Andrea Formica over de toekomst van Fiat in Europa
Vorig jaar was Lorenzo Sistino nog aan het woord, maar laten we nu eens luisteren naar wat zijn opvolger te zeggen heeft. Andrea Formica werd in september aangesteld over de verkoopstrategie van de Italiaanse merken binnen Europa. Een zware taak gezien de recente resultaten en daarom heeft Formica er onlangs een oud-collega bijgehaald. De Italiaanse krant La Reppublica interviewde de nieuwe Fiat topman die van Toyota kwam. Net na de persintroductie van de -voor ons ietwat twijfelachtige- Fiat Freemont, vinden we het zelf wel prettig om eens te horen hoe men de komende jaren zal werken aan betere verkoopresultaten. De focus ligt in dit korte interview even op het moedermerk, aangezien dit de belangrijkste barometer zal zijn voor het totale verkoopaantal.
De vragen zijn gericht op de strategie nu Dodge en Chrysler een eenheid vormen met de Italiaanse merken. Wat zijn de verwachtingen en hoe wil men de samensmelting tot goede resultaten doen leiden? Wat gebeurt er eerst en wat kunnen we straks verwachten?
Formica; ” Niemand is van plan om de identiteit van Fiat om zeep te helpen. We blijven uitgaan van eenvoudige doch smaakvolle producten zoals de 500 nu al enkele jaren met succes verwoord. Waar we nu mee bezig zijn is dat succes van de 500 uit te breiden en opnieuw uit te vinden. Dit jaar draait alles nog om puur economische en tijdelijke oplossingen, vanaf volgend jaar komt er weer een offensief met tal van nieuwe producten, die het merk volop in de kijker zullen zetten. Dit jaar zijn de Croma, Multipla, Ulysse, Seicento en Punto Classic voor het eerst niet meer van de partij. Dat was nog altijd goed voor een totaal van 50.000 auto’s per jaar. Daarom brengen we nu eerst de Freemont. In dit segment waren we nooit aanwezig, maar zal Fiat in de toekomst des te vaker van zich laten horen. In 2012 komen we ook weer met een totaal nieuwe MPV en starten we met de nieuwe Panda.
2013 wordt het jaar van de nieuwe Bravo. We gaan vanaf dat model juist buiten de traditionele kaders treden. Alfa Romeo heeft al een perfect C segment model in de aanbieding. Met de komst van de nieuwe Punto in hetzelfde jaar en een ultra compacte Citycar, is Fiat nog voor 2014 op de markt aanwezig met een zeer compleet en nieuw modellengamma. Allemaal nieuwe modellen die we echt zonder nonsens bij de klant aan willen bieden. Fiat wil vooral een transparant merk zijn met zeer heldere prijs-kwaliteitsverhouding. Fiat wil een jong economisch merk zijn, dat behalve verantwoord ook heel aantrekkelijk is.”
Kortom, de eerste tijd moeten we nog even op de nagels bijten. In 2011 niks te verwachten van Fiat en in 2011 en 2012 niks van Alfa te verwachten. In de tussentijd lanceren de concurrenten het ene na andere model. Zie de klanten die weglopen maar eens terug te winnen.
Ook positief nieuws voor de Alfa dealers die weten dat de de eerst komende 2 jaar van de Giulietta en de Mito moeten gaan leven. Ook op water en brood dus.
Niemand is van plan de identiteit van FIAT om zeep te helpen! Als je echt cynisch wilt zijn denk je: Maar de identiteit van Alfa en Lancia wel!!!
Fiat wil een transparant merk zijn: Door dit PR praatje prik je makkelijk heen.Het is gebakken lucht.
Wat zal zijn opvolger gaan zeggen? Hier wordt maar weer eens aangetoond dat de managers bij Fiat niks te melden hebben als alleen maar PR geleuter, recht praten wat krom is en niets anders.
Laten we zeggen dat de serieuzere merken een model afschaffen op het moment dat de vervanger (nagenoeg) klaar is. Bij FGA denken ze dat dit niet nodig is of… is dit het teken dat ze bij het management van de hak op de tak springen? Volgens mij kijk je dan te weinig naar je klanten of maak je op de oude modellen zoveel verlies dat minder klanten even het kleinste kwaad is? Boh…
err..laten we het vooral bij dat laatste houden OttoCi. 😉 De schulden waren de afgelopen jaren zo hoog op gelopen dat er slechts twee max drie nieuwe modellen per merk in ontwikkeling waren (Punto, 500, Bravo, Delta, Ypsilon, MiTo, Giulietta).
@Ferry; beperk je oordeel even tot Fiat. Voor Lancia en Alfa Romeo staat juist behoorlijk wat op het programma in 2012.
@AutoEdizione: Ja, je hebt gelijk. Ik had niet goed gelezen en dacht dat er stond ; 2013 wordt het jaar van Alfa Romeo maar er staat 2013 wordt het jaar van de nieuwe Bravo.
ik geloof dat we onze klassiekers maar moeten gaan koesteren… nieuwe italiaanse auto’s die een hebbehebbe gevoel creeren en ook nog een beetje betaalbaar zijn zullen we de eerste paar jaar niet gaan zien.. ben ik bang.
Dit nieuws maakt me depressief..
10.000 auto’s van een bepaald model is blijkbaar te weinig om niet verlieslatend te zijn (voor dat model).
10.000 was ongeveer het productiecijfer van de Lybra in het laatste jaar.
5 modellen (Croma, Multipla, Ulysse, Seicento en Punto Classic), goed voor 50.000 stuks is dus ook niet voldoende om uit de kosten te geraken.
Maar je laat je klanten wel op hun honger / weglopen naar ergens anders.
Kan er echt niet “flexibeler” geproduceerd worden ?
En daarmee bedoel ik niet de arbeiders die opgeroepen worden wanneer er werk is of uren moeten draaien als de baas het uitkomt.
Nee, bijvoorbeeld de ene maand 2 modellen produceren en de maand erna de 2 of 3 andere. Afwisselend. Enz.
Moet natuurlijk ook de band “flexibel” kunnen ingesteld worden.
Tsja, en wij maar denken dat hetmanagement va FGA echt serieus met Alfa en Lancia bezig zijn… Het en ik zeg het nogmaals, Fiat, Fiat en en nog een keer Fiat waar de focus (al jaren) op gericht is. Dit moet het volume merk worden waar geld aan verdiend wordt. En.. sta nou niet vebaasd te kijken als FGA Alfa en/of Lancia gewoon toch in de verkoop doet… Want met deze modellenpolitiek leggen ze het echt af ten opzichte van andere premium merken.