Marchionne: “Alfa Romeo blijft van ons en is niet te koop”
Sergio Marchionne maakte evenals John Elkann, mede dankzij de verbeterde financiële positie van de firma Fiat SpA in Detroit, van de gelegenheid gebruik om flink stelling te nemen als het gaat om Alfa Romeo. De CEO had het niet alleen over de betreding van de Amerikaanse markt met de Giulia, maar zei nu eens heel duidelijk dat Alfa Romeo onder geen beding te koop is. De afgelopen maanden was het voor de CEO nog een gunstige zaak om te stellen dat een hele grote zak geld nog wel binnen de mogelijkheden behoorde voor een eventuele verkoop. Achteraf was dit dus pure tactiek op weg naar de beurs;
“Ik zeg het dit keer niet maar ik schreeuw het van de daken; Alfa Romeo is voor geen enkel bedrag te koop. We hebben al te veel geld geïnvesteerd voor een verkoop. Het moet nu duidelijk zijn dat dat de combinatie Fiat-Chrysler iedere verkoop überhaupt overbodig maakt. Ferrari zal niet naar de beurs gaan. We verkopen ook geen onderdelen van Fiat Industrial zoals Iveco en Magneti Marelli.”
Zouden de duitse auto’journalisten’ en hun pulpbladen (=magazines van papier, meer moet je er niet achter zoeken 😉 ) dit nu ook publiceren ?
Of Ciferri van AutomotiveNews ?
Of rakelen zij nog eens de oude kost van 1 jaar geleden op ?
Laat Marchionne maar schuiven hij kan blijkbaar beter schaken dan de rest.
Opmerkelijk dat hij voor een bord staat waar alle personenauto merken op staan en niet die van Lancia en Alfa Romeo…..
Dat is omdat Lancia en Alfa Romeo (nog) niet in de VS verkocht worden. 😉
Elkann zei zelfs dat ze de vrachtwagendivisie van VW eventueel willen kopen 😀
Als ik Marchionne was zou ik zogenaamd interesse tonen in Seat, alleen om te jennen!
@AE,
Volkswagen bezit alleen aandeel in de vrachtwagenmarkt. Zelf hebben ze alleen bestelbusjes. Kan Elkann wel begrijpen. Toch benieuwd waarom Man en Scania kwalitatief beter werk leveren. 😉
Pech voor het merk Alfa Romeo en de mensen die van het echte Alfa houden. Het is een gemiste kans voor een bloeiende toekomts.
Er zijn hier mensen die mij pessimistisch noemen maar geloof mij dan kan het alleen maar meevallen wat Marchionne in petto heeft. Diegene die optimistisch zijn kan het alleen maar tegenvallen tenzij je blij bent met iedere vogel in je hand.
Als ik kijk naar de Mito en de Giulietta en tevens naar de verkoopresultaten van deze 2 vrij recente modellen dan ben ik niet echt onder de indruk van Marchionne. De 147 en 156 presteerde vele malen beter en dat heeft zijn redenen. Die auto`s hadden nog Alfa DNA en die kwamen niet uit een knopje bij de versnellingspook. De huidige Alfa`s ontberen karakter en onderscheiding. Als de nieuwe Giulia op de zelfde leest geschoeid is als de 2 recente modellen dan vrees ik weer een verkoopdip. Je moet niet vergeten dat de Mito en de Giulietta dan al weer een tijd mee gaan en waarschijnlijk nog slechter verkopen dan nu. Dan moet de Giulia weer de kar trekken en dat is niet te doen.
