Fiat Croma uit productie; het einde van een tijdperk
Er is helaas een eind gekomen aan een mooi maar weinig succesvol tijdperk. De tijd waarin Fiat ook in het hogere zakelijke segment een heel eigen product wist aan te bieden. Een product dat juist uitblinkt op het gebied van ruimte en comfort volgens het ideaalbeeld van Giovanni Agnelli. En juist ‘l’Avvocato’ heeft vlak voor zijn dood in 2003, nog voor de marktintroductie, mee kunnen maken dat Fiat eindelijk weer een groot model klaar had staan. Het was altijd een moeizame opdracht voor het merk dat eigenlijk veel meer symbool staat voor de compacte economische volksauto. Maar een groot synbool als Fiat, is niet compleet zonder trots vlaggenschip, moet Agnelli altijd hebben gedacht. Daarom was Italië’s grootste topman ooit, al ten tijde van de grote 130 in feite de geestelijke vader van dit idee.
Na minder succesvolle pogingen van 130 tot 132/Argenta was het hoogtepunt toch wel het ‘Tipo 4′ project, dat resulteerde in de eerste Croma van 1985 getekend door Giugiaro. De grote Fiat met immense kofferklep en laadruimte was een comfortabele reiswagen met een breed aanbod aan motoren. Het begon ooit met de 2.5 Diesel en 2.4 TurboDiesel en 2.0 CHT benzine. Vanaf 1988 was er een nieuwe krachtige direct ingespoten 2 liter TurboDiesel beschikbaar. Uiteindelijk kwam er in 1991 een tweede serie van Fiat’s meest succesvolle zakelijke auto ooit. Van dit model verschenen zelfs krachtige versies als de 2.0 T.I.E en een V6. Deze auto’s combineerden luxe en comfort met zeer goede prestaties. Toch was het succes eindig; De Croma kreeg geen vervolg en de firma uit Turijn had steeds meer moeite om de krachten te verdelen over Alfa Romeo, Fiat en Lancia. Het model haalde bijna symbolisch daarom alleen nog het nieuws, als er in Italië iets schokkends was gebeurt. Bijvoorbeeld na de aanslagen op Borsellino en Falcone of rond de mysterieuze dood van Edoardo Agnelli.
Na een lange aanloop vanaf eind jaren ’90 al, met de codenaam ‘Large’, kwam er naar veel wikken en wegen toch weer een topmodel van formaat vanaf 2005. Nota bene en periode waarin Fiat het erg moeilijk had als autoproducent. De nieuwe Croma zou aanvankelijk nog als ruime Lancia op de markt gezet worden, maar door steeds harder krimpende resultaten en groeiende rode cijfers werd de nieuwe grote Fiat toch uit nood geboren. Het ruimte concept van deze Fiat was origineel en had eigenlijk dezelfde insteek als de oude serie uit de twintigste eeuw. Comfort en zakelijk instinct moest samen kunnen gaan met ruimte en een praktische insteek. Daarom was de nieuwe Croma een auto met een heel eigen karakter; Een vrij hoge auto maar toch zonder echte SUV of Crossover karakteristieken. In 2007 volgde een zeer geslaagde restyling en maakt Fiat van de gelegenheid gebruik om de Croma toch maar als grote stationwagon in de markt te zetten vanwege de nieuwe insteek die ‘Family Feeling’ heet. De meest krachtige Croma is op dit moment een 200 pk 5 cilinder diesel. Met dit afscheid van Agnelli’s droom lijkt het einde van een ruim zakelijk concept nu definitief. In de toekomst zal Fiat samen met Dodge wat grote modellen betreft alleen nog robuuste SUV modellen bouwen, die aansluiten bij de nieuwe formule van het merk.
Vandaag is het dus voor het eerst dat er alleen nog 3 modellen in productie zijn in Cassino, terwijl de fabriek wel op volle sterkte is. Dit laatste was al lang niet meer het geval, dus ondanks het verdwijnen van Fiat’s grootste is er toch sprake van een heugelijk feit. De 800 werknemers die sinds de productiestop van de Croma aan de kant stonden, zijn nu allemaal ingezet om aan de vraag van de Giulietta te kunnen voldoen. Zo kunnen er per productieronde voortaan 460 in plaats van 370 Giulietta’s gebouwd worden. Door het succes van afgelopen jaar (39.800), mikt Alfa Romeo voor 2011 op een verdubbeling van het productieaantal. In de fabriek ten zuiden van Rome worden momenteel de Fiat Bravo, Lancia Delta en de Alfa Romeo Giulietta gebouwd.
Volgens mij zat er meer potentieel in dit model. Zoals steeds schijnt de italianen hun de aandacht verslappen eens een model is geïntroduceerd.
