Unieke Lancia Thesis reünie in uniek landschap

‘Uniek’ is dan ook het juiste woord voor de door ons zo veelvuldig geroemde prachtige E segment Lancia zelf. Dat vinden ook de eigenaren uit de Benelux, die dikwijls samenkomen om het bezit van zoiets zeldzaams eens goed te vieren. De Thesis is dan ook een volwaardige Lancia in werkelijk elk opzicht, want Lancisti zijn echte levensgenieters. De Lancia Thesis heeft de rest van de wereld om vele complexe redenen nooit kunnen overtuigen, maar voor AutoEdizione is deze prima auto -waar in 2008 alweer de stekker uitging- nog steeds de mooiste E segment limousine van dit moment. De lat ligt dus hoog voor de makers van Lancia als het gaat om een opvolger. De ‘vrienden’ van de Lancia Thesis zoals ze zichzelf noemen, keken niet op een dikke laag sneeuw en kwamen net zo zelfbewust als ze ooit hun aankoop deden, naar een compleet besneeuwd Noord Hollands landschap voor een soort van kerstmeeting. We bedanken de leden voor de prachtige winterbeelden en het hieronder geleverde verslag.

Forza LANCIA!

Afgelopen 18 december 2010 vond er een Benelux Thesis treffen plaats, georganiseerd door enkele Nederlandse leden van het internationale Viva Lancia Forum.

Een dergelijk treffen vindt jaarlijks plaats in Duitsland (www.thesis-treffen.de) maar dit keer vonden een aantal Nederlandse leden, o.l.v Hans Blok, het de hoogste tijd om het evenement naar Nederland te halen.

Op deze zaterdag zijn er uiteindelijk 15 Thesis-eigenaren, waaronder een aantal Belgische equipes, met reisgenoten in Wijk aan Zee bij elkaar gekomen, in een allesbehalve Nederlands landschap. Het gehele duinlandschap leek wel een wintersportoord want waar je maar kon kijken lag sneeuw. Een zeer bijzondere combinatie was het wel, de warmbloedige ‘la diva’ (het koosnaampje voor de thesis) in een koud winterlandschap. Het weer leverde geen enkel probleem op voor de Thesis, echter soms wel de steilheid van de besneeuwde gladde wegen die naar de parkeerplaats voerden. Maar met wat hulp van anderen is iedereen toch bovengekomen.

Hoewel 15 voertuigen geen groot aantal lijkt, is het toch bijna 5% van het aantal rijdende Thesis’en in Nederland; Probeer dat maar eens met een ander merk voor elkaar te krijgen.

Na het liefdevol bewonderen van elkaars exemplaar, een bezoek aan de brandweer van Beverwijk,  een prachtige rit door het inmiddels donkere, maar fraai versierde en verlichte  Noord-Hollandse Den Ilp en een afsluitend diner, kwam iedereen tot éénzelfde conclusie; Een schitterende verzameling van even zo mooie auto’s. Dat vraagt om herhaling!

Als herinnering aan dit treffen ontvingen de deelnemende thesis-eigenaren een fraaie Lancia presse-papier, geschonken en overhandigd door Auto Halan Amsterdam en Lancia Nederland.

Gergely Végh (eveneens trotse bezitter van een Lancia thesis)

[nggallery id=532]

Deel dit artikel:

32 gedachten over “Unieke Lancia Thesis reünie in uniek landschap

  • 7 januari 2011 om 08:32
    Permalink

    Ja is inderdaad een schitterende auto. We hadden dit model al overwogen als opvolger van onze Alfa GT (die we gebruiken voor ons België-Italië verkeer), maar gezien het niet meer bestaat zullen we naar iets anders moeten uitkijken.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 09:56
    Permalink

    @Lusso: Je kan toch voor een mooie occassion gaan. Zoals je waarschijnlijk weet schrijven ze behoorlijk af. Zelf heb ik er ook al eens naar gekeken maar ik krijg mijn vriendin helaas niet zover om de 166 daar op in te ruilen. Zij vind de Thesis net een pausmobiel. Ze heeft er overigens geen verstand van want de Delta Integrale vind ze op een Lada lijken.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 11:14
    Permalink

    De Thesis is een gedrocht, zeg ik zelfs als Lancia adept. Ik was blij dat Robinson vertrok.

