De nieuwe Lancia Ypsilon

Lancia toont alvast haar nieuwste stadsauto; De ‘Nuova Ypsilon 5 porte’. Oftewel de nieuwe vijfdeurs Ypsilon. Het is niet voor niets dat het aantal portieren wordt vermeld, want Lancia houdt het huidige model met de dezelfde naam en twee portieren minder, nog gewoon in productie. Het betreft qua avant-première-plaatjes weer eens van die zwaar bewerkte studio-opname’s waar we eigenlijk heel weinig mee kunnen. We kiezen daarom ook de achterzijde om twee redenen als headline-foto. Ten eerste omdat die met de voorzijde wel erg onduidelijk overkomt vanwege de bruinige ‘bucket fill’, en ten tweede vanwege het reeds veelbesproken nieuwe frontaal… Het blijft heel erg wennen en dat is zacht uitgedrukt. Het lijkt namelijk meer op een kostenbesparende compromis vanwege een gedwongen huwelijk met Chrysler, dan op een  bewust gekozen stijlvernieuwing. Het zal ons daarom niets verbazen als dit model tijdens de ontwikkeling ooit een andere grille had.

Waar we niet aan hoeven te wennen, is de uitgesproken stijl van de achterzijde, dat op geheel eigen wijze perfect aansluit op die van de Delta. Je kunt ook nog net zien dat het een glazen panoramadak heeft. Op de foto van de zijkant zien we al zelfs iets van een bicolore opzet, dat dit wagentje erg goed moet staan zo te zien. Het interieur met typische bekleding (een van de vele opties) komt stijlvol en zeer aantrekkelijk over.

De vijfdeurs Ypsilon zal in Groot Brittannië en Ierland als kleine Chrysler debuteren. De rijke compacte auto is onder andere uitgerust met de TwinAir en nieuwe MultiJet diesel motoren met Start&Stop systeem, Blue&Me-TomTom LIVE, Smart Fuel system, ‘Magic Parking’, Xenon verlichting voor en LED aan de achterzijde. In Genève, waar we de Ypsilon voor je zullen gaan bekijken, staat de kleine Lancia in deze drie verschillende tinten, als selectie uit de vele kleuren waarin dit model beschikbaar zal zijn. Op de autosalon staan namelijk; Een 1.3 MultiJet 95 pk Bicolore (in licht- en donkergrijs zoals op de foto dus) met Castiglio® bekleding, een 0.9 TwinAir met 85 pk in gebroken wit met DFN automaat en bruin lederen bekleding. Tot slot staat er en nog een TwinAir in een speciaal soort metallic zwart met een goudkleurige gloed (dat hier dus zo bruinig overkomt vanwege de PhotoShop behandeling) zodra het licht erop weerkaatst. Andere geraffineerde metallic laksoorten op de Ypsilon zijn blauw, paars en brons.

De rijke standaard uitrusting van deze in Genève getoonde modellen valt erg op; Climate Control, 16 inch lichtmetalen velgen met Ypsilon logo, Cruise Control, lederen stuur met bediening van radio, CD en MP3, Blue&Me-TomTom2, regen en parkeersensoren, Hi-Fi Music met 500W surround systeem, Xenon verlichting en elektrisch bedienbaar panorama dak.

Binnenkort zul je uiteraard veel meer te weten komen over deze nieuwste stadslimousine van Lancia.

[nggallery id=540]

Deel dit artikel:

15 gedachten over “De nieuwe Lancia Ypsilon

  • 14 februari 2011 om 10:50
    Permalink

    In een woord: een teleurstelling. De achterkant ziet er nog wel leuk uit, maar verder.. En profil is de auto te bol (ziet eruit als het vorige model Citroen C3) en overgestileerd. De ‘deuken’ in de deuren voegen niets toe. Misschien moeten ze verhullen dat het een en al plaatwerk is. Het slaat nergens op dat er 16 inch wielen onder een stadsauto moeten om de gelijkenis met een golfkarretje te vermijden. En dan die Chryslergrille… doet pijn aan de ogen. Dit was het enige nieuwe model dat nog enigszins Lancia ademt. Tragisch dat Lancia op deze manier een zekere marteldood sterft.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 11:05
    Permalink

    Een ronduit afschuwelijke, maar dan ook echt misselijkmakende grille. Ik had de foto’s al gezien op autoweek en ik dacht bij een eerste oogopslag dat het ging om de Ssangyong Rodius.

