Ferrari en Maserati noteren steeds betere verkopen
Onderdeel van Fiat’s winstcijfers over 2010, zijn ook de twee exotische merken Ferrari en Maserati. Het staat onomstotelijk vast dat deze twee Italiaanse namen, bijzonder sterke iconen zijn met een enorm potentieel op de mondiale markt. Maserati wil daarom de komende jaren een grotere doelgroep aan gaan spreken en zelfs Ferrari lijkt met een model als de FF stiekem hetzelfde te doen. Ferrari verkocht in 2010 6573 auto’s (+5,4%), waarvan 87% een 458 Italia of een California betrof. Het huis uit Maranello had een omzet van 1919 miljoen euro en het bedrijfsresultaat bedroeg aan het eind van het jaar een winst van zo’n 303 miljoen euro (238 in 2009). Naast een sterk programma met speciale modellen voor een select publiek (599 GTO), is Ferrari ook oersterk in het promoten van zichzelf. Niet alleen wat de F1 betreft, maar ook steeds meer daarbuiten. Inmiddels is Ferrari in China als Italiaans product, populairder dan de Pizza en verkoopt het merk ook in de VS meer dan ooit te voren. Met de komst van de FF lijkt ook 2011 nu al een veelbelovend jaar te worden voor Ferrari. Marchionne heeft na de presentatie van de F150 laten weten dat het merk een speciale status binnen de groep geniet waar men heel zuinig op zal zijn.
Maserati noteerde een omzet van 586 miljoen euro (+30,8% ten opzichte van 2009) en een winst van 24 miljoen euro ten opzichte van de 11 miljoen in 2009. De verkopen zijn gestegen naar zo’n 5.675 verkochte drietand modellen, met de GranCabrio als meest populaire. Maserati verkocht in Amerika 45% meer, in Groot Brittannië 75% meer en in China zelfs 128% meer. Met de komst van een nieuwe Quattroporte, een SUV en een E segment model in het verschiet, lijkt ook voor Maserati dit nog maar het begin te zijn van een zeer vruchtbare periode in de geschiedenis van het Modenese merk.
Mooi tijd voor een baby Maserati, eentje die tegen de nieuwe
Lotussen en Porsche Boxter/Cayman kan gaan concurreren.
Ben zelf ook in de markt voor een nieuwe Ferrari maar de lokale dealer en ik kunnen het maar niet eens worden over de prijs 🙂
Dat zijn gezondere cijfers dan de groep als geheel, want Maserati scoort ongeveer 4 procent van de omzet en Ferrari zelfs ruim 15 procent. Uit een ander item meen ik me te herinneren dat Fiat als geheel minder dan een miljard verdient op een omzet van bijna 60 miljard, da’s zo’n anderhalf procent. De marges op dure auto’s zijn dus blijkbaar hoger dan die op kleine auto’s (een open deur, heet dat), dus Fiat moet snel meer grote modellen op de markt brengen om de winstgevendheid te vergroten.
En laat ze nou net in die grote modellen niet zo goed zijn!!