Standard & Poor’s acht Fiat SpA steeds minder kredietwaardig

Standard & Poor’s heeft als beursanalist het vertrouwen in Fiat’s industriële plan naar beneden bijgeschroefd. S&P had de obligatierating voor Fiat al op ‘Labiel’ staan met BB+, maar maakt er nu simpelweg BB van. Daar komt in de rapportage dan ook nog de kwalificatie ‘negative outlook’ bij, dat natuurlijk niet veel goeds betekent voor de toekomst. Het komt allemaal door een gebrek aan verbeterde liquiditeit, aldus S&P.  Het bureau dat samenwerkt met Moody’s en Fitch Ratings, vindt het industriële plan van Fiat ’te ambitieus’ en ‘kwetsbaar’. Bovendien hebben de berichten over problemen met Italiaanse vakbonden en de grootse plannen voor de merken Alfa Romeo en Lancia (Chrysler), de geloofwaardigheid van de autodivisie niet veel goeds gedaan. S&P zegt dan ook dat de Spin-Off van begin dit jaar, de autodivisie alleen maar zwakker heeft gemaakt. De beurstitel van Fiat SpA heeft na een positieve start slechts in kracht verloren (-8,29% binnen een maand). Fiat Industrial doet het beter met +2,82%. De sterke positie van Iveco en CNH, ligt volgens S&P daar aan ten grondslag.

Het is uiteraard niets nieuws wat we hier lezen. Uiteindelijk tellen alleen de resultaten van dit grote plan, en of het ’te ambitieus’ zal zijn, blijkt volgens ons pas achteraf. Maar ja.. wij hebben op de beurs dan ook niets te zoeken. Zelf hebben we het idee dat het allemaal te maken heeft met twee factoren; Een opstartfase in de VS, dat nog in volle gang is en de ongunstige situatie op de Europese markt. We zouden de conditie van Fiat SpA op de beurs daarom tegen 2012 wel eens weer terug willen zien…, als het eenmaal allemaal zover is.

Deel dit artikel:

20 gedachten over “Standard & Poor’s acht Fiat SpA steeds minder kredietwaardig

  • 25 februari 2011 om 12:16
    Permalink

    SM heeft mooie plannen maar die zijn inderdaad verre van realistisch. Ze zitten nu in een markt waar in zij niet groeien, alleen maar krimpen, en dan wil men met copy paste amerikaanse modellen hier verkopen. Ik denk dat men te veel uit gaat van een hele, maar dan ook hele goede verbetering van de markt en dat de consument heel veel pikt.
    Ik gun Fiat het beste, maar vrees het ergste. Als die plank wordt misgeslagen, dan wordt het naar mijn idee voor Fiat heel moeizaam om in huidige vorm door te gaan.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 12:27
    Permalink

    Fiat heeft volgens mij niet veel keus. Op dit moment is Fiat helemaal afwezig in de hogere segmenten van de markt, waar de marges het hoogst zijn. Er wordt een handjevol Bravo’s verkocht, en daarboven helemaal niets. Met de “gelanciaade” Chryslers probeert Fiat nu tegen lage kosten toch iets in de markt te zetten waaraan wat kan worden verdiend. Ik denk dat SM snel het belang in Chrysler wil uitbreiden omdat hij voorziet dat in Amerika op termijn meer te verdienen is, en dat hij daarbij de (tijdelijk?) geringere liquiditeit als beheersbaar risico accepteert.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 12:54
    Permalink

    Toch klinkt dit als een goed punt om de aandelen te volgen en te kopen.
    Bij apple is hetzelfde gebeurt een aantal jaar terug….en had ik daar toen maar aandelen van!

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 13:31
    Permalink

    Goed idee, kun je de koers (mede) zelf bepalen door zo nu en dan eens een nieuwe auto te kopen.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 14:24
    Permalink

    Dit is geen verassend nieuws en iedereen kan een blik op de showrooms van Alfa, Fiat en Lancia werpen om te zien hoe het er voor staat. Geen modellen, geen verkoop zo simpel is het. Op wat ze verkopen zit inderdaad weinig marge en zelfs die verkoop daalt. De concurrentie wordt inmiddels sterker en daar valt dadelijk niet meer mee te concurreren.

