Meer details over de heropening van het automuseum in Turijn
Na enkele eerdere berichten volgen hier meer details over de heropening van de grootste automobielmuseum van ons continent. Een aanrader voor wie binnenkort naar Turijn wil afreizen, zoals wij het afgelopen weekend. Gisteren schreven we al over locatie van het oude museum aan de Corso Massimo d’Azeglio (nr. 15) waar het ‘Museo dell’Automobile Carlo Biscaretti di Ruffia’ staat. Hier ontstond voor ons vandaag wat gezellige klassieke Italiaanse verwarring. Het gaat namelijk om een expohal met de naam ‘Torino Esposizioni – Padiglione Agnelli’, dat onderdeel is van het grote museum in verbouwing een eindje verderop. Vermoedelijk zal dit uiteindelijk sluiten nu het grote museum in vier jaar een fikse uitbreiding heeft gekregen.
Na wat speurwerk ontdekten we dat twee bochten met rivier mee richting zuiden, aan de ‘Corso Unità d’Italia’ (een grote ringweg langs de Po) het grote Museo Nazionale dell’Automobile di Torino’ staat op nummer 40. Vlakbij parkeerplein ‘Piazzale Fratelli Ceirano’, vernoemd na de twee broers die eind negentiende eeuw fietsen en uiteindelijk auto’s bouwden. Zij huurden daar ooit een pand van de vader van Vincenzo Lancia. Op aandringen van Lancia senior namen de gebroeders Ceirano de jonge ‘Vincenzino’ uiteindelijk in dienst, omdat junior weinig behoefte aan school had. Lancia opende dus een paar jaar later een stukje verderop (Via Ormea) z’n eerste fabriek. Maar genoeg over deze interessante geschiedenis… Je kunt straks dus gemakkelijk parkeren naast dit grote vernieuwde gebouw uit 1960.
Het Museo Nazionale dell’Automobile di Torino opent na een grondige uitbreiding en modernisering vanaf 19 maart officieel haar poorten in aanwezigheid van de president van de republiek, Giorgio Napolitano. De nieuwe ingang zit aan de zijstraat ‘Via Richelmy’. Het museum gaat straks uit van ongeveer 250.000 bezoekers per jaar en is verbouwd voor 33 miljoen euro. Het oppervlak van de expositieruimte is nu voortaan 19.000 in plaats van 11.000 m². Onder leiding van architect Cino Zucchi, is het pand dat eigenlijk modern oogde verder geëvolueerd. De aankleding van het interieur was toevertrouwd aan de Frans-Zwitserse scenograaf François Confino, wat garant staat voor een prachtige theatrale sfeer. Het museum heeft behalve nieuw expositieruimten ook een nieuw groot documentatiecentrum, boekenwinkel en café en restaurant. Op de tweede verdieping is een nieuwe expositie ingericht van 3600 m² met als thema de ontstaansgeschiedenis. Op de eerste verdieping is over een oppervlak van 3800 m² de expositie waarin de ‘mens en de automobiel’ centraal staat. Op de begane grond is nog eens 1200 m² ingericht voor tijdelijke tentoonstellingen en een ruimte over design. Het totale oppervlak is ingedeeld in 21 ruimten op de tweede verdieping, 8 op de eerste en een meer open geheel op de begane grond.
Het eerste museum ontstond dus een eindje verderop in 1932, op initiatief van Cesare Goria en vooral Roberto Biscaretti di Ruffia. Het is vrijwel het oudste automuseum ter wereld. Dankzij de familie Agnelli kreeg het nieuwe grote museum in 1960 aan de Corso Unità d’Italia vorm, een ontwerp van architect Amedeo Albertini. Het nieuwe museum zal vanaf maandag 2o maart voor publiek geopend zijn van 10:00 tot 14:00. Dinsdag van 14:00 tot 19:00, woensdag donderdag en zondag van 10:00 tot 19:00 en zaterdag en zondag van 10:00 tot 21:00. De toegang kost 8 euro, met speciale korting 6 euro en voor scholieren 2,50 euro.