BMW mogelijk nieuwe partner van Fiat SpA
We hebben het op onze site eigenlijk altijd al gezegd; BMW en Fiat zijn eerder partners dan elkaars concurrenten. Dat is een paar jaar geleden afgedaan als een slecht bedacht gerucht, maar vandaag komt dit geluid keihard terug vanuit Amerika. De insteek voor de vergaande samenwerking zou het Compact platform zijn waarop de excellente Alfa Romeo Giulietta staat. Zoals bekend gaat de Beierse bouwer in C segment ook over op voorwielaandrijving. BMW wil dit vanaf de zogenaamde ‘Big Mini’ gaan doen in 2015 en is dus van plan om daar Italiaanse bodemtechniek in te gaan verwerken geschikt voor voor- en vierwielaandrijving.
Maar er is meer; Volgens hetzelfde bericht zal de samenwerking zich ook naar beneden toe uitbreiden. Opvolgers van de huidige Mini, 500, Grande Punto en MiTo (‘Small’ platform) zullen elkaar aan een goed onderstel gaan helpen. BMW werkt in de lage segmenten sinds kort al samen met PSA en van de Franse autobouwer ten opzichte van Fiat weten we dankzij Marchionne, dat het eveneens eerder familie zal zijn dan een beduchte concurrent.
Niet alleen qua platformtechniek maar ook motorisch zit er een samenwerking met BMW aan te komen. Op het gebied van compacte Diesel motoren (tot 1600), willen de Italianen en de Duitsers namelijk de krachten gaan bundelen. Zoals we weten is FPT al druk in de weer met nieuwe MultiJet motoren onderin. Zelfs in de vorm van een tweecilinder.
BMW is een belangrijke speler op de Amerikaanse markt en Fiat SpA wil dat ook zijn middels Chrysler, Jeep, Dodge, Fiat, Maserati en Alfa Romeo. Wie zich nu nog afvraagt waarom VAG Alfa Romeo zo graag wil hebben, moet dit bericht nog maar eens goed lezen… En wie zich afvraagt of dit ook gaat gebeuren… moet óók dit bericht nog maar eens goed doorlezen. Zou Alfa Romeo voor de nieuwe Spider ook samenwerken met BMW? Wie weet.
daaaaaag VAG;-)
Hadden ze al niet een overeenkomst getekend ruim een jaar terug voor de volgende generatie Mini en MiTo? Daarna is het heel stil geworden en dit zou zomaar het vervolg kunnen zijn.
yep 😉
Wat opvalt in dit bericht is dat met name de sectoren genoemd worden waar BMW baat heeft bij de samenwerking met FGA (kleine auto’s en motoren). Wat stelt BMW daar tegenover? Een bijdrage in de exploitatiekosten of in natura? Ik hoop het laatste. De aandrijflijn en bodemsectie van de 5 of 7 serie zou zomaar interssant kunnen zijn voor grote Alfa’s of een (kleine) Maserati…
Het snijdt bijna alleen maar hout. BMW is groot in premium en zal niche Alfa Romeo en Maserati best wel naast zich kunnen dulden. (heerlijke natte anti-Audi/VW droom is dat zeg!)
Alleen kan ik nog niet de rolverdeling PSA-Fiat helemaal voor me zien maar dat zal mister ‘M’ zelfs wel goed weten. Misschien gaat Fiat wat de massa modellen betreft (Uno, Punto en Panda) nauwer samenwerken met PSA zoals het reeds doet met Ford voor de 500.
Dodge/Fiat en Peugeot/Mitsubishi (Citroën zoekt meer de niche op denk ik)
@AutoEdizione: De rechtspersonen van de twee grote fabrieken (Turijn en Napels) in Italie zijn daar nu geschikt voor gemaakt: naast FGA-auto’s kunnen ook PSA en BMW auto’s worden geproduceerd – Fabbrica Italiana.
Wat een bijzondere economie gaat dit toch worden !
Idd. BMW/Chrysler-Lancia en Alfa Romeo/Maserati vult mekaar alleen maar aan zou ik zeggen. Ferrari erbij en je hebt de mooiste merken ter wereld onder 1 dak.
