Lancia Delta opvolger al vanaf 2012 in drie varianten
Goed nieuws voor de Lancia liefhebber. De eerste totaal nieuwe vrucht van de samensmelting tussen Lancia en Chrysler is al aanstaande. Geen kwestie van een badge maar een compleet nieuw gamma in het compacte middensegment (C segment) bestaande uit drie producten vanaf 2012. Wat we hier reeds wisten te vertellen is dus waar maar betreft dus niet direct het D segment. CEO Andrea Formica bevestigde dit nu in zijn interview met La Reppublica en geeft dus toe dat er een vierde generatie van de ‘Delta’ aan zit te komen. Met een gamma bestaande uit een sedan, Stationwagon en hatchback, is het aanbod weer net zo compleet als in de jaren ’90 met de Nuova Delta en de Dedra berlina en SW maar dan onder 1 naam. De ontwikkeling voor zowel het Amerikaans als het Italiaanse logo vindt plaats op het Compact en Compact Wide platform. Het is nu de verwachting dat het model volledig in Italië ontwikkeld zal worden en dat het uiteindelijk in de fabriek van Cassino in productie zal gaan in de plaats van de huidige Delta (die geleidelijk zal verdwijnen) en de Fiat Bravo. We denken dat Lancia’s nieuwe hatchback een stuk compacter zal zijn dan de huidige Delta. Wie weet wordt deze C segment auto ook als HF gebouwd met vierwielaandrijving, al zal Lancia in dit segment ook niet te veel met Alfa Romeo willen concurreren.
Een compacte hatchback, sedan en SW dus formaatje Volkswagen Golf. Het motoren gamma zal veel overeenkomsten vertonen met die van de Giulietta.
Dit is ook het antwoord op onze vraag rond de Lancia Flavia. Eerst bestond er bij ons namelijk de verwachting dat dit D segment model al in 2012 vervangen zou worden. Nu blijkt dus dat dát nog een stapje verder is en dat het hogere segment ter vervanging van de Lybra en de Chrysler 200 nog even op zich laat wachten. Maar wachten is met dit nieuws niet zo erg en tijdelijke badge engineering zal minder pijnlijk zijn. Volgens Centro Stile zal er in Geneve een concept getoond worden die met deze serie C segment Lancia’s te maken zal hebben. De modellen zijn momenteel volop in ontwikkeling.
Maar de huidige Delta is nog zo nieuw! Gaat die weer vervangen worden?
Dit is groot nieuws voor ons Lancia liefhebbers!! De toekomst is eindelijk begonnen 🙂
OttoCi ik denk dat de Delta in kleine aantallen nog tot eind 2013 blijft bestaan. Momenteel worden er al maar 20.000 per jaar gebouwd. Ooit was 60.000 de target.
Maar 20.000? Dat is erg weinig. Onbegrijpelijk voor een dergelijke auto die beter verdient. Kennelijk rijdt iedereen tegenwoordig in een crossover? Golfjes zie je ook steeds minder. Of is de Delta toch te weinig een lifestyle auto? Erg jammer. Je zou terugkijkend kunnen zeggen dat de Delta 1 de enige succesvolle Delta is geweest en met name door de HF Integrale en de rallye successen.
@AutoEdizione: Je zal vast gelijk hebben maar 20.000 is erg weinig voor de Delta. Klopt dit wel ?
Ja. 30.000 het eerste jaar. 25.000 in 2009 en daarna tot nu weer daaronder.
en de naam blijft delta? ik hoop t wel..
Pas voor het eerst eentje (de huidige) in het wild zien rijden, valt in het eggie nog wel mee maar nog steeds niet echt mijn smaak.
De Delta gaat inderdaad wel erg vroeg vervangen worden, toch een teken dat ze op het hoofdkwartier in Turijn ook doorhebben dat dit geen verkooptopper geworden is.
Vraag is… weten ze nu WEL een origineel model te tekenen dat wat door meer mensen mooi gevonden gaat worden en toch ook weer een echt opvallende chique/sportieve Lancia is?
Ik hoop zelf op een mooi sportief ontwerp, dat overdreven artistieke design ben ik geen grote fan van.
@Saya: Waar woon je… Engeland? Ik zie er minstens een paar per dag. 😉
Trouwens het heeft helemaal niets te maken met het model zelf dat de Delta niet veel verkocht wordt maar alles met het gebrek aan verkooppunten. Het blijft een zeer goede… en vooral fenomenaal mooie auto in elk opzicht. Vooral in twee tonen. Mensen die de Delta nog te artistiek vinden moeten denk ik heel snel VW gaan rijden of Toyota.
Sprak een Lancia dealer in italie,
Die vinden de nieuwe Delta niet zo omdat hij te weinig sportief is Lancia heeft zo’n gigantische naam op Rally gebied in Italie in de showroom stond een rode Delta S4. Dat zij willen een HF en Rally achtige auto terug misschien moet Lancia gewoon terug naar die tijd!
