Toch een Russische partner voor Fiat: TagAz
Even was er het vermoeden dat Fiat het helemaal alleen zou gaan doen. Niets is minder waar blijkt nu, want aan grote autofabrieken is in Rusland geen gebrek, dus waarom zou Fiat zelf al die moeite doen? Meestal hebben ze allang een nieuwe naam en waren het bijvoorbeeld ooit producenten van militaire voertuigen of landbouwmachines. Het lijkt erop dat de firma uit Turijn en Detroit om tactische redenen nu met de grote firma TagAz in zee zal gaan. Dit bedrijf is reeds partner van het sterke Koreaanse Hyundai en is sinds veertien jaar ook een behoorlijk moderne faciliteit. Fiat zou om logistieke redenen van de verre deelrepubliek Tatarstan hebben afgezien, waar de firma Sollers is gevestigd. TagAz is minder ver rijden en is gevestigd in Taganrog aan de zwarte zee vlakbij de grens met Oekraïne.
Een Russische financiële krant komt vandaag met het nieuws dat van het ministerie van economische ontwikkeling afkomstig zou zijn. Fiat wil voornamelijk Fiat en Jeep modellen produceren in Rusland, zo’n 300.000 per jaar. Volgens een Russisch commentaar zal Fiat het nog moeilijk krijgen tegen concurrenten als VW, Renault-Nissan en Hyundai-Kia. Men betitelde dit besluit als ‘uit nood geboren’, maar daarop is geen reactie gekomen uit Turijn. Fiat verkocht in Rusland het afgelopen jaar slechts 23.172 auto’s met Italiaans label en 1260 met Amerikaans logo.
FGA gaat het nog heel moeilijk krijgen de komende jaren. Met name in Rusland en China kunnen ze absoluut geen potten breken. In het NRC stond een paginagroot verhaal over Geneve met foto van de VW Bulli. En dus niet met de wonderschone 4C of de eveneens wonderschone 500 Zagato. Het verhaal ging met name over de verkopen in China, welke binnenkort de Europese verkopen voorbijstreven. Alle grote merken werden genoemd behalve die van FGA.
Ik begrijp ook niet goed waarom FGA niet veel meer meelift op het succes van Ferrari (en mindere mate Maserati). Zoiets als reclameslogans voor Fiat en Alfa Romeo met: “…van de makers van Ferrari”. Maar de Italianen zijn nogal in zichzelf gekeerd en denken het altijd beter te weten. Wat betreft lijken ze verdacht veel op de Hollanders. 😉
@ Il piu migliore: ik zou zeggen bied je aan!en laat zien hoe ze hun bedrijf moeten runnen.in 7 sloten tegelijk.
@Alfaspeed
Dat aanbieden heb ik al gedaan in Lijnden, maar daar zijn ze ziende blind en horende doof. Ik kreeg niet eens een ontvangstbevestiging. Het moppie van Personeelszaken had net zo goed in een frietfabriek kunnen merken. Ze had niets met Italianen en misschien niet eens iets met auto’s.
De 7 sloten:
Rusland
China
India
Indonesie
Duitsland
Ierland en VK (met name Lancia maar ook AR en de grote Fiat’s)
Afrika (op Zuid-Afrika na).