Kan het alleen maar toejuigen. BMW is in mijn ogen het Duitse Alfa Romeo maar dan 100 keer succesvoller. Als Alfa niet zo veel pech, stakingen enz. had gehad in haar bestaan dan had het een geduchte concurrent van BMW geweest. Helaas is dat allemaal anders verlopen en vreest niemand meer Alfa Romeo. Niet in de verkopen en niet in de autosport.
Iedere samenwerking met BMW moet FGA met beide handen aanpakken. Bij BMW hebben ze bewezen de zaken goed voorelkaar te hebben en daar FGA dan misschien wat van leren en voordeel uit halen.
@AE, je schrijft dat BMW ook overgaat naar FWD maar volgens mij doen ze dat alleen met de huidige en toekomstige Mini. De BMW`s blijven gewoon RWD. Ook de nieuwe 1 serie blijft RWD. Perfecte karakter eigenschap waar ze zich aan zullen houden.
Ik hoop hier echt al heel erg lang op.
Als FGA dan toch met een grote speler moet gaan samenwerken dan was BMW mijn eerste keus.
Ze bouwen ook auto’s voor autoliefhebbers,ze zijn ook in staat ze goed inelkaar te schroeven en hebben ook kei goede motoren.
Dat er af en toe wat fout volk in rondrijd doet er niets aan af 🙂
n.o.f.i.
Even iets rechtzetten.Bij de laatste fabtieksdeelname aan races waren ze een geduchte tegenstander waar kampioenschappen mee werden gewonnen.wanneer er weer wordt geraced door het Alfa raceteam zal er absoluut gewonnen worden, de kennis is in huis.
@Alfaspeed: Ja, dat klopt wel maar momenteel is het niks natuurlijk. Alfa is niet aanwezig in de motorsport.
When was the last time you saw a BMW-driver smile at you…
(JClarkson) en dit is zo waar.
Dit is toch met afstand het allerslechtste nieuws sinds jaren.
Vroeger was het merk met de ster aartsvijand van AR, de laatste jaren is deze twijfelachtige eer overgegaan naar BMW. Een merk zonder historie en – erger nog – zonder fraai gevormde automobielen.
Trouwens, die Braziliaanse 1.6 Etorque (of hoe ie ook mag heten) Fiatmotor is toch een verbeterde BMW-motor?
Mmmm…. Dit plaatst ook de plotselinge overgang van Mark van Bommel van Bayern Munchen naar AC Milan in een heel ander perspectief. 😆
Over BMW: goede motoren alhoewel de combinatie aluminium met gietijzer vele nadelen heeft ( scheuren), de vormgeving vind ik persoonlijk emotieloos, overdesigned, too much. Motorsport: Alfa wil wel, maar mag van de Montezemolo niet deelnemen omdat ze bang zijn dat Alfa dan succesvoller zou worden dan Ferrari. Heb dit uit eerste hand van iemand intern, dus geen onnozele praat a.u.b. Samenwerking met BMW verdient de voorkeur boven VW, beter kwaliteit, beter imago en meer knowhow op gebied van motorenbouw. Bovendien bijt het elkaar minder, de klant van een Mini is toch heel andere dan van Mito, alleen de 3-serie wordt natuurlijk keiharde concurrent van de nieuwe Giulia. Met de Giulietta blijkt dat het toch kan lukken in dit segment succesvol te zijn.
Dit artikel staat wel in contrast met het andere artikel dat er al verschillende porsche banaanera’s voor de poorten in Turijn staan.
Als ik mag kiezen tussen BMW en VW, dan toch met afstand liever BMW. Graag het platform van de Z4 voor de nieuwe spider aub…
@alfista: Dat van de autosport geloof ik niet. Hoe zou Alfa nu succesvoller kunnen worden dan Ferrari ?
Ferrari opereerd in de F1 en dat is het hoogst haalbare. In verband met de hoge kosten zullen ze Alfa dan nooit in de F1 laten rijden. Het heeft geen zin elkaar daar te beconcurreren. Dan moet Alfa zich meer richten op de DTM of het WTCC en daar zit Ferrari niet in dus geen concurrentie.
Bovendien zou het raar zijn als Alfa niet mag racen omdat Ferrari ook raced. Alfa zit in een heel ander segment dus ze zijn geen concurrenten van elkaar.
