Roomster niet. Maar is dat een C/D -categorie ❓
De anderen weet ik niet 🙂 en behoren tot het A en B segment, lijkt me.
De Renault 16 was in 1965 zeker een C segment.
Misschien wel D.
Toen sprak men eigenlijk niet in categorieën zoals we die nu “kennen” / opgedrongen krijgen.