Pagani Huayra
Redelijk Italiaans is ook Pagani, al heeft de Argentijnse eigenaar Horacio Pagani bij het ontwikkelen van de volbloed supercars uit de provincie Modena, qua naamgeving zijn afkomst nooit verloochend. Van de Zonda, sinds de oprichting in 1999, gaan we nu naar de Huayra. Ook deze naam heeft weer met de wind te maken zoals Maserati dat in het verleden ook vaak heeft gedaan (en VW om nog altijd onverklaarbare redenen ook). Na tal van modieuze teasers en halve scoops is de nieuw Pagani met 6.0 V12 Biturbo M158 Mercedes AMG motor, nu eindelijk openbaar. Het gaat Pagani niet om de cijfers, maar om de snelheid en de wendbaarheid. Daarom zijn de auto’s dankzij deze toewijding ook zeer hoogstaand van karakter, maar weten we bijvoorbeeld ook niet hoeveel pk het ding heeft.
De Huayra moet meer dan 700 pk hebben en weegt zo’n 1350 kilo (44% voor en 56% achter). De topsnelheid is officieel ook niet bekend en gaat al aardig richting de 400 km per uur… In ieder geval boven de 370. Hoe hard gaat ie naar de 100? Wel… 1 keer met je ogen knipperen zegt de fabrieksopgave.
[nggallery id=537]
Ik ben normaal helemaal verzot op sportwagens bij maar dit soort onbetaalbare super-super sportwagens heb ik wel het idee van… zijn ze nu helemaal stapelgek geworden?
Toegegeven het apparaat zou best mooi voor mijn huis staan tussen de Clio en de Astra van de buren maar ik zou er zonder takelwagen niet eens mijn eigen straat mee uit kunnen rijden vanwege de snelheids-remmende drempels die ze hier wat al te rijkelijk overal weggeplempt hebben.
Ik gun een miljardair best zijn of haar speelgoedjes maar al dat geld had ook beter besteed kunnen worden.
Een oliesjeik heeft geen problemen met bovenstaande opmerking,
snelheidsremmende maatregelen kent hij niet.