    Laat FGA, Alfa maar verkopen dan is zowel Alfa als FGA weer een stuk sterker. Op deze manier wordt Alfa steeds minder waard. Is dat misschien wat ze bij VAG bedoelde ; we kijken over een paar jaar weer eens naar Alfa.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 14:37
    Permalink

    @Ferry832: Over welke sterker wordende concurrentie heb je het toch steeds?!?.. heb je last van nachtmerries ofzo? VAG is de enige die mondiaal indruk weet te maken, de rest pruttelt wat mee op een paar groepen na. Voldoende kans dus want de aardbol is groot zat voor een sterke speler naast VAG, Toyota en GM (waarvan bij de laatste de dagen toch uiteindelijk geteld zullen zijn omdat een Chinese groep dat tzt zal oppeuzelen).

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 15:21
    Permalink

    @AutoEdizione: Nee, ik slaap perfect. Vroeger kon ik misschien wakker liggen van alles wat met Alfa en Lancia gebeurde maar na meer dan 20 jaar afglijden van deze merken slijt dat. Van Fiat ben ik nooit fan geweest en deze fase is het zoveelste in het slechte beleid van de afgelopen 30 jaar.

    De sterker wordende concurrentie kan je lezen als je verkoopcijfers, recordverkopen en winsten van bijvoorbeeld VAG, PSA, Renault, Toyota, BMW, Mercedes en Nissan bij Google intoetst. Wel 2010/2011 erbij vermelden dan en je ziet dat ze allemaal sterke cijfers noteren. Daar wordt je als bedrijf sterker van toch of is het omgedraait zoals bij FGA ?

    Marchionnne heeft een visie en dat is zijn goed recht. Wil niet zeggen dat zijn visie de juiste is. Er zijn veel leiders geweest die het niet goed gezien hadden. Bij FGA zijn er meer types als Marchionne geweest die de hele boel verziekt hebben. Ik ben nu 40 en als je alle optimistische geluiden uit Italie uit de laatste 20 tot 30 jaar heb gelezen dan is de huidige werkelijkheid heel anders dan de gedane beloften. Marchionne is gewoon weer een nieuwe Cowboy met grote plannen. Helaas is niet iedereen het met hem eens wat je ook kan zien aan het grote personeelsverloop bij Alfa.

    Kijk gewoon eens een keer niet met een roze bril naar Lancia of Alfa en kijk wat er van deze merken terecht is gekomen. Vraag de gemiddelde Alfa, Lancia of Fiat dealer eens of ze gelukkig zijn. Ik spreek weleens Alfa en Lancia specialisten, vraag die eens hoe ze over deze merken denken en het beleid. Ze zijn niet erg positief.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 16:56
    Permalink

    Recordverkopen? Dat noteert elke fabrikant die rendabel is. Fiat groeit ook en heeft mondiaal nog nooit zoveel auto’s verkocht als afgelopen jaar (daling in Europa noteerde iedereen). Ik zou zeggen zet je zwarte bril maar af.. (dat van dat personeelsverloop is trouwens echt onzin het ging alleen om een paar tekenaars, designers gaan af op het dikste loon er is dus altijd verloop)

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 17:11
    Permalink

    @Ferry832: Een puinhoop van 30 jaar ruim je nu eenmaal niet binnen een paar jaar op. En en paar nieuwe modellen op de markt zetten is eenvoudig gedaan maar dat is geen gezonde bedrijfsvoering ,maar we zullen zien in de toekomst wie gelijk heeft.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 18:00
    Permalink

    @AutoEdizione: Als jij vind dat ik een zwarte bril heb dan verschillen we behoorlijk van inzicht. Het is uiteraard jouw site en ik hoop dat je daar veel succes mee hebt. Helaas kan ik niet positief zijn over de situatie waarin Lancia en Alfa zich bevinden maar zal stoppen met het zwartschrijven op deze site. Hopelijk heb je gelijk en is het over enkele jaren helemaal jipiejahee.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 18:17
    Permalink

