Marchionne roept Italiaanse regering op tot definitieve hervorming
Met deze briljant foto hierboven als aanhef, willen we nog even vermelden wat de goedlachse Marchionne zaterdag allemaal had te vermelden aan ‘zijn’ ietwat nerveuze premier. Maar vooral de woorden die Marchionne voor de zekerheid herhaalde ten overstaan van het hele Senaat vandaag in Rome. Om niemand voor het hoofd te stoten, hijstte de CEO zich voor een keer in een pak (foto’s hieronder). Dit nam niet weg dat Marchionne natuurlijk geen blad voor de mond nam over de economische problemen in zijn vaderland. Daarom eiste Sergio Marchionne in zijn woorden onder andere, meer begrip en waardering voor de tot nu toe getoonde ‘goodwill’ van de firma Fiat en riep hij op om nu eens definitief door te pakken. Kortom Marchionne deed ongeveer als een echte premier waar de huidige regering maar zo mondjesmaat toe in staat is; het land oproepen tot economische eenheid en slagkracht. Uiteraard waren er ook de geruststellende cijfers van de productieplannen voor de komende jaren.
Uiteraard was er de belangrijke boodschap over Turijn als hoofdstad van de Italiaanse autoindustrie, ook in de toekomst. Al wees Marchionne wel op een mogelijk logistiek probleem op het gebied van bestuur, zodra Chrysler (vermoedelijk eind dit jaar al) naar de beurs zal gaan net als Fiat vorige maand. Marchionne maakte zoals gezegd daarbij van de gelegenheid gebruik om weer eens een heel land te dwingen tot economische hervormingen; “Zolang het klimaat de komende jaren voor producenten ook in Italië redelijk flexibel zal zijn, is dat in het voordeel van de nationale economie en kan niemand zeggen dat een bedrijf als Fiat wellicht het land zal verlaten.”
Zelfs in het parlement bracht Marchionne Alfa Romeo ter sprake; “Dankzij Chrysler kan Fiat in Italië investeren en is zelfs een klein merk als Alfa Romeo in staat om zich verder te ontwikkelen. Een multinational als Fiat kan zich niet alleen in één stad vestigen. Als het hart hier in Turijn ligt, ligt het verstand op meerdere plaatsen.”
Marchionne herhaalde dus zijn reeds vaak geuite kritiek over de condities van het Italiaanse economische klimaat; “De condities waarin wij in Italië moeten produceren zijn verre van ideaal. Daarom willen we alleen onder bepaalde voorwaarden onze energie in dit land blijven steken. Dat wil zeggen dat er een verbetering moet ontstaan ten opzichte van de huidige toestand. Ten eerste moet de productiviteit van 40% naar 80% kunnen groeien en moeten de salarissen vergelijkbaar worden met de Duitse en de Franse. De gestelde voorwaarden moeten voor iedereen gelden zodat ook investeerders uit het buitenland niet zullen terugschrikken om zich hier te vestigen.”
Marchionne zei dat Fiat een voorbeeld is en dat iedereen dat voorbeeld moet volgen. Hij haalde daarbij de situatie in 2004 aan toen Marchionne GM adviseerde om een zo goed als failliet bedrijf af te stoten. Vandaag is Fiat samen met Chrysler een van de meest veelbelovende autoproducenten ter wereld. De CEO wees hierbij ook op de wijze waarop Fiat met de crisis om is gegaan en hoe het ervoor koos om zo vroeg mogelijk van staatssteun af te zien; “In 2009 waren we als ik heel eerlijk ben eigenlijk de beste van de wereld en vorig jaar juist niet. Deze keuze heeft ervoor gezorgd dat we nu niet in een uitzichtloze situatie zitten. De Fransen doen het een stuk beter qua cijfers zul je nu denken, maar zij moeten nog 8 miljard euro terugbetalen aan hun overheid.”
De CEO maakt enkele concrete investeringsplannen bekend: “We zullen al in de tweede helft van 2011 maar liefst 7 nieuwe modellen lanceren en eigenlijk is dat redelijk brutaal gezien de huidige marktcondities. In Mirafiori beginnen we in de tweede helft van 2012 met de productie voor de merken Jeep en Alfa Romeo. We verwachten in dat jaar een miljoen SUV’s te kunnen verkopen in de VS en Amerika.
In datzelfde jaar verwacht de CEO een voorzichtig herstel voor de markt van de lichtere commerciële voertuigen. Over de fabrieken van Cassino en Melfi zei Marchionne het volgende; “De fabrieken bouwen auto’s die goed in de markt liggen, ook al zullen we een later stadium de strategie voor deze fabrieken wel weer enigszins moeten aanpassen. In Italië zullen we 1,45 miljoen auto’s produceren de komende jaren en vanaf 2014 zelfs 1,650 miljoen. Op de 530.000 van Pomigliano en Mirafiori na komt de rest uit Melfi en Cassino.”
Marchionne deed nog een aankondiging over de vorderingen rond de voormalige Bertone fabriek. Verder had hij weinig goede woorden over voor bepaalde vakbonden. Hij wees daarbij op recente illegale werkweigering in de Sevel fabriek in Abruzzo. Marchionne had het uiteraard over de FIOM, maar de CEO weigerde om de naam van de bond in de mond te halen, ook na herhaaldelijk aandringen van een journalist.
Kan mijn bewondering voor de man niet onder stoelen of banken steken. Alles wat hij zegt houdt steek. Bovendien gewoon recht voor de raap en natuurlijk brengt je dat op gegeven moment wel eens in moeilijke situatie, maar dat moet dan maar ten bate van de goede zaak. Man naar mijn hart, herken heel veel van de karaktertrekken van mezelf. Alleen slap dat ie nu een kostuum heeft aangetrokken, dan moet je ook consequent zijn en je donkerblauwe trui blijven dragen tot ie versleten is…