Fiat in Rusland nu ook in gesprek met Derways
Het is meer dan duidelijk dat Fiat sinds de breuk met Sollers naarstig op zoek is naar een nieuwe Russische partner. Na geruchten over Avtovaz en de onderhandelingen met TagAz, is er nu ook het gesprek met Derways. Het plan ligt er voor Fiat al een tijdje, namelijk 300.000 auto’s er jaar bouwen. Dat plan heeft Fiat niet willen wijzigen en onlangs zelfs nog (opnieuw) voorgelegd aan aan het Russische ministerie voor economische otnwikkeling. Maar het is helemaal de vraag wie het mag gaan doen en wanneer dit zal gaan lukken?
Derways bouwt momenteel ‘slechts’ 100.000 auto’s per jaar. Dat zijn de afgelopen jaren vooral hoekige SUV’s geweest met een Roemeens oorsprong en vandaag de dag, doen ze alles in opdracht van het Chinese Lifan en Liaoning. Derways werd ooit opgezet door een Russische ondernemer die naast Wodka ook eens auto’s wilde maken. Het is voor Fiat te hopen dat deze twee producten niet te veel door elkaar gaan lopen tijdens de productie. De belangrijkste geldschieter Sberbank heeft het contact gelegd tussen Fiat en Derways, meldt een Russisch dagblad vandaag.Volgens diezelfde bron zou de bekende bank de autobouwer uit Cherkessk (ook niet ver van de Zwarte Zee) tegelijkertijd ook met GM en Kia in contact hebben gebracht.
Er is wat haast bij, want wie na april nog met het nodige fiscale voordeel een productie wil opstarten in Rusland, moet voortaan eerst een bezoekje brengen aan het Kremlin. Deze zullen dan het plan eerst moeten keuren. Overigen heeft Fiat een prima verstandhouding met de Russische overheid.
Ik hoop niet dat ze zich niet mispakken met zo overhaast te werk te gaan.
Overigens is het wel ironisch dat FIAT die in de jaren zestig als enige westerse producent was binnengedrongen in rusland, nu de laatste van de klas is…