    Beantwoorden
    • 2 december 2024 om 15:25
      Permalink

      Terecht dat deze auto ook in vele automusea is opgenomen. Een prachtige auto van een ingetogen schoonheid die bij de BMW’s en de rest van de duitsters vrijwel ontbreekt, met uitzonderingen in het gamma van de stervende teutoonse industrie. Een auto voor cultuurliefhebbers en Robinson heeft de lanciageest zéér goed begrepen!

      Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 12:25
    Permalink

    De Thesis is fantastisch… Ik zie mezelf daar nog wel eens in rijden. Over een paar jaartjes vlak voordat ze duur gaan worden en als ik wat ouder ben… Dit wordt dé klassieker in optima forma, ala Lancia Flaminia.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 14:14
    Permalink

    @Ferry832
    Je vriendin ziet in ieder geval wel de overeenkomsten met de Pausmobiel. Die is ook ontworpen door Robinson.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 14:37
    Permalink

    @Ferry832
    Je vriendin heeft wel smaak. De 166 is oneindig veel mooier dan de Thesis, die wat weg heeft van de Chinese en Koreaanse pogingen om Mercedes-achtige limousines te bouwen. Alleen het interieur van de Thesis is wonderschoon (en daar kijk je tegenaan als je rijdt), dus misschien is het gewoon een kwestie van er een kopen en hem dan om de hoek parkeren.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 15:43
    Permalink

    @Orso: Dat wist ik niet, ook apart dan dat zij dit ziet en ik het als Lancia liefhebber nooit is opgevallen.

    Ben het wel met Duetto eens dat het interieur het mooiste aan de Thesis is. Het is inderdaad wonderschoon en het exterieur is zeer persoonlijk.

    Ik snap ook niet dat Fiat toen de goedkeuring heeft gegeven voor dit ontwerp. Je kon toen toch ook al aan je tenen voelen dat maar een zeer beperkt publiek deze auto zou kopen. Een ander front en de verkopen zouden zomaar verdubbelt of verdriedubbelt kunnen zijn geweest. Uiteindelijk hebben dit soort ontwerpen bij Lancia erbij toe gedragen dat Lancia nu is wat het is.

    Als Lancia in 2000 direct een opvolger voor de Delta en later de Lybra ( ook zo`n apart exterieur met een wonderschoon interieur ) had gemaakt in combinatie met een acceptabel design voor de Thesis dan had Lancia nu een stuk groter geweest dan Alfa. Over fouten gesproken die een roemruchtig merk de vernieling in hebben geholpen.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 19:07
    Permalink

    Over tien jaar roemt iedereen de bijzonderheid van dit ontwerp en zal het bestempelen als echt gedurft Lancia.
    Mooie auto en Italianen rijden er graag in.
    En ik ook.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 19:09
    Permalink

    Ik snap de mensen werkelijk niet die de Thesis niet mooi vinden. Lijkt net dat deze personen het verschil niet zien tussen en Maserati en een Audi als het gaat om stijl en absolute schoonheid.

    Echte Lancia liefhebbers komen blijkbaar van een andere planeet en ik dus van Mars of Jupiter ofzo. De vergelijking van Duetto snap ik al helemaal niet . Volgens mij kun je dan niet eens echt van Italiaanse auto’s houden als je zo’n stelling neemt want Italiaanse stijl en klasse ademt juist de Thesis 100% uit. De Thesis is stijlvol en mooi vormgegeven van ventieldop tot interieur. Mike Robinson is trouwens een briljante ontwerper.

    Ferry ik kan je humor hierin echt waarderen trouwens. 🙂
    Ik rij Lybra en die is ook al zo mooi. Op en top Lancia. Lancia heeft altijd bijzondere ontwerpen gemaakt. Ook Alfa’s hebben van oorsprong deze eigenzinnige stijl (kijk naar een Alfa grille! Nee die is normaal. Ik ken mensen (die het verschil niet zien tussen een Lada en een Delta Integrale) die het op een v***na vinden lijken). Een mooie Italiaanse auto heeft nooit een recht toe recht aan ontwerp omdat dat saai en onuitgesproken is.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 19:12
    Permalink

    @Ferry832: Het zou zomaar kunnen dat het nieuwe tussenmodel van Lancia meer verkoopt dan deze Thesis maar Lancia rijders hebben daarentegen altijd een aparte smaak gehad en over smaak valt niet te twisten zoals menigeen dat wel denkt.Je hoeft je niet te verantwoorden als je deze auto wel prachtig vindt.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 19:50
    Permalink

    @alfaspeed: Dat snap ik allemaal wel maar er moet toch brood op de plank komen. Ik waardeer zeker de eigenzinnigheid maar zie tevens de keerzijde daarvan. De kille cijfers tonen dat het merk van de kaart is verdwenen.