@ Ferry832: je leest blijkbaar geen rijverslagen, blogs etc. Zowel de rijprestaties, als ook het comfort, karakter van de beide door jou genoemde modellen worden geroemd. Je hebt blijkbaar zelf nog niet in deze wagens gereden anders zou je het niet beweren. Over de verkoopcijfers: het gaat even te ver om het helemaal uit te leggen maar heeft ook te maken met aantal verkooppunten, marketingbudget etc. Niet te vergeten de ongelooflijke puinhoop die de Heer Kroymans ervan gemaakt heeft waardoor er in 2009 bijna geen enkele Alfa is verkocht. Dat werpt je een hele tijd terug en duurt jaren eer je die achterstand ingelopen hebt. Ben er zeker van dat Alfa de komende jaren verloren terrein gaat terugwinnen en zelfs meer dan dat. Blijf jij maar lekker in je Duits of Frans massaproduct rijden, dan rijden de echte liefhebbers en connaisseurs in mooie, stijlvolle en karakteristieke Alfa’s…
@alfista: ik ben het volledig met Ferry832 eens. Alfa heeft geen of in ieder geval te weinig lange termijn visie. Geen continuiteit: waar is de opvolger van de 166? Weg klant. De meeste Alfa modellen pieken heel kort en ziet er mooi uit en rijden geod maar de lol is er snel af. Als de 156 was geevolueerd zoals sommige Duitse merken dat zo goed kunnen, was dat nu een succes geweest. Met of zonder Kroymans.
De huidige auto’s als de Mito en zelfs de Guilietta hebben een beperkte houdbaarheid. Ik heb een van de eerste 156 SW’s met TwinSpark in NL gereden en het was een waar genot. Een probleemloze, stijlvolle auto die je het speciale alfa gevoel gaf.
Heb zowel in de Mito als Giulietta proefgereden en ik vond het een enorme teleurstelling. Een Alfa zou geen DNA knop nodig moeten hebben. De Giulietta stelde zelfs zoveel teleur dat ik voor een vrijwel ongebruikte Golf V GTI ben gegaan. Die gaf de smile op mijn gezicht die ik volledig miste in de Giulietta.
Marchionne is teveel een korte termijn brandenblusser in plaats van een leider met een lange termijn visie. De combinatie van Italiaanse verfijning met het lompe grote Amerikaanse Chrysler. Hoe verzin je het? Een 300C met Lancia logo…? Ik ben reuze benieuwd naar de Giulia.
Sjors er waren helemaal geen middelen in huis om een goede E segment opvolger te bouwen na Thesis en 166. Het bedrijf was bankroet. Als je nagaat dat bijna al het geld naar de ontwikkeling van de 159 en de Panda gingen en dat verder het geld op was. Marchionne heeft er vervolgens alles aan gedaan om modellen als de GPunto en Bravo weer mogelijk te maken en daarna de Delta omdat Lancia helemaal verdwenen leek. Behalve Alfa Romeo en Lancia liep zelfs Fiat risico helemaal te verdampen.
Marchionne is dus de grootste lange termijn visionair die een firma zich kan wensen én ..hij is een briljante korte termijn blusser zoals je dat noemt. Als je nagaat dat de ontwikkeling van modellen al snel hervat werd terwijl er een complete firma moest ontmanteld worden en weer opgebouwd.
Grappig dat veel mensen zeuren over een langetermijnvisie, terwijl ze zelf alleen naar de huidige situatie kijken.
Ik volg de Italiaanse autoindustrie al zo’n 25 jaar. Keer op keer laten de Italianen het liggen, waar de Duitsers en Japanners het wel kunnen(en nu ook de Koreaanse). Marchionne zal de Italiaanse merken in de VS in ieder geval wel weer marktaandeel kunnen geven en dus uiteraard ten kosten van de Japanse en Duitse merken. In Zuid-Amerika zal het met FGA ook wel goed komen. Waar ik mij echter grote zorgen over maak is de Chinese en de Russische markt. De Duitse merken zijn daar niet aan te slepen, terwijl het bij FGA in deze markten oorverdovend stil is. Enig idee hoe moeilijk het tegenwoordig is om marktaandeel (terug) te winnen? Ik denk dat SM zijn handen vol heeft aan Noord-Amerika en Chrysler en dat Azie pas aan de beurt komt als het in Noord-Amerika goed loopt. Maar dan heeft FGA al weer een gigantische achterstand op de concurrentie in Azie.