    @Ferry832: Hopelijk blijf je desondanks onze site bezoeken Ferry. Negatieve benaderingen zijn absoluut wel welkom, maar soms geef ik graag wat tegengas als je het niet erg vindt.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 18:33
    Permalink

    @AutoEdizione: Ja, zo bedoelde ik het niet. Ik meende dat ik schreef dat ik niet meer zwart zou schrijven. Is ook niet goed voor jouw site. Auto`s zijn emotie en Italiaanse auto`s helemaal. Ik ben van de oude stempel en hunker naar een succesvol assortiment voor Alfa en Lancia. Jij zegt dat het goed komt en dat hoop ik dan maar. Er is een markt voor mooie Italiaanse auto`s maar dat moet dan wel ingevuld worden door FGA.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 19:41
    Permalink

    @Ferry832: Kritisch zijn is altijd goed,maar je moet dan wel de goede dingen en veranderingen zien.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2011 om 17:59
    Permalink

    @Alfaspeed: Dat geldt dus ook voor jou.
    Ferry heeft wel degelijk een punt. Andere merken maken miljarden winst. Zelfs GM! En dat nadat zij hun schuld aan de staat voor een groot deel hebben afbetaald en vorig jaar op het randje van de afgrond stonden. Het gaat financieel gewoon niet goed met Fiat SPa. En dat valt gewoon niet te ontkennen.
    En als zij een negatieve rating krijgen waardoor de aandelen en beurswaarde nog meer zakt, dan moet men wel aan (goedkoop) geld zien te komen om alle investeringen die nodig zijn waar te maken. Zou mij dus niet verbazen als er straks toch een merk verkocht gaat worden, om de rating te doen laten stijgen om daarmee weer aan goedkoper gedl te komen.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2011 om 23:27
    Permalink

    @dutchbird:voordat je winst maakt zul je eerst moeten werken en dan pas uitgeven.ik ben zelf ondernemer en weet wel een beetje van bedrijfsvoering.alleen maar de stuurlui aan de kant uithangen is altijd makkelijk.zoek de bedrijfs resultaten van Fiat erop na en we spreken verder.wel de afgelopen 10 jaar graag!

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 21:39
    Permalink

    @Alfaspeed: Lees het hoofdartikel en wat Ferry schrijft en het antwoord daarop van AutoEdizione nog maar eens. Ik ben het met Ferry eens in relatie tot het hoofdartikel. En als ondernemer moet jij ook weten dat een slechte beoordeling tot duurder geld leidt. Geld dat FGA hard nodig heeft om de plannen van SM te kunnen bekostigen. En als ondernemer moet jij ook weten dat behaalde resultaten uit het verleden geen garantie geven op de toekomst. En daar gaat het nu om: de toekomst van FGA. En de huidige bedrijfsresultaten zijn in vergelijking met anderen nou iet echt rooskleurig te noemen. In Nederland mag het dan wel goed gaan (met de Panda, de 500 en de Punto) met de verkopen maar in de rest van Europa gaat het gewoon slecht.

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 22:08
    Permalink

    @Dutchbird:Er zijn meer van deze artikelen geschreven de laatste jaren en die zijn ook de prullebak in gegaan.Een bedrijfsvoering gaat niet alleen om de koude cijfers onder de streep.en zeker niet in een opbouwfase. Zo goed als het met Fiat nu gaat heeft het al zeker 25 jaar niet meer gedaan.Maar omdat er even gewacht moet worden op een paar nieuwe modellen, zijn ze verkeerd bezig.het wapenfeit Chrysler is daar al zeker een voorbeeld van. De annalisten gaven het 2 jaar terug geen schijn van kans.en nu!!!

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 22:42
    Permalink

    Sorry,ik bedoel de verslagen van de analisten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.