    [img]http://www.ssangyongpic.com/ssangyong/car/pictures/2010/07/ssangyong-rodius-niot-net.jpg[/img]

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 11:39
    Permalink

    Deze grille is echt beroerd. Hopelijk ziet een toeleverancier er brood in om een normale Lancia grille te maken. Kun je hem zelf vervangen. Daar moet in Italië een markt voor zijn.
    Ik vrees trouwens dat deze lelijke grille ook op de Delta komt.
    Zonde.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 11:39
    Permalink

    Verschrikkelijk lelijke auto is dat geworden zeg! Die grille kan echt niet…lijkt wel een Dacia!
    Hebben daar bij FIAT geen zelfkritiek? Voor mij persoonlijk is mijn huidige Delta ook mijn laatste Lancia! De volgende wordt een Alfa! Vrees voor Lancia dat ik niet de enige ben die er zo over denkt…!

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 14:20
    Permalink

    Gezien Lancia’s verleden en ook de geluiden vanuit de US betreffende de nieuwe Chrysler 200 en 300 verwacht ik dat personalistie van de auto’s hoog in het vaandel zal staan bij Lancia.
    Ik verwacht dan ook dat ze zeker een heel scala aan verschillende grilles gaan aanbieden, dit zullen ze bij Chrysler voornamelijk in de “S” uitvoeringen gaan doen.

    Het is dan wel van belang dat de “optie” er beter uitziet dan de “standaard”.
    Dat is in ieder geval gelukt, al denk ik dat het er in “real life” stukken beter uit zal zien.

    Verder heb ik het idee dat velen de realiteit nog niet omarmd hebben.

    Lancia behaalt ruim 80% van zijn verkopen in Italië.
    De Italiaanse markt bestaat voor meer dan 85% uit A-, B- en C-segment auto’s. (60% A- en B)
    De Italiaanse verkopen liggen jaarlijks rond de 2.000.000.
    Laten wij zeggen dat er in het D-segment 200.000 (10%), en
    in het E-segment 100.000 (5%) auto’s verkocht worden op jaarbasis in Italië.
    Vervolgens neem ik aan dat Lancia een marktaandeel van 7% kan halen in deze segmenten in Italië dan zouden zij in het D-segment 14.000 en in het E-segment 7.000.

    Zelfs al zouden zij in de rest van Europa ook deze aantallen kunnen verhandelen (in de realiteit is de rest van Europa goed voor nog geen 20% laat staan 50%) dan nog kun je voor dat soort aantallen geen competitieve auto ontwikkelen voor deze segmenten zonder er kapitalen op toe te leggen.
    In heldere taal er is geen businesscase denkbaar waarin Lancia een compleet eigen auto kan ontwikkelen in D en E segmenten.
    Zelfs in het C-segment is er niet meer mogelijk dan een grondig herziene Fiat.
    Dit is momenteel helaas ook de identiteit van Lancia bij velen.
    Niets meer dan een opgeleukte Fiat.

    Dankzij Chrysler kan Lancia eindelijk weer volledig eigenstandig auto’s gaan ontwikkelen in het C-segment(en ook toekomstige A en B segment auto’s).
    Zij zullen daarnaast een serieuze vinger in de pap krijgen bij het ontwikkelen van de nieuwe D- en E- segment auto’s in Detroit zodat deze ook in Europa verkoopbaar zullen zijn.