Italie had economisch en cultureel gezien een van de grootste naties op aarde kunnen zijn, ware het niet dat ze liever lui dan moe zijn…
@il piu migliore: Liever lui dan moe vind ik geen juiste aanduiding dat past meer bij Afrika, maar eerder “hoe houd ik problemen in stand die me eeuwig parte zullen spelen.”
Ben het er trouwens niet mee eens dat de Chinese en Russische markt de ‘place to be’ zijn. Rusland is te grillig en oncontroleerbaar zolang de olie ook elders vandaan komt (daar gaat nog 100 jaar overheen voordat dat serieus iets is) en China zal straks de eigen merken als grootste concurrent inzetten tegen Europese tegenstanders mits ze het Europese merk zelf kopen (Volvo/MG Rover/Saab). Chinezen schijnen het liefst een eigen product te kopen omdat het een trots volk is, maar missen momenteel nog eigen merken met een goede reputatie. Dat het een belangrijke markt is, is duidelijk maar daarom is FIAT ook druk bezig in de grootste industriestad van het land.
@ Sjors: Als je een Golf prefereert boven een Alfa zijn we eigenlijk uitgepraat. Heb zelf ooit ook noodgedwongen (leasing) Golf gereden, stond er meer mee in de garage dan dat ik reed. Voordat ik mijn huidige MITO reed moest ik in een Focus rijden, dat was nog erger, buiten de enorme storingen en dure reparaties reed die auto wel veel actiever en had een veel betere wegligging dan de VW. Qua ophanging kan de Mito beter, wegligging en prestaties zijn voor zo’n klein blok enorm goed. Marchionne is naar mijn mening een strateeg die niet alleen bezig is met vandaag maar ook met de visie over 5 of 10 jaar. De Oosterse markten zullen nooit die proporties bereiken die iedereen nu vermoedt, wegens diverse redenen (dealernet, knowhow, misplaatst nationalisme, etc). Alfa moet zich concentreren op zijn kernmarkten, zijnde West- en Zuid-Europa, Noord- en Zuid-Amerika.
Ik lees net op een andere site dat S.M. ook heeft bekendgemaakt dat er vanaf 2012 een Maserati SUV op de markt komt!!!!
Ik verwacht 2013 aangezien er al genoeg op het programma staat maar je weet maar nooit.
Als je kijkt naar de omwenteling die het concern heeft gemaakt in de afgelopen 8 jaar (van bankroet naar een stroom aan nieuwe modellen en ook een betere naam in de markt op dit moment) dan kan je alleen maar diep respect hebben voor S.M.
Iemand die anders beweert snapt er echt geen bal van.
Deze man schrijft geschiedenis en ik wil alles bijhouden om later erop terug te kijken met de kleinkinderen op schoot.ha!
@AE en Alfista
Vergeten jullie nu dat de Chinese automarkt de grootste ter wereld is geworden? Met name VW, BMW en Daimler zijn door hun verkopen in dit land gierend van de lach hun winsten aan het tellen. Omdat de Duitse autoindustrie direct en indirect 40% van de Duitse economie uitmaakt is de Duitse economie weer geweldig op stoom gekomen. Hier heeft Nederland de laatste maanden ook weer van geprofiteerd want de uitvoer naar Duitsland is voor Nederland nog steeds met grote afstand op andere exportlanden de belangrijkste handelspartner.
Ik dacht overigens dat de Chinezen juist gek waren op alle luxeproducten uit het Westen (en over de Japanners hoorde ik jaren geleden al hetzelfde). Dit blijkt ook wel als je naar de verkoop van Mercs, BMW’s, Ferrari’s maar ook bijvoorbeeld Louis Vuittonartikelen kijkt. Voor Rusland geldt eigenlijk hetzelfde.
