Marchionne vond opening Braziliaanse fabriek mooiste afsluiter voor 2010

In Italië zit het tegen, in Amerika gaat het goed en in Brazilië kan het niet beter. Dat is Sergio Marchionne’s persoonlijke ervaring als het gaat om het vele werk dat hij verzet met de firma Fiat vandaag de dag. Zijn reactie op de verharding van de tegenstanders -aankondiging van een landelijke staking- van het nieuwe akkoord, is dan ook veelzeggend; “Wat ik in Brazilië mag meemaken is het mooiste om het jaar 2010 mee af te sluiten. Onze positie in Brazilië is gedurende deze moeizame jaren als autoproducent cruciaal geweest voor Fiat. In Brazilië kun je met een gerust hart investeren.” Eind vorige maand legde Marchionne in een ceremonie samen met president Lula, een eerste steen voor de tweede Fiat fabriek in Brazilië (Pernambuco). Het begin van een nieuwe investering dat uiteindelijk (2014) moet resulteren in een jaarlijks verkoopaantal van 1 miljoen auto’s in dat land. Momenteel is Fiat weer marktleider op deze sterk groeiende markt boven Volkswagen.

Marchionne heeft het volste vertrouwen in het inzicht van de werknemers en blijft het jammer vinden dat een bond als de FIOM het akkoord niet wil zien als een grote kans voor Italië. Ook in het thuisland waar Fiat ook nog altijd marktleider is, zal volgens de CEO uiteindelijk een vruchtbare situatie ontstaan die zich laat vergelijken met wat momenteel in de VS en Brazilië gaande is. Het feit dat FIOM leider Raffaele Bonanni bij een positieve uitslag van het referendum naar de rechter wil stappen, vormt volgens Marchionne geen bedreiging.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Marchionne vond opening Braziliaanse fabriek mooiste afsluiter voor 2010

  • 10 januari 2011 om 18:42
    Permalink

    Grappig detail: deze streek was ooit Nederlands grondgebied.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 08:12
    Permalink

    Inderdaad Maurits van Oranje had toen zijn hart verpand aan Brazilie en bouwde Recife uit tot het Amsterdam van Zuid Amerika.
    Vele Brazilianen vonden dat achteraf een hele mooie geschiedenis.

    Misschien dat Fiat een vergelijkbare geschiedenis kan schrijven.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.