De Mito is wel gepositioneerd als alternatief voor de Mini. Dit is tijdens de presentatie door Alfa genoemd. Bovendien gaat de prijs van de Mito richting de Mini. Hoezo, ziet Alfa de Mini niet als concurrent ?
Ferrari heeft al zoveel meer ervaring op het hoogste niveau, lijkt mij stug dat Alfa succesvoller wordt Ferrari.
Daarnaast komt nog dat ze beide in andere klasse zullen strijden en een ander publiek/koper aantrekken.
Een term als “iemand uit de eerste hand”zegt mij niet zo veel omdat niet duidelijk is wat zijn/haar rol is binnen die organisatie. Dus geen onnozele praat klinkt dan als ik weet alles en jullie inbreng is dus onjuist. Dit is niet onaardig bedoeld hoor, maar enige extra informatie is dan wel op z’n plaats.
Wel jammer dat Alfa niet echt op niveau gaat racen, had graag een herhaling van de spannende 155 GTA DTM willen zien.
Beetje kort geheugen heren?
Ten tijde van de 155DTM was Ferrari niet in staat één GP te winnen in een heel seizoen. De pers schreef toen dat ze in Maranello beter les konden gaan volgen in Milaan. Toen is De Montezemolo eens met de Agnellis gaan praten.
Nu is Milaan een lege ruine en is Ferrari een paar keer wereldkampioen geweest. Alfa bestaat niet meer, en als het nog bestond, zou het niet meer MOGEN winnen. 😉
@Chorizo:
En voor de 155DTM had Ferrari ook helemaal nooit iets gepresteerd in de atosport he…
Over kort geheugen gesproken. 😉
Partner is hoop ik nog wel iets anders als fuseren… als partner kan je nog wel tegen elkaar concurreren, wat ik wel hoop dat het tot de mogelijkheden blijft behoren. BMW is de aartsvijand van ALFA op de baan en dat moet wel zo blijven…
Blijkbaar kennen de meesten hier de autosportgeschiedenis niet. Kijk eens terug tot het begin van de vorige eeuw t/m jaren 90 en constateer dat Alfa in diverse klassen met vele wagens legio prijzen in de wacht heeft gesleept terwijl Ferrari eigenlijk alleen in de F1 succesvol actief is geweest, toch wel de saaiste race-klasse die bestaat denk ik persoonlijk.
Mini-Mito: trekken volgens mij heel andere type klant, Mini denk ik toch 90% vrouwen omdat ie even hip is, Mito echte autoliefhebber die gevoel heeft voor stijl en de motor het belangrijkste vindt van de auto. Hoor veel kwaliteitsklachten over Mini, met name over afwerkingsniveau, plastic dashboard, etc.
Ik lees op deze site hele andere verhalen over het racen van Alfa!!!
zoals dit? http://www.autoedizione.nl/2010/09/09/progetto-105-33-racewagen-legendes-uit-milaan-van-1964-1977/
@alfista: dat van die kwali-klachten klopt gedeeltelijk. De R56 (het huidige model) heeft motoren van PSA en electronica van PSA en BMW samen; niet zo’n geweldige combi. Het vorige model, de R50 (waar yours truly vier jaar in heeft gereden) had nog een tritec-motor (o.a. gebruikt door Chrysler en MG) icm MG en BMW electronica. Je betaalt meer voor de Mini-badge dan voor de auto, maar sinds men naar de R56 omschakelde is dat erger geworden; vooral het idee om de radio ín de snelheidsmeter te proppen was m.i. een blunder. Daardoor kon je geen cockpit chronopack meer aanschaffen (waarmee de gargantueske snelheidsmeter door water- olie- en brandstofmeting werd vervangen) en dat was een groot gemis. Ik hoorde bij de 10% die de Mini R50 koos om eens lekker in een kart te kunnen scheuren. Nu rij ik in een Mito omdat ik in een iets luxer uitgevoerde kart wil scheuren. Ik zou een BMW/Mito niet op voorhand afwijzen, helemaal niet als daardoor de PSA-rommel die nu in de R56 door FGA-electronica wordt vervangen.