@ AutoEdizione. Geen middelen voor een E segment auto. Nee dat is precies het probleem. Hoe komt dat? Het prachtige merk Alfa is in die situatie terecht gekomen door het immer terugkerende probleem dat Alfa wordt geleid voor de korte termijn. Neem bijvoorbeeld de geweldige 156, schitterende auto, krijgt vervolgens een slechte facelift en nog een en nog een. Restwaarde omlaag, leaseprijzen omhoog, verkopen omlaag. Inkomsten naar beneden. etc etc.
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind Alfa een geweldig merk, bovendien heeft het ondanks alles een mooie reputatie en een geschiedenis om trots op te zijn. Maar er is zo vreselijk veel meer uit te halen lijkt me. Ben bang dat de verregaande samenwerking met Chrysler niet gaat geven wat Alfa nodig heeft.
@ Alfista. Heb inderdaad ditmaal een Golf V GTI (lees de recensies er maar op na: geweldig allround machien) gekozen boven een Giulietta. Kan je nagaan hoe teleurstellend ik die auto vond. Ook de QV krijgt de handen weer niet op elkaar (lees de recensies). Doodzonde. Alfa zou alle merken en zeker VW gek moeten maken als het gaat om een hot hatch. Maar ze doen het niet, denk wel dat ze het kunnen. Ben bang dat een PT Cruiser met Alfa logo het niet gaan doen voor ze.
De inkomsten gaan al geruime tijd alleen maar omhoog dus de realiteit van morgen zal uitwijzen dat je visie behoorlijk achterhaald is Sjors.
(PS er is in de prijsklasse die jij zocht idd geen Italiaanse equivalent aan de GTI, maar de huidige GTI moet het nipt afleggen tegen de QV in alle opzichten. Er zijn trouwens nauwelijks tests die dit ontkennen. Ik zou trouwens persoonlijk immer een Focus boven een Golf verkiezen vanwege rijgedrag.)
Inkomsten gaan omhoog, maar dat is pas sinds kort. Europese verkopen afgenomen tov 2009. En nee, dat geldt niet voor alle merken. Pas op voor de korte termijn vreugd.. 159 verkoopt niet meer en het nieuwe van Mito is er wel af. Ook al zo’n voorbeeld van een auto met een leuk uiterlijk, maar stap in een Mini (of Focus voor mijn part) en je ervaart hoe het had moeten zijn qua rijden. Doodzonde Alfa. Maak toch eens iets dat je naam waardig is.
Momenteel drijft de Alfa kurk op de Giulietta en die verkoopt nu goed is tenslotte een nieuw model. Hopelijk blijft dat zo. En ik kijk reikhalzend uit naar de Giulia, want nogmaals ik hoop van ganser harte dat Alfa overeind blijft met auto’s die hebberig maken omdat ze (bij wijze van spreken) als een Megane RS rijden terwijl het een basismodel is.
Overigens ben ik totaal geen VW fan en een gewone Golf zou ik zo laten staan, maar de V GTI is wel een errug goede allrouder. Al eens geprobeerd? Neem een (Alfa) rode.
Slors : VW is het volgende : overwegend onderstuur autos ( met name de TT en de R modellen van VAG) die in de 100.000 km testen de laatste 4 plaatsen bezet .De te snelle ontwikkelingen met klanten als testpoppen. De GTI 5 is eindelijk (..) weer een GTI maar allang achterhaald met een te onduidelijk weggedrag met name op circuits. Dagelijks bruikbaar.
Veel chronische problemen bij VW die het merk Fiat al lang niet meer kent.
Helaas is karakter geen verkoopargument want ruim 90 % van de mensen koopt geen auto op styling en weggedrag.
Dat heeft VAG veel beter begrepen.