Maak een mooie Delta die dat kan met HF erop en intergrale techniek want dan doet het merk weer vol mee. Ik denk dat je als Lancia met een breed modellen aanbod moet komen met een mix van sportief sjiek en onder Alfa Romeo moet gaan zitten en boven FIAT.
Ik denk dat FIAT geen grote auto’s meer moet maken die plek moet Lancia innemen dus boven de FIAT Bravo geen modellen meer. Lancia zou ik 2 Ypsilon modellen geven een 3 en een 5 deurs. Dan de Delta die in 3 en 5 deurs geleverd gaat worden met een speciale 3 deurs versie de HF intergrale met 260PK Turbo Blok met 4WD. Daarna de nieuwe Lybra in Sedan en SW met heerlijke diesel en benzine motoren beetje de grote van de Skoda Octavia. Daarboven de Lancia Thema met alle bekende motoren in het top segment. Dan een leuke mooie Coupe in het segment Mazda MX5 de Lancia Fulvia HF. En ik vond de Lancia Musa ook altijd een leuke auto zou zeker deze terug laten komen in een mooi design die tussen de Delta en de Ypsilon komt. Ik denk dan dat Lancia echt terug is vind die grote MPV’s niet bij Lancia passen als merk.
Dan Alfa Romeo ik zou de Mito 3 en 5 deurs nu brengen inclusief de 14% bijtellings versie en de facelift met led techniek. Ik zou de GTA versie laten komen om chaos te maken in het Hot Hatch segment deze maakt gehakt van de Audi S1 en de Cooper S JCW. Daarna de Guiletta deze zou ik ook in een 4WD versie Q4 laten komen en daarnaast ook een GTA versie met 300 PK en 4WD maar voor een auto met deze techniek en power toch proberen een zuinige auto neer te zetten.
Daarna de Guilia deze komt er als Sportwagen en sedan met achterwiel aandrijving en 4WD deze word wat groter als de (Lancia New Lybra die voorwiel heeft) deze auto krijgt alle FGA technieken mee dus DCT bakken en de nieuwste Mutijed diesels en Twinair TBI techniek inclusief Martinelli V6 en ook weer een GTA versie die er alleen is in Sedan uitvoering die 100 kilo lichter is door gebruik van Carbon en 4WD aandrijving heeft. Vermogen rond de 350 PK.
Dan de Spider klasse Audi TT BMW Z4 Porsche Boxter, deze door Pininfarina gemaakt Spider krijgt achterwiel aandrijving en de 1750 TBI motor met linnenkap. Op dit onderstel komt er ook een nieuwe GT met achterwiel en 4WD techniek die gebruik maakt van een hoop Guilletta techniek deze wordt ook geleverd als lichtere GTA versie met 300 PK 4WD eigenlijk een soort hardcore versie van de Guilletta GTA( leuke naam Sprint). Daarboven vinden we het BMW 5 serie segment Alfa Romeo levert daar een heerlijke achterwiel aangedreven auto met V6 motoren en 4 cilinder Turbo blokken eventueel ook als 4WD en automaat met flippers aan het stuur.
De auto word een soort 4 deurs coupe model van deze versie komt geen GTA omdat je dan de Maserati moet kopen die de boven kant van die markt opzich neemt.
Dan vinden we in het kleine SUV segment Audi A5 Mercedes GLK de nieuwe Alfa Romeo Kamal standaard 4WD en deze auto is lichter als de concurentie en daardoor wat zuiniger met heerlijke 4cilinder Turbo blokken en Multijed Diesels met automaat bakken. Het is een Alfa Romeo dus bochten techniek is zelfs voor deze SUV een koud kunstje.
Ik geloof zelf niet zo in een hele grote SUV is toch een markt voor echt luxe merken ik zou Maserati de grotere SUV laten maken met duurdere technieken.
Misschien als mensen het leuk vinden kunnen we het lijstje misschien nog aanvullen laten we zelf maar een line up verzinnen.
Ciao
Squadra
compact-wide, dat is goed nieuws. Bij het zien van de kop was ik bang voor een chrysler-misbaksel met lancia badge.
En inderdaad, hoe mooi de huidige delta ook is, hij mist een beetje de rally-genen die vorige delta’s zo begeerlijk maakten, hopelijk doen ze dat bij de volgende beter (of voor mijn part gaan ze met de huidige delta weer rally-en)
@OttoCi @Ferry832: Ja, die kleine aantallen die AutoEdizione noemt kloppen echt. Daarvan werden er in 2009 nog 602 in Nederland verkocht (target was dacht ik 1700) en in 2010 nog maar 264 stuks, vergelijkbaar met de Jaguar XF en de Suzuki Grand Vitara. Jammer dat het model geflopt is, ook in de rest van Europa. Het zou knap zijn als er al in 2012 een opvolger klaar staat, want gemiddeld duurt het ontwikkelen van een nieuw model veel langer. Viva Lancia!
Jammer dat de Delta in Nederland geflopt is. Ik vind het nog steeds een mooie en concurrerende auto. Misschien moet je in Nederland boerenkool verkopen om aantallen te halen…