Vakbond blokkeert investering nieuwe Maserati-fabriek in Grugliasco
Zijn jullie klaar voor een nieuwe aflevering van ‘goede tijden, slechte tijden’ in Fabbrica Italia? Vakbond de FIOM, dat meer op een storende knokploeg lijkt dat aan bedrijfshooliganisme doet, is tegen het doorvoeren van het akkoord van Mirafiori in deze andere fabriek te Turijn. Volgens het management van Fiat is dat onbespreekbaar en absurd, aangezien de verbouwde Bertone-fabriek in stadsdeel Grugliasco, gezien kan worden als een verlengstuk van de grote Fiat fabriek elders in de Piemontese hoofdstad. Deze moderne fabriek werd door Lingotto drie jaar geleden overgenomen van Bertone.
De vakbond in kwestie is de enige die hier een strijdpunt van wil maken en blokkeert hiermee een investeringsplan van 650 miljoen euro, voor de productie van ongeveer 50.000 auto’s met het merk Maserati per jaar. Bovendien is het de vraag of de voormalige werknemers van Bertone, die na twee jaar gedwongen thuiszitten net weer een beetje aan de slag konden, wel zitten te wachten op extra vertraging in verband met het opeisen van bepaalde arbeidsvoorwaarden die uit de jaren ’60 stammen. Het lijkt dus weer eens meer op een principekwestie dan het dienen van een bepaald belang. De FIOM was immers tegen het akkoord van Mirafiori en trok tevergeefs alles uit de kast om de werknemers achter zich te krijgen voor een ‘NEE’ tegen het akkoord.
Fiat komt daarom direct met een ultimatum; De FIOM krijgt nog één kans om gewoon mee te doen. Het is niet bekend hoeveel bedenktijd er is voor de linksradicale groep voor staalarbeiders. Het protest van de FIOM zal op minder begrip kunnen rekenen dan ooit. Er staan namelijk 1100 banen op de tocht, nu Fiat met de volgende verklaring is gekomen; “Onder de huidige condities, kan de investering geen doorgang vinden. Indien het akkoord voor Mirafiori niet kan gelden voor Grugliasco, is de kans groot dat 1100 mensen hun baan zullen verliezen.”
Mirafiori is Grugliasco niet, want dit is een overgenomen fabriek. Bonden zoals de FIM, UILM en FISMIC begrijpen dat maar al te goed en zijn daarom al lang akkoord. Er zal daarom naar alle waarschijnlijkheid nooit een referendum komen zoals bij de grote Fiat-fabriek van Mirafiori. Het is dus de vraag wat de FIOM wil bereiken. Hopelijk is het enkel een kwestie van de politieke eer aan zichzelf houden, zodat volgend jaar de productie gewoon in gang kan worden gezet. Er gaat in ieder geval zeer veel water door de Po, voordat ‘Fabbrica Italia’ alleen al in Turijn een feit is…
Het bestaan van een vakbond is een heel goed iets.
Een speciale organisatie die opkomt voor de rechten van
werknemers die in het verleden machteloos waren tegen de grote industriëlen.
Wat een vakbond niet moet doen is zijn eigen politiek spelletjes spelen of rare acties verzinnen die niet in het belang van hun leden is en puur met het doel zoveel mogelijk nieuwe leden te winnen.
Ik snap best dat men bang is dat in het verleden bepaalde rechten en toezeggingen verkregen zijn die men nu dreigt kwijt te raken.
De typische Amerikaanse werkwijze kan je nu eenmaal niet klakkeloos en in een klap in een land als Italië doorvoeren.
Dat het anders moet is duidelijk, ze zijn gewoon niet productief genoeg. Wil je werk zal je toch iets of wat water bij de wijn moeten doen en niet als een dolle bij elke minder leuke beslissing van hogerhand al gelijk naar de rode vaandels te grijpen.
Ook Fiat moet beseffen dat een houding van “je moet het maar accepteren anders bouwen we gewoon een fabriek ergens anders” ook niet echt met gejuich ontvangen gaat worden.
Als beide partijen wat meer begrip voor elkaar zouden hebben was Fabbrica Italia allang een feit.