In de basis hebben Alfa’s altijd een sportief weggedracht gehad maar waren het nooit Megane RS kunsten. Dat is een van de mythes die we ons zelf aanpraten.De hardcore raceauto heeft Alfa nooit gehad voor op de weg (vergeef me de echte GTA was dat wel)de aan passingen moest je zelf altijd doen om de perfecte stuurauto te hebben.Wel in verhouding tot, waren ze sportiever. Een Focus RS of Megane RS zijn ook niche modellen met een flink prijskaartje.
In alledaags gebruik kun je beter een QV rijden dan een RS.
Hoop inderdaad nooit dat Alfa deel van de VAG groep wordt, heb ook ooit verplicht moeten rondrijden in zo
@alfaspeed
Helemaal 100% eens !
De Golf doet het uitstekend op het circuit. Zie de uitslagen van het nederlandse DTC.
We hadden en hebben het toch over de gewoon verkrijgbare GTI die een veel te onvoorspelbaar over – en onderstuur gedrag laat zien. Maar wat maakt het uit , who cares ?
Alfaspeed : juist de Rs van Renault heeft een heel mooi , zelfs goedkoop prijskaartje waarbij ik denk dat Alfa Romeo eens naar mag kijken …..
Dat klopt!
Renault: laat me niet lachen. Is dat niet dat merk dat zelf heeft toegegeven jarenlang heel slechte auto’s te hebben gebouwd en ook nu nog hoor ik in mijn kennissenkring enkel ellende. Dus als die RS een keer niet in de garage staat zal ie best lekker rijden…Vraag eens een Wegenwachter van ANWB en die zal je eerlijk vertellen dat met name Audi en Renault opvallend vaak langs de weg staan met pech. Over prestaties en weggedrag kun je veel zeggen en schrijven, de kwaliteit van de chauffeur is natuurlijk het belangrijkste van alles. Als je niet kunt rijden kom je zelfs met een Pagani niet vooruit!
Lees hier weer de nodige negatieve dingen over de Giulietta (QV).
Toen daar de eerste rij impressies van kwamen, waren die lovend en kletste iedereen dat na zonder de auto zelf ooit te hebben gereden.
Nu is er ergens een test geweest van de QV waarin iemand iets zei over de matige gasresponse en nu kakelt iedereen dat weer klakkeloos na.
Da’s altijd hetzelfde patroon bij een Alfa. Net zo iets als het eeuwige gepapagaai over het overgewicht van de 159. Pak potverdorie de cijfers er eens bij en zie dat het gewichtsverschil met concurrenten in hetzelfde segment verwaarloosbaar is, of de 159 zelf lichter !!!! Maar nee hoor, zonder enige feitenkennis verjaardagspraatjes doorkletsen, verder komt men niet.
Tot slot even wat feiten: Die waardeloze net-niet Giulietta verkoopt hartstikke goed. Op de leasemarkt is het op dit moment zelfs een topper in het segment. Voor leasetarieven die die van een vergelijkbare “degelijke Duitser” nauwelijks meer ontlopen. Met de zogenaamde hoge afschrijving en onderhoudskosten van een Alfa zit het tegenwoordig dus blijkbaar ook wel goed.
En nu weer allemaal lekker negatief door zeveren.
Eric, wel eens iemand met verstand van autos tegengekomen ? Natuurlijk . Ik ook .
En toch is de 159 te zwaar voor een Alfa.ze hadden verder moeten borduren op de 156.klaar uit.en de ergonomie van de laatste Alfa’s opdit platform klopt van geen meter.uit pure noodzaak ben ik maar opzoek gegaan naar een nieuw type 166.je moet de gemiddelde lengte van een italiaan hebben om te kunnen zitten. En dan geen kinderen hebben.inde 156 en GT zit je nog tenminste.
Een machine is nooit onvoorspelbaar. Het is de persoon die niet de kunde blijkt te hebben om een negative eigenschap om te kunnen zetten in een positieve eigenschap.