    Ze zullen in ieder geval unieke auto’s in hun markten hebben.
    Geen Bravo/Delta, Idea/Musa en Ulysse/Phedra meer in dezelfde showroom.
    Ze zullen waarschijnlijk zelfs unieke motoren op de Europese markt krijgen. De oude 2.0L en 2.4L WGE motoren zullen niet meer naar Europa komen in de eventuele Flavia. Volgens welingelichte bronnen is er echter een nieuwe motor in aantocht, de zogenaamde “Tigershark”. Deze zal een doorontwikkeling zijn van de WGE (Die in de doorontwikkeling van Hyundai heel behoorlijk schijnt te presteren), de nieuwe Tigershark zal naar verluid Multi-air-, DI- en Turbotechniek gaan toevoegen. Eerste geluiden zijn veelbelovend.
    Als men de “Flavia” werkelijk naar Europa zal brengen zal de Tigershark in combinatie met de DDCT van groot belang zijn om er een enigszins competitieve auto van te maken.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 15:01
    Permalink

    Leuke theorieën allemaal maar juist omdat Lancia momenteel leunt op 80% Italië en Chrysler nu dus in naam uit Europa weg is gehaald is een verandering van de identiteit funest in mijn ogen.

    1+1= 0,5 lijkt de redenering ipv dat 2 de uitkomst is.

    Ik las net de reacties op Italiaanse sites en dat liegt er niet om. Het merk verkocht da afgelopen jaren veel in verhouding tot het beperkt aanbod. Waarom? Wel, omdat Lancia een merk is waar Italianen zich nog altijd wél graag mee identificeren en de opzet was met de weinige middelen die men had een hele goede, mede dankzij de doordachte vormgeving. En nu zet men daar het mes in. Het is net of je een Belg voortaan alleen nog vanwege een bepaald marketingsommetje Heineken (ivm groot marktaandeel) voorzet i.p.v al de goede bieren die ze in dat kleine land hebben. Je fiets daarmee om de realiteit heen van hoe het bij de consument over zou komen. In Italië zul je dus never 7000 Thema’s kunnen verkopen en buiten Italië lukt het niet om zoveel Lancia 300’s te verkopen. Bij Lancia zelf is daar ook twijfel over, anders had men de Flavia alvast op de markt gezet. Ik weet zeker dat men naar het compleet nieuwe model toewerkt tenzij er alvast vraag komt naar deze ‘Flavia’, bv vanwege de cabrio.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 16:36
    Permalink

    De nieuwe Ypsilon ziet er mij behoorlijk schattig uit.
    Blijft wel even wennen aan de nieuwe grille. Hopelijk ziet die er beter in het echt uit dan op de foto. Het interieur ziet er op deze foto althans knap uit.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 16:52
    Permalink

    In het segment toch echt wel een aardige auto. Maar goed, eerst in het scht zien….

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 17:22
    Permalink

    Ik beweer ook absoluut niet dat ze jaarlijks 7000 Thema’s in Italië zullen verkopen en al helemaal niet dat ze 14000 Flavia’s zullen verkopen.
    Ik beweer alleen dat vanuit de huidige situatie(zonder Chrysler) het voor Lancia onmogelijk zou zijn om opnieuw een volwaardige Lancia te ontwikkelen in het D- en E segment.
    Zelfs in het C-segment is het blijkbaar niet mogelijk om Lancia eigenstandig een auto te laten ontwikkelen (laat staan een volwaardige range van sedan, wagon en hatchback á la Volvo C30/S40/V50). Ondanks dat de Delta een schitterende en praktische auto is geworden kan je niet ontkennen dat er toch veel Fiat Bravo DNA in de auto zit.
    Ook op de Delta is er trouwens behoorlijk negatief gereageerd vanuit Italiaanse internetfora.
    Desalniettemin verkoopt de Delta in Italië toch heel behoorlijk.

    Ik denk ook dat de nieuwe Ypsilon het in Italië weer goed zal doen. De grille zal in real life al stukken beter ogen bovendien verwacht ik uitgebreide personalisatiemogelijkheden wat betreft grille.
    Voorlopig zal Lancia het moeten hebben van de oude en nieuwe Ypsilon, de Musa en de Delta en dat zijn net zozeer echte Lancia’s als we de afgelopen 5 jaar gezien hebben.

