Alfa Romeo 4C is gebouwd op een splinternieuw platform
Uit een interview met mensen van Dallara komt een interessant feitje naar voren over de nieuwe 4C. De snelle lichte bolide zou namelijk op een compleet nieuw platform staan dat in een samenwerking tussen Alfa Romeo en de firma uit Parma tot stand is gekomen. De techniek die Dallara reeds ontwikkelde samen met het Oostenrijkse KTM voor de X-Bow, is dus niet van toepassing op de 4C. Dallara is een partner met een grote status, want het is verantwoordelijk voor de techniek voor de Amerikaanse Indy racewagens en de auto’s van de GP2 en F3. Op dat terrein heeft de Italiaanse racewagenbouwer zelfs een monopolie. Verder is Dallara betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Le Mans Diesel racewagen van Audi. Dallara is ook de firma dat al sinds de jaren ’60 affiniteit heeft met snelle auto’s voor op de weg, toen het meewerkte aan de ontwikkeling van de legendarische Lamborghini Miura. Dallara wil op deze basis voor Alfa Romeo ook een eigen zeer open sportwagen bouwen, dat qua karakter erg overeenkomt met de KTM X-Bow. Het zal de eerste Dallara worden voor op de weg zijn. En dan was er nog een ander opmerkelijk feit…
Ook een 4C ‘Spider’ moet uiteindelijk op de markt komen volgens het interview. Er wordt met geen woord gerept over de zogenaamde open Abarth 1000. Mogelijk heeft een ander besluit uit Lingotto met deze tegenstrijdigheid te maken. Het plan voor een Abarth rooadster is bewust vlak voor Genève gedropt hebben wij het idee, om zo de opinie te polsen over een dergelijke unieke sportwagen voor het merk met de schorpioen. Een Alfa Spider zal op termijn immers meer met de Duettottanta te maken kunnen hebben. Deze heeft de motor voorin en staat volgens diverse geluiden op een platform dat Fiat zelf reeds ontwikkelde de afgelopen jaren.
Klinkt veelbelovend…en engiszins verwarrend zoals we dat van FGA de laatste tijd gewoon zijn.
Oh nee he? Dus TOCH de abarth gecancelled?
Vond het al een vreemd plan eigenlijk, een dichte sportwagen voor Alfa en een open sportwagen voor Abarth….. dat klinkt niet logisch.
Abarth is bekend om de gooi en smijt race/rally auto’s en Alfa juist om de spiders.
En ik zie ze nog niet zo snel gaan racen met de 4c (zou wel mooi zijn)
Eigenlijk had de 4c een Abarth moeten zijn en de spider van Alfa.
Maar ja wat verkoopt beter een Alfa 4c of Abarth 4c?
Al met al duurt het wel erg lang voor ze in Turijn een besluit hebben genomen, ik zou toch niet te lang wachten want Renault heeft een goedkope spider in de planning zo ook VW.
Verder zal de geheel nieuwe Mazda MX 5 nu ook niet lang meer op zich laten wachten.
Ik zelf zou gewoon een nieuwe Fiat barchetta maken met eventeel een snellere versie onder Abarth label.
En dan gewoon Alfa de 4c en Spider gunnen. Klaar!