    De kunst is om een ideale mix te vinden tussen het eigenzinnige, een eigen stijl en een meer geaccepteerd uiterlijk. Dat is moeilijk maar Lancia heeft veel eigenschappen ( buiten het design ) die voor het merk spreken en onderscheidend zijn.

    De huidige Delta bijvoorbeeld kunnen wij misschien wel mooi vinden maar ook dat is weer voor een beperkt publiek. Ik ben ervan overtuigd dat met het merk Lancia niets mis is maar dat de design`s te radicaal zijn voor de meeste kopers. Zou de Delta er bijvoorbeeld uitzien als de nieuwe Astra ( maar dan met het Lancia interieur ) dan zou die veel en veel beter verkopen.

    Helaas ziet de toekomst er in mijn ogen niet zo goed uit maar ik laat me verassen. Die Marchionne zal toch ook wel snappen dat de Amerikaanse designs niet aanslaan in Europa en dat de consument zich ook niet laat bedriegen.Liever geen Lancia meer dan een bastaard die haaks staat op alles waar Lancia ooit voor stond.

    Beantwoorden
    • 2 december 2024 om 15:42
      Permalink

      De Wolseley Six was ook een auto die vrijwel alleen door cultuurminnaars werd gereden.
      Technisch en ethetisch op hoog niveau, maar onbegrepen door een publiek dat gevoelig was voor kwade inblazingen door een atechnisch journaille. Piet Olyslager was nog een man van smaak en technische kennis die een Issigonis en Pinin Farina ook hadden.

      Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 20:04
    Permalink

    Ik snap je punt Ferry, sterker nog.. lees dit maar eens:
    http://www.autoedizione.nl/2010/06/07/6749/

    Maar waar we het over hebben is hoe mooi het op zich is; Beeldschoon! Lancisten houden daar van. In die zin is het juist heel merkeigen en krijgen liefhebbers wat ze willen. Alleen mist er nog een Fulvia en een hardcore Delta die iets korter is van stuk. Dat mensen de Delta zelfs te uitgesproken vinden zegt genoeg… Iedereen rijdt Volkswagen. De auto voor iedereen moet Fiat misschien een beetje maken, ook al is dat zelfs eigenlijk niet de bedoeling, want dat is voor een Italiaanse auto überhaupt niet de bedoeling. Ik ken mensen die de Maserati Gran Turismo niet mooi vinden vanwege de uitgesproken stijl… Bovendien op het moment dat het allemaal een stuk subtieler wordt zoals bij de prachtige Bravo, noemt men het ineens saai!?! Terwijl over het gedrocht dat VW Golf (hele lelijke evolutie die laatste!) heeft niemand iets te klagen heeft… Nee natuurlijk niet, want het is een Golf!

    Over smaak valt niet te wisten, maar men doet dus ook wel aan voorbarige redenaties omdat het bijvoorbeeld niet past in het beeld van Das Auto. Uiteraard is iets wat de een mooi vindt niet mooi voor een ander, maar in sommige gevallen is het alleen maar een discussie over de meerderheid vs de minderheid. Iedereen houdt van geld, maar heel veel mensen hebben ook een hekel aan miljonairs.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 20:25
    Permalink

    @AutoEdizione: Dat terwijl de laatste Golf is ontworpen door Walter DaSilva. Ik houdt ook niet van de Golf maar zakelijk gezien is het een schot in de roos. Voor veel mensen is de Golf een icoon en die snappen absoluut niet wat jij en ik ervan vinden.

    Persoonlijk vind ik Fiat wel het Italiaanse VW maar dan met een Italiaanse twist uiteraard. Alleen zie je aan de Bravo dat die in verhouding ook niet verkoopt. Verklaar mij maar gek maar ik weet echt niet waar dat aan ligt. Wie vind een Bravo nu niet mooier dan een Golf maar toch moet bijna niemand hem.