    Ik vind het persoonlijk wel sterk wat Fiat doet met de gerebadgde modellen in europa.
    Ze kiezen er heel duidelijk voor open en eerlijk te vertellen dat het in feite amerikaanse imports zijn die naast dat ze een italiaanse diesel hebben gekregen, ook eens goed onder handen genomen zijn door Fiat. Dat is ook feitelijk wat ze gedaan hebben. De Journey/Freemont van 2011 is dag en nacht anders dan de vorige Journey. Ik heb een interview gezien met het hoofd van de auto test divisie van het machtige “Consumer Reports” in de Verenigde Staten. In de commentaren van de afgelopen jaren lieten zij geen spaan heel van de Chrysler groep producten. In dit interview moest hij tot zijn schrik erkennen dat hij zich heel goed kon voorstellen dat hij zelf de nieuwe Journey aan zou schaffen.
    Ook de nieuwe 300 die(voor Fiat in beeld was) aan diverse journalisten getoond is, schijnt sinds Marchionne de zaak runt significant veranderd te zijn wat betreft verfijning en detaillering.
    Er is bij beide auto’s dus absoluut italiaanse inbreng geweest.

    Ik denk dat ze heel bewust de link willen leggen naar Chrysler.
    Er zijn heel veel mensen, zeker in noord-west Europa, die wel een amerikaanse auto zouden overwegen in de D en E segmenten maar nooit een italiaanse. De vooroordelen zijn nog altijd legio.
    Daarentegen is de Chrysler Voyager een icoon in heel Europa. Je ziet er van verschillende generatie’s legio rondrijden. Vergelijk dat eens met de hoeveelheid Zeta’s en Phedra’s.
    En dan de 300. Vergelijk dat eens met de E-segment auto’s van Peugeot, Citroen, Alfa en Lancia. Ik zie minimaal 1 300 rijden voor elke 607, C6, 166 en Thesis bij elkaar. En dat was met een interieur dat in Europa nog niet goed genoeg zou zijn voor een compacte middenklasser, en een groot gebrek aan moderne motoren.
    Ik kan me zeer goed voorstellen dat men bij Lancia graag verteld dat deze auto’s in Canada worden gebouwd, daar heeft de gemiddelde Nederlander/noord-Europeaan een duidelijk beter gevoel bij Italië.
    Waarom denk je dat de onbetrouwbare auto’s die VAG bouwt zo klakkeloos geaccepteerd worden. Mensen geloven werkelijk dat zij toevallig pech hebben gehad. Het imago van een land/volk en zijn producten is buitengewoon lastig te veranderen.

    Overigens is het bij de 300 wel gelukt om jaarlijks meer dan 7000 stuks te verkopen in Europa gedurende de eerste jaren dat deze op de markt was.

    Verder lijkt de Flavia mij onverkoopbaar in Europa.
    Het uiterlijk is helaas het sterkste punt. Het interieur is absoluut niet goed genoeg voor Europa’s volumemerken. (Citroen, Renault, Peugeot, Volkswagen en Ford. Zelfs de inmiddels opgedoekte Croma veegt er nog de vloer mee aan.)

    Als ze zichzelf serieus op de markt willen zetten als iets meer dan een volumemerk(zonder volume)zal er nog heel wat gedaan moeten worden aan deze Flavia.
    Ik zie dat niet gebeuren.
    Alleen als middel om Chrysler’s export target te halen zou deze operatie zin kunnen hebben voor Fiat.

    Uiteindelijk gaat het er bij Lancia de komende 2 jaar om een compleet nieuw dealerapparaat op te zetten met een nieuw serviceconcept dat het imago van Lancia opnieuw op de kaart zet.
    Het volgende stukje uit de persverklaring van vandaag was wat dat betreft interessant:
    “For this reason the brand has come up with important new sales and after-sales proposals to cater to the desires, needs, tastes and aspirations of many different customers. An example? The extended warranty devised by FGA Capital. What’s exciting about this solution is the extended duration from 36 to 96 months, the unlimited mileage and the contents: a real “bumper to bumper” proposal offering virtually complete cover for the vehicle.”

    Een “bumper to bumper” garantie van 8 jaar zonder kilometerbeperking zou m.i. een hele goede stap zijn om vertrouwen in te boezemen en om restwaarden te versterken.

