Marchionne en Elkann voorspellen sterke groei voor Fiat

Marchionne Elkann

Tegen 2014 verwachten de mannen aan de top van het Fiat-Chrysler concern een omzet van minstens 64 miljard euro. Dat is ongeveer het dubbele van het getal dat vorig jaar werd weggeschreven. Marchionne en Elkann laten dit weten aan hun aandeelhouders tijdens een algemene aandeelhoudersvergadering.

Sergio Marchionne: “Binnenkort zal ons aandeel in Chrysler al naar 35% gaan. Het dividendbeleid voor 2011 blijft ongewijzigd voor Fiat Industrial en zorgt voor een verdeling van ongeveer 25% van het geconsolideerde netto-inkomen, met de minimale uitbetaling van 100 miljoen euro. Het zelfde geldt voor Fiat SpA, maar dan met een minimum uitkering van 50 miljoen euro. Het toekomstige dividendbeleid zal binnenkort door de raden van bestuur van Fiat SpA en Fiat Industrial worden bekendgemaakt.”

“Er is momenteel nog een grote kloof tussen het benutten van de totale productiecapaciteit van onze Italiaanse fabrieken en die in de rest van de wereld. De afgelopen twee jaar hebben onze Italiaanse fabrieken ver beneden hun maximale capaciteit gedraaid. Het totale netwerk in ItaliĆ« is wordt voor 54% gebruikt momenteel, met een technische capaciteit van zo’n 37%. In andere Europese fabrieken zien we juist een benutting van het gehele netwerk tot zo’n 128% oplopen en 78% technische capaciteit. We hebben vorig jaar belangrijke stappen gezet op het gebied van een zo groot mogelijke flexibiliteit, zodat we ook meer perspectief kunnen garanderen. Bijvoorbeeld voor Pomigliano en Mirafiori zijn belangrijke beslissingen genomen. De investering in de voormalige Bertone-fabriek kan enkel plaatsvinden als we ook voor deze fabriek het akkoord van Mirafiori kunnen doen gelden.”

John Elkann: “Vanaf vandaag kan Fiat zich weer puur en alleen richten op het produceren van auto’s. Auto’s bouwen in een wereld waar meer markten opkomen met specifieke behoeften en waar er vraag is naar meerdere soorten producten. Precies daarom heeft Fiat bijvoorbeeld altijd naar de Amerikaanse markt gekeken, om daar nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Mijn overgrootvader deed dat al in 1906. Ford ging toen samenwerken met Fiat. In de jaren daarna volgden nog meer vergelijkbare acties. Na GM is het nu Chrysler dat een belangrijke sleutel vormt voor de groei van Fiat. In voorbereiding op deze meeting, trof ik juist wat Chrysler betreft de brieven die mijn opa in de jaren ’80 kreeg, toen hij correspondeerde met Lee Iacocca. Iacocca schreef als CEO van Chrysler aan mijn opa dat het interessant zou zijn, indien er meer samengewerkt zou worden.

Marchionne: “Er is nog niets besloten over het eventueel verplaatsen van een hoofdkantoor en het is ook geen issue. Het staat niet op mijn agenda en al evenmin op die van John Elkann.”

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.