Bovendien was de styling ook niet je dat. De auto is altijd plomp overgekomen. Ook giugiaro was niet tevreden met wat FIAT uiteindelijk heeft gedaan met zijn ontwerp. Om dat kracht bij te zetten heeft hij een V8 versie voorgesteld die er inderdaad heel wat verfijnder uitzag.
De enige concurrent in dit segment die qua opzet dezelfde weg bewandelde was de Opel Signum, en die is nog veel harder geflopt dan de Croma. Als je bedenkt dat vergelijkbare Opels in NL altijd beter verkopen dan Italianen (zie Corsa vs. Punto, Astra vs. Bravo en Meriva vs. Idea) is het een bijzondere prestatie geweest van Fiat om met de Croma te winnen van de Signum. Ik heb er ook wel eens serieus naar gekeken, maar heb uiteindelijk toch voor de 166 gekozen (ook groot, maar eleganter).
Ik heb leren rijden in een prachtige s2 2.0 T.I.E, wat een kanon! 🙂 0-100 in een krappe 8 seconden.
Prachtige auto!
Fiat is eigenlijk weer terug bij af nu de Bravo nauwelijks meer verkoopt en de Croma bij niemand op de zogenaamde shortlist staat, namelijk het groot zijn in het maken van kleine auto’s. In Nederland is het in en in triest dat de importeur de Croma maar even (eind 2006/begin 2007) heeft ondersteund met reclame. Bij de mijns inziens zeer geslaagde facelift is het helemaal oorverdovend stil gebleven in Lijnden. In de afgelopen maanden is er nauwelijks nog een dealer geweest die er 1 nieuw had/heeft staan in de showroom.
@Lusso, ik heb de Croma nooit echt lomp gevonden, wel vond ik de eerste versie te anoniem (de neus van de Avensis, overigens gewoon een concurrent, vond ik er erg op lijken). Met de FL is het wel een fraaie stationcar geworden, maar toen was het in NL al helemaal over en uit voor de Croma.
Hieronder voor de liefhebbers nog de link naar mijn review van mijn geliefde Croma.
@Duetto, rijd nu even de 166 van mijn familie, maar de verhouding 166 – Croma is eigenlijk een beetje de verhouding tussen een sierpaard en werkpaard. De 166 is van buiten wel groot, maar van binnen toch echt niet. Eerder is de binnenkant een prachtige intieme coupecockpit.
http://www.autoweek.nl/autoreview/23363/Fiat-Croma-19-Multijet-8v-120-Dynamic
ik vind de volgen de mensen blindelings wat door andere gevolgs wordt,echt jammer,kon ik maar één kopencroma één der mooiste wagens in dit segment,niet zo lomp als opel en vw of skoda en veel mooier,ook qua rijden een droom,vooral de laatste versie vondt ik geweldig,ik reed ermee proef en was verkocht,vrienden van mij hebben reeds boven de 100.000km en nog altijd tevreden,waarom
Ik rij in een Croma die ik in 2005 heb gekocht (met de 18 inch velgen, omdat de auto anders toch wat uit proportie lijkt). Soms vind ik hem mooi, soms minder geslaagd vanuit bepaalde hoeken – nooit de liefde gevoeld die ik wel voor mijn Alfa 147 heb gehad… Maar qua ruimte aanbod onverslaanbaar – wat ik achterin kan gooien is verbluffend. Het is dus inderdaad een werkpaard en dan wel een hele fijne. Voorlopig dus in rondrijden – want andere Italiaanse auto’s zullen in ruimte veelal een stap terug zijn. In die ruimte heb ik in deze levensfase heel hard nodig! 😉
Mijn Croma is van juni 2007en de teller staat nu op 48000km. Ik heb hem nieuw gekocht en mijn 3jaar oude stilo ingeruild.Per jaar rij ik dus, of mijn vrouw, maar 13000km waarin de vakantie met caravan 3200 km. Nog geen dag spijt van deze bijzonder fijne probleemloze Croma gehad. Nu net deze week 2 nieuwe voorbanden en dat was het. Jammer dat hij er uit is, en ook jammer dat hij zo weinig verkocht is. Ik vind hem nog steeds mooi en ook bijzonder fijn rijden. Ik zal hem wel tot in lengte van jaren houden, want het is niet zo aantrekkelijk hem interuilen op dit moment. Als hij zo blijft rijden als de afgelopen 4 jaar, heb ik daar zeker geen probleem mee.
@Ruud Brokkaar: Same here Ruud, Ik moet wel omdat die niet veel meer opleverd. En als particulier rij je dan maar weer wat langer door. Maar inderdaad geen straf!