De nieuwe grille van Lancia lag al lang in de planning
Even een kleine terugblik op zo’n 24 uur geleden. Bij de onthullende scoopfoto’s dachten we iets onverwachts te zien wat het ‘nieuwe gezicht’ van Lancia betreft. Als verstokte Lancist deden we het af als impulsieve en verwerpelijke ketterij. Maar niets is minder waar en de enige die impulsief waren, waren wijzelf. Er zit namelijk wel degelijk een designtechnische filosofie achter die al stamt uit de periode dat het nieuwe logo werd ontworpen (2007). De eerste schetsen waarin de nieuwe Ypsilon van dit jaar werden aangekondigd tijdens een presentatie in 2007, wekten ook toen al de nieuwsgierigheid van nieuwsgierigen vanwege een mogelijke nieuwe stijl voor de grille van Lancia. Toen werd het echter afgedaan als een wilde stijloefening met de letter ‘Y’ als thema. Helemaal toen een jaar later in 2008 de Lancia Delta werd onthuld met een Lancia grille zoals we die al kenden. Vandaag blijkt dat dit echter meer te maken heeft met het feit dat de Delta de eerst komende jaren niet te veel uit de toon moest vallen. Dit model zal dus als een van de eerste modellen een nieuwe grille krijgen verwachten wij, na de introductie van de Ypsilon 2011 in Genève.
Het begint dus al te wennen. Van het nieuwe logo hebben we destijds immers ook twee nachten niet geslapen en inmiddels houden we van dit prachtige symbool. Je kunt je oude bij de betere Lancia dealer zelfs laten vervangen hebben we gehoord. hmm..
Wat is dat nu met die grill?
Horizontaal met een streepje, vertikaal met een deukje, een mix van horizontaal/verticaal met streepje/deukje of slingertje?
Waar gaat dit over?
Nog een paar weken en dan zien we in Genéve hoe de komende nieuwe Lancia’s het nieuwe Lancia ‘Elan’ (mijn tip voor een nieuwe naam) vorm in INHOUD zullen geven. Al is het maar voor een overgangsperiode……de passie zal er niet minder om worden.
Ik vind het nog altijd niks…. Het oude embleem vond ik ook mooier. Had meer klasse.
@Lusso: Dat vind ik nou ook. Het nieuwe logo is mij te zoetzapig. Wat heeft het eigenlijk voor zin om je logo zo te veranderen ? De verkopen worden er echt niet door geplust.
@Ferry832: Herkenbaarheid Ferry. Ik vond het oude logo de mooiste op aarde (jaja zelfs mooier dan die van AR en Maserati)maar mensen zagen niet eens wat het was en waar het voor stond. Iemand noemde het ooit een raar frommel logo… Ik heb die persoon daarna nooit meer willen zien dat begrijp je natuurlijk wel 😛
Het nieuwe logo vind ik juist niet zoetsappig maar stoer, stijlvol, herkenbaar en erg mooi (ook al vind ik dus dat een merk überhaupt nooit z’n logo mag veranderen, we zijn tenslotte geen Japanners of Koreanen.)
Heb zelf een Lancia met het oude ‘klassieke’ logo: een wiel met daarboven een vlag met LANCIA. In de nieuwe Lancia’s valt meteen hoe lelijk (en goedkoop) het logo op het stuur zit: geen embleem met een dikke laklaag, maar een stukje blauw plastic met in zilveren verf LANCIA, waarbij de L en de A tot één font zijn versmolten. Wat op de neus niet mooi is aan het nieuwe logo, is dat badge 100% vlak is, terwijl de oude een mooie rondingen heeft en zo qua vorm ‘als gegoten’ op de gril zit. Is overigens van hetzelfde ontwerpbureau als het meest recente Illy logo!
Is ook een vorm van badge engineering!!Dit “nieuws” gaat toch nergens meer over!!