    Staat er over 2 jaar een sterk dealernetwerk dan kan de compleet nieuwe line-up van C en D voertuigen die vanaf 2013 op de markt gaan komen eindelijk een redelijke kans op succes hebben.
    En dit zullen eindelijk weer volwaardige Lancia’s zijn

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 17:29
    Permalink

    Ik ben 100% om, dit zal de eerste Yp zijn die ik oversla.
    Moet hem nog in het echt zien maar de voorkant hebben ze voor mij zwaar verprutst.
    Ik ga een mailtje naar Egypte sturen met de vraag of ze wat spandoeken over hebben, kan ik mooi voor het hoofdkantoor in Turijn gaan demonstreren.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 17:43
    Permalink

    Ik vind hem helemaal TOP!
    Een scheutje Delta, een scheutje oude en nieuwe Yp, een scheutje PT Cruiser…..een scheutje lekker anders….ben benieuwd hoe hij er in Geneve in het echt uitziet.
    De maten zijn ook opmerkelijk, hij is smaller, slechts 3 cm langer en 2 cm lager als de huidige Yp…ik wacht met smart op wat realistischer foto’s met meer referentiekader
    Het is m.i.helemaal ook niet zeker dat er een DFN bak inkomt…zou ook zo maar een TCT kunnen worden.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 20:15
    Permalink

    @Jorisr: “En dit zullen eindelijk weer volwaardige Lancia’s zijn”

    Je had je hele verhaal kunnen beperken tot dat laatste zinnetje.
    Het sublieme van Italiaanse auto’s was altijd dat ze naast een uitgesproken innoverend harmonieus design, ook een herkenbaar gezicht hebben waar alle merken (incl VAG) een moord voor zouden doen. Deze inleveren voor een random front dat net zo goed uit China afkomstig zou kunnen zijn is tegen alle natuurwetten van de ontwerpwereld in.

    Goed ontwerpen is net als koken. Je probeert altijd met iets verrassends te komen, maar je respecteert altijd bepaalde basisingrediënten. Hier heeft iemand zonder enig benul en inzicht groen licht gegeven. Snel Pininfarina, Bertone en Zagato weer bellen zou ik zeggen, die op dit moment allemaal worden weg bezuinigd.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 21:25
    Permalink

    Dit gaat voor geen meter verkopen..

    je probeert een premium merk te worden, door een amerikaan te rebadgen of een opgeleukte fiat te zijn?

    klinkt als een michelin ster restaurant beginnen, waarbij je vervolgens Aldi-voorgebakken pizza’s gaat opwarmen… en het daarna ook nog vreemd vinden dat niemand ze wil hebben?

    Beantwoorden
  • 15 februari 2011 om 08:31
    Permalink

    Ik kan de redenering wel volgen dat dit de enige manier was om een volledig gamma te krijgen, maar als het zo moet, geef mij dan maar een onvolledig gamma. Had het geld dat nu verprutst is, gebruikt om de fulvia op de markt te zetten, de delta een sportive versie te geven en de nieuwe ypsilon met een mooie grille uit te rusten. Laat Lancia dan maar een niche-merk blijven voor de echte liefhebber. Die amerikaanse zooi hadden ze dan maar als chrysler moeten lanceren.

    @AE: kunnen we geen petitie starten om het design te laten uitvoeren door pininfarina, bertone en zagato? Centro Stile bakt er niks van en dat is nog zwak uitgedrukt. Het is de ene teleurstelling naast de andere. Het design is één van de USP’s van de italianen geweest en dat verknoeien ze nu volledig.

    Beantwoorden
  • 15 februari 2011 om 19:52
    Permalink

    Ik snap deze move nog steeds niet. Ik ben het met mensen op deze site eens dat deze lineup de mensen die zich herkennen in het “Lancia gevoel” in de kou laat staan en mensen die nu in een Duitse auto rijden letterlijk koud laat. Waarschijnlijk haken de mensen die in een maffiabak a la 300C rijden ook af want dit is niet de ruwe Hemi waar nog een beetje charme in zat. Wie de koper van deze auto’s moet worden? Ik zou meer geloven in een enkel model maar dan wel een echte Lancia. Dan houd je de liefhebbers tenminste tevreden en verkoop je waarschijnlijk even veel (of weining) als nu.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.