    Ik zat net even op Marktplaats te kijken maar een Thesis houdt meer zijn waarde vast dan een 166. Toch raar want een 166 is meer geaccepteerd maar schrijft enorm af. Voor een dikke Thesis betaal je flink meer dan een gelijkwaardige 166.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 20:57
    Permalink

    Nou ze schrijven allebei dik af hoor kijk maar op autotrader of zo. Een 166 is trouwens niet gelijkwaardig want de Thesis zit boordevol geavanceerde techniek en is een auto uit een hoger segment (nieuwwaarde van meer dan 70.000 euro). Daar heeft het mee te maken.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 21:52
    Permalink

    @Ferry832: Wist je trouwens dat in Italie er na de produktiestop er voor de Italiaanse markt nog een redelijk aantal zijn gemaakt voor de taxibedrijven/regering om tegemoet te komen aan de vraag omdat er geen vervanger is voor de Thesis.In Italie hebben ze hem graag.Daar is een 2e hands met weinig kilometers voor een redelijke prijs weg te halen.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2011 om 23:16
    Permalink

    Vind de Thesis ook erg mooi. Ik denk echter dat het ontwerp echter moeilijk is te duiden. Het heeft retro-elementen in zich, maar is ook enigzins futuristisch en zeker niet mainstream design. Het is in ieder geval een héél bijzondere auto. Ik hoop dat er in de nabije toekomst een ‘waardige’ opvolger geproduceerd gaat worden…

    Beantwoorden
  • 8 januari 2011 om 01:03
    Permalink

    @autoedizione
    De stelling dat je niet van Italiaanse auto’s zou kunnen houden wanneer je (zoals ik) de Thesis spuuglelijk vindt snijdt volgens mij geen hout. Sterker nog, ik ben het levende bewijs dat die stelling onzinnig is. Ik heb ter vervanging van mijn 166 een gebruikte Maserati gekocht omdat ik per se in een Italiaanse auto wil blijven rijden, en niet in een Audi of BMW (hoewel de A5 ook bloedmooi is). En wij hebben hier de oprit, garage en opslag vol staan met Alfa’s en Fiats die we stuk voor stuk prachtig vinden, maar voor de Thesis voel ik helemaal niets.

    Mijn voorspelling is dat er over 20 jaar gezegd zal worden dat de “vissenogen”-trend, die ingezet werd met de Lybra, vervolgens iets gewijzigd werd doorgezet in de Thesis, en tenslotte in de Mito, bijna de doodsteek voor de Italiaanse auto-industrie is geweest. Alleen de terugkeer naar écht design, ingezet met de 500, de Delta en de Giulietta, kan Italië als autoland redden (naast natuurlijk de moderne, zuinige turbomotoren, het perfecte weggedrag en de wat sympathiekere prijsstelling dan de Duitse concurrentie).

    Beantwoorden
  • 8 januari 2011 om 11:00
    Permalink

    err.. de 500 heeft vissenogen volgens mij. En ook de Delta en de Giulietta hebben het design in dezelfde lijn en met dezelfde stijlvolle expressie. Dat hele doodsteek verhaal die je houdt is dus natuurlijk dikke onzin. Sinds wanneer moet een auto brede koplampen hebben om mooi te zijn? Maar vooral dat je een Koreaan vergelijkt met zoiets moois als de Thesis is voor mij het bewijs dat je het simpelweg niet ziet. Dat is net zoiets als mensen die wijn maar heel vies blijven vinden en liever een sapje nemen. Je hebt het over ‘echt design’, omg kijk eens goed naar de koplampen van een Thesis… Is voor jou alleen eenheidsworstenwinkel IKEA design ofzo? Ma perfavore!

    PS: Ik twist graag over smaak zoals je ziet. Dat ga ik ook niet opgeven want dan ben je bij AE aan het verkeerde adres. De ongeëvenaarde stijl van dit soort modellen is zelfs een van de redenen waarom we een jubelsite als deze hebben willen oprichten kan ik je vertellen!

    Beantwoorden
  • 8 januari 2011 om 13:16
    Permalink

    Alles is design, alleen is het ene heel plat en oppervlakkig (vind je bij Ikea) en het andere bijzonder geraffineerd. Om alles wat daar tussen ligt te onderscheiden en vooral te accepteren heb je enerzijds een getraind oog nodig en anderzijds de middelen om ze indien de behoefte zich opdringt te verwerven. De Thesis ligt daarom voor velen buiten hun bereik want de eigenaar ervan wordt beoordeeld door teveel mensen die bij manier van spreken bij Ikea los gaan of hij krijgt slechts van een paar enkelingen een knipoogje voor het lef om in een museumstuk rond te rijden. Aan beide hebben Thesis-rijders niks.

