Fiat vs Fiom: Grugliasco blijkt hol van de leeuw
Het zal bij de directie van Fiat nauwelijks voor verbazing hebben gezorgd –bij ons eigenlijk wel-, toen de afgelopen weken bleek dat de links radicale vakbond FIOM een barricade opwierp rond de voormalige Bertone fabriek in het Torinese industriegebied Grugliasco. Binnen Turijn gelden immers dezelfde regels zou je denken… Daar denkt de FIOM anders over. Fiat heeft een uitvoerig investeringsplan (650 miljoen euro) klaar liggen voor de fabriek, waar inmiddels al anderhalf jaar de nodige verbouwingen gaande zij. Het doel; een nieuwe Maserati-fabriek dat vanaf eind volgend jaar de productiekraan volop opendraait, maar als het aan deze splintergroep van de CGIL ligt, is het nog lang niet zover. Zij eisen nieuwe arbeidsvoorwaarden en weigeren het akkoord van Mirafiori te accepteren, als een akkoord dat ook voor deze fabriek zal gelden. Fiat heeft daarom al een ultimatum op tafel gelegd waarin staat dat men het Mirafiori-akkoord moet accepteren, anders zal Fiat de stekker uit het plan trekken en elders (Amerika) Maserati’s gaan produceren.
Dat in Grugliasco overal rode vaandels wapperen is eigenlijk logisch, want in dit industriegebied zwaait de FIOM van oudsher de scepter. Van de 1095 voormalige Bertone werknemers staan dan ook 700 ingeschreven bij de FIOM. Vanmorgen kwam er bij de directie van Fiat daarom een brandbrief op de mat, die ondertekend is door minstens 400 werknemers. In de brief wil de bond om de tafel met de CEO’s van Fiat. Het management lijkt niet van plan te zijn om water bij de wijn te doen en heeft nog geen reactie gegeven. Al met al zal Grugliasco misschien zelfs een nóg zwaardere dobber zijn voor Marchionne, dan Mirafiori en Pomigliano d’Arco bij elkaar ooit zijn geweest. ‘Fabbrica Italia’ is dus nog altijd geen feit.
Een paar meter verderop wapperen dezelfde vlaggen voor een andere fabriek, namelijk bij de hekken van de De Tomaso-fabriek waarin voorheen Pininfarina zetelde. De eerste volwaardige werkdag van deze fabriek ging gister op aan protesten, omdat werknemers volgens de vakbond te lang op hun loonstrookje moeten wachten. De FIOM eist van de directie van Rossignolo een helder beleid als het om dit aspect gaat. De duizend werknemers zullen volgens De Tomaso deze week hun loon ontvangen.
Kortom, het is duidelijk wie in Grugliasco eigenlijk de baas is…
Mooi! Sluiten die hap en Maserati in Amerika gaan produceren. Die lui gaan het toch nooit snappen.
In te veel zon en wijn zit ook een venijn!
Maserati uit de VS?? mwahh, liever gewoon uit Modena!! Zeker als Turijn niet wil
Chantage tegen chantage…
Wij werkers weigeren de huidige plannen te accepteren,
Wij Fiat weigeren met jullie te praten, je accepteert het maar of anders gaan we lekker ergens anders produceren.
Nee zo kom je er wel.
Krijg toch eens wat meer begrip voor elkaar mensen.
Liever de boel om zeep helpen dan een beetje water bij de wijn doen. Goed bezig die FIOM.
Dat FIAT deze fabriek maar sluit. Ze hebben nog een leeg pand staan in Arese. Ik zou daar de produktie opstarten. Zijn de mensen van Arese ook tevreden.
@Lusso: Laten die lui in Arese nou nóg strengere eisen hebben waardoor VW zelfs van productie af zal zien indien het AR zou bezitten.