Verkoopcijfers maart 2011
Nog altijd een dalende lijn op de belangrijkste Europese markten, vooral ook in Italië. In maart werden 187.687 auto’s verkocht in de thuishaven van Fiat SpA. Dat is een daling van -27,6% in vergelijking met maart 2010. Nu was maart vorig jaar nog een laatste maand waarin klanten konden profiteren van de nodige staatssteun, wat vooral in het voordeel was van de autobouwer uit Turijn. Vanaf volgende maand zullen de verhoudingen dus weer een stuk realistischer zijn en zullen de percentages minder extreem zijn. Fiat verwacht dankzij de marktintroducties die beginnen met de nieuwe Lancia Ypsilon, dat het weer zal kunnen groeien in Italië en de rest van de EU. Voor dat het zover is, zal er echter nog sprake zijn van een afname op de automarkt. De komende maanden waren qua voorspelling al behoorlijk bleek, maar door de ramp in Japan verwacht men dat het totaalcijfer zelfs nog iets lager uit zal vallen. Steeds meer Italianen kopen een gebruikte wagen.
De hele Fiat groep verkocht de afgelopen maand in eigen land slechts 55.177 auto’s, terwijl dat vorig jaar nog 81.018 stuks waren. Het totale marktaandeel blijft echter vrijwel gelijk met iets meer dan 29% in plaats van 31% vorig jaar. Hoe schoon en compact de auto’s ook zijn, Fiat registreerde als merk een verkoopaantal van 38.813 ten opzichte van de maar liefst 64.485 nieuw verkochte auto’s in maart 2010 (-29,81%). Vanaf januari gezien is dat een daling van -36,23% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Over die periode levert Fiat –5% van het totale marktaandeel in, wat vrij fors is. Ondanks dat, verwacht Lingotto dat dus vrij snel weer terug te kunnen winnen, om vervolgens zelfs weer over te kunnen gaan naar gestage groei. De Punto blijft ver bovenaan als best verkochte auto van Italië met 13.843 stuks. De Panda op plaats twee blijft heel belangrijk met 12.604 stuks, waardoor je de impact van een opvolger alvast kunt incalculeren. De 500 vinden we pas op plaats zes met 5241 stuks. Compacte niche heeft het dus het zwaarst te verduren. Lancia zal ook kunnen werken aan een comeback, maar momenteel moet het nog blijven inleveren met -22% over de maand maart. Lancia verkocht in Italië 9115 auto’s tegenover een aantal van 11.689 in maart vorig jaar. Ook over de periode vanaf januari noteert Lancia een daling van bijna –22%. Qua totaal marktaandeel blijft Lancia drijven rond de 4,5%. Eigenlijk zijn de cijfers van Lancia in Italië nog niet eens schokkend te noemen; De Ypsilon is met een 5305 stuks een waardige pensionado (meer dan de 500) en van de vrij luxe Delta worden iedere maand toch een paar duizend verkocht op de thuismarkt. Alfa Romeo zorgt nog altijd voor een frisse stijging dankzij een sterk concurrerend model in het C segment. Het verkocht 7144 auto’s in Italië, wat goed is voor een dikke +51,2%. Vanaf het begin van dit jaar gezien is dat een +37,5% met bijna 20.000 auto’s. Alfa Romeo heeft in plaats van een magere 2% marktaandeel, momenteel al een stuk van de taart dat oploopt tot 4,57%. Met de Giulietta haalt het vooral klanten weg bij de concurrent. Daarvan werden de afgelopen maand dan ook 4165 stuks verkocht. Vanaf januari zijn al 11.924 Giulietta’s verkocht. Ferrari (64) verkocht weer paar auto’s meer dan vorig jaar en bij Maserati (41) was het precies andersom.
Bijna alle merken daalden weer flink in Italië. Vooral Citroën, Peugeot, Renault en Ford hadden het zwaar met elk een min van meer dan -45%. Volkwagen noteert nog altijd een lichte groei van een paar procent, evenals het merk Seat uit die groep. Audi noteert zelfs een +6,6%. Alleen Skoda trok minder Italianen naar de showroom met -13,3%. Toyota deed het zelfs behoorlijk goed met +13,2%.