    Ik hoop dat Lancia blijft unieke modellen maken en voor de centen bij de Fiat groep kan aankloppen want voor het imago die het de groep opbrengt mag het toch wat kosten. De Thesis is daarom een commerciële schot in de roos ! De Thesis is een deel van het geheel.
    Indien ieder fabrikant van gelijk welk product de economisch verlieslatende producten uit hun gamma zou nemen dan zijn ze snel klaar met met hun handel. Tenzij je weer Ikea heet.

    Mochten kunstenaars door de geschiedenis heen slechts gewaardeerd blijven voor de economische waarde die toen aan hun creaties gehecht werd dan zouden er bijzonder weinig musea op de wereld zijn. Wat zou Italië een saai land zijn.

    Ik heb een vreselijk groot probleem : wat koop ik na de Thesis ? Misschien een MB, BMW of Audi want dat vindt iedereen goed 🙂

    Beantwoorden
  • 8 januari 2011 om 13:28
    Permalink

    @rino
    helemaal mee eens!
    Hoe uitgesprokener het ontwerp des te meer tegenstanders en des te minder voorstanders.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2011 om 13:57
    Permalink

    AMEN. Ik denk idd dat een auto als de Thesis juist uiteindelijk veel goeds teweeg brengt voor het merk Lancia als het gaat om stijl en allure voor de toekomst. Ik heb een boek over de ontwikkeling van deze auto en werkelijk tot in elk detail is er rekening gehouden met het oorspronkelijke DNA van het merk in combinatie met nieuwe invalshoeken. De Delta is een verademing om te zien mede dankzij deze insteek die met de Dialogos is ingezet.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2011 om 15:01
    Permalink

    De thesis is één grote knipoog naar het roemruchte verleden van Lancia. Bezie de Lancia Aurelia B10: daar zie je de “moeder aller lancia’s” en dus ook die van de thesis.
    Zoals Rino al zei: ik moet er nog niet aan denken wat te kiezen NA deze thesis… zo iets unieks is er gewoon niet, ongeacht of je de auto mooi vindt of niet.
    De waardedaling van de thesis is niet veel anders dan van alle andere ‘dikke’ auto’s: die gaan eenmaal hard. Echter, één zeker voordeel van een thesis ligt in de toekomst: deze auto zal veel meer een collectors item worden dan menig ander voertuig dat zich op het hedendaagse wegennet bevindt. Als ik over een aantal jaren dan toch weinig inruilwaarde krijg, sla ik de thesis op. Wie weet lezen we op een dag in de Carros, of misschien zelfs wel in AutoEdizione, dat door de vraag naar klassieke thesissen de prijs enorm gestegen is…

    Beantwoorden
  • 9 januari 2011 om 23:07
    Permalink

    Wanneer de opdracht van de designer van de Thesis is geweest om een auto te ontwerpen met allerlei subtiele verwijzingen naar het roemrijke verleden van Lancia, die alleen voor ‘die-hard’ Lancisti te begrijpen zijn, dan is hij daarin glansrijk geslaagd.

    Wanneer anderzijds de opdracht was om een auto te ontwerpen die een aantal kopers in het E-segment zou verleiden om eens iets anders te bestellen dan de geijkte Duitser, zodat Fiat ook in dat segment eens wat geld zou verdienen, dan hebben de ontwerpers van de Thesis jammerlijk gefaald.

    Als simpele Alfist (en daarnaast liefhebber van de meeste andere Italiaanse auto’s) moet ik me verder blijkbaar maar niet in een discussie mengen over design (hoewel ik nog nooit iets van IKEA in elkaar heb hoeven zetten – ben ik waarschijnlijk ook niet handig genoeg voor).

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 11:10
    Permalink

    Een zeer zinnige comment Duetto aangezien je 100% gelijk hebt over wat je daar schrijft. De opdracht was dan ook niet om een concurrent neer te zetten, dat heb ik uit meerdere goede bronnen al een paar jaar geleden vernomen.

    Beantwoorden
  • 14 juni 2015 om 20:38
    Permalink

    De thesis is een auto waar je van moet houden of juist niet
    Ik heb een Thesis gekocht een 3.0 V6 en ben erg onder de indruk
    Vooral de binnenkant is erg fijn
    Maar de buitenkant op bepaalde punten niet en bepaalde punten erg mooi
    Maar de hoofdzaak is voor ons de rijkwaliteiten en die zijn super

    Beantwoorden
  • 3 november 2018 om 20:33
    Permalink

    Thesis een prima auto maar iets te groot en te zwaar. Jammer genoeg geen V8…
    Jammer genoeg is de Kappa zo vroeg uit de productie genomen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.