In Europa deed Fiat het net zoals de vorige maanden; In de meeste landen (uitgezonderd de onze) heeft het te maken met een daling van rond de -15%. Lancia is vrijwel onzichtbaar en verkoopt momenteel bijna geen auto’s over de grens. Alfa Romeo toont in de EU alleen maar verdubbelingen of meer dan dat. Vooral in Frankrijk, Duitsland en Spanje, is dat het geval.
In Nederland numero due! Alleen Vulliswagen verkocht meer. Kun je het voorstellen, Fiat binnenkort marktleider in Nederland, mwhahahahaaaa…
Tja, als er nauwelijks producten zijn kun je ook niks verkopen.
Hoe komt het toch dat VAG zo goed op pijl blijft met die weinig onderscheidende modellen vooral ook binnen de eigengroep. En FGA blijft maar vallen als een baksteen op de eigenmarkt. Oke Het 500 concept is een beetje uitgewerkt tijd voor wat lang geleden beloofde aanvullingen als de station etc. En die Face lifts bij FGA doen meestal ook geen wonderen eerder schade. Is in ieder geval het minst gewaardeerde onderdeel op ons PE die 500 chromenstrip die past op een 500 maar niet op 1 van de andere modellen. Een ontwerp is een geheel daar moet je niet teveel in snijden dan moet je met iets heel nieuws komen waarin het past. Maar niet een prachtig ontwerp verzieken met een chromen snor die is komen aan waaien o die doen we daar maar even want die staat leuk op het 500tje dus kan daar ook wel op. Niet doen!!! Ik zou als ik Giugaro zou zijn dan ook op mijn ziel getrapt zijn als men mijn ontwerpen zou verprutsen met tierelantijnen die niet bij het model thuis horen.
@AR 159: Ik snap je verhaal, maar de PE is een groot succes dus de FL moet als zeer geslaagd worden beschouwd als je alleen op cijfers afgaat. 😉
De PE is helemaal geen succes!, behalve in NL (maar dat komt alleen door de ‘belastingvrije’ diesel).
Er zijn van de PE al meer verkocht dan ooit van de GP. In Italië zijn die krengen niet aan te slepen (in Italië zag ik er eens zes achter elkaar staan voor een stoplicht) dus ik weet niet waar je je cijfers vandaan haalt Arjan. Ook in Frankrijk, GB en België doet ie het goed.
@ AE: je ziet ze in Italië inderdaad wel rijden en het zal ook wel in aanzienlijk mate verkopen, maar het is een feit dat FIAT in die klasse over de jaren heen steeds minder heeft verkocht. Als ik het goed voorheb, was de Uno (of de eerste punto) destijds zelfs even de best verkochte auto in Europa. Daar kunnen ze nu alleen nog maar van dromen.
Blijkbaar kunnen ze niet op tegen de concurrentie en dat heeft tal van redenen: te weinig uitvoeringen, te weinig constante evolutie van de modellen, … en die mislukte FL. Voor de facelift was de pers zeer lovend over het uiterlijk (maseratineus), terwijl de FL enkel kritiek heeft gekregen. Dat schaadt de verkopen.
Om de een of andere reden slagen ze er altijd in om een prachtig ontwerp te verknoeien met een facelift. De reden is dat een italiaans ontwerp – in tegenstelling tot andere merken – van in het begin (bijna) altijd perfect is. Elke verandering daarna kan enkel een stap terug zijn.
Je schrijft ‘er zijn van de PE al meer verkocht dan ooit van de GP’. Waarop basseer je dat? Heb je het dan alleen over de kleine Nederlandse markt?
Als ik naar de verkoopcijfers kijk van de PE in Italie en Duitsland (de twee grootste markten in Europa voor Fiat), dan gaat het helemaal niet zo lekker met de PE.
Dat je er zes achter elkaar ziet staan bij een stoplicht zegt natuurlijk niets. Graag cijfers die er toe doen!
Natuurlijk is het fantastisch zoveel nieuwe Fiats te zien in Nederland, maar Europees gezien verkopen de Polo, Corsa, Fiesta en Clio (veel) beter dan de PE en daar maak ik mij wèl zorgen om.
Maart 2011 weer slechte maand voor de Punto in Europa; niet in de top 10. Fiesta, Polo, 207 en zelfs de C3 verkopen beter… Fiesta (50.000 stuks) zelfs tweemaal zoveel auto’s als Punto (minder dan 26.000).