2011 is voor Ferrari het jaar van een nieuw verkooprecord
Voor Ferrari is het zeker geen crisis en dus kan het ook dit jaar weer uitkijken naar het beste verkoopjaar ooit. Luca Cordero di Montezemolo liep gister in Frankfurt dan ook constant met een brede grijns op zijn gezicht als directeur van ItaliĆ«’s beste bedrijf en het sterkste sportwagenmerk ter wereld. Dat steeds meer miljonairs overal te wereld voor een product van Ferrari kiezen is eigenlijk niet verwonderlijk, want het huis van Maranello timmert flink aan de weg en bouwt de ene innoverende exclusieve auto naar de andere. Het valt ook op dat Ferrari flink inzet op diversiteit en productie op maat in de vorm van kleuren, stoffen, leer, tassen, aluminium en carbon fiber. Dat laatste gebeurt sinds een tijdje onder de titel ‘Tailor Made Programme’ onder leiding van Lapo Elkann (foto) en valt bij klanten goed in de smaak.
Vorig jaar verkocht Ferrari nog 6500 auto’s, vandaag zijn dat er al 7000 sinds januari. De groei is vooral in het Verre Oosten erg sterk, gevolgd door het Midden Oosten en ook de Duitse markt trekt weer aan. Volgens Di Montezemolo was 7000 het ultieme verkoopdoel van Ferrari en zal het ook zeker niet naar meer streven. De CEO verklaarde dat Ferrari in 2012 hetzelfde niveau wil nastreven, niet meer en niet minder. Alleen wanneer men langer dan 18 maanden op een auto moet wachten zal de productiekraan iets wijder opengaan. Di Montezemolo zei dat het te veel verliezen van exclusiviteit funest zou zijn voor Ferrari.
De maand augustus was een zeer goede verkoopmaand voor Ferrari vol nieuwe orders, aldus de directeur die al 20 jaar de leiding heeft. De California, 458 Italia en vooral ook de FF zijn sinds de dag van de introductie een groot succes. Afgaande op de reeds ontvangen aanvragen voor de 458 Spider, zal ook voor dit model hetzelfde gelden.
Nee, laten we vooral niet meer gaan verkopen dan we zelf willen. Dat geleuter over exclusiviteit hoor ik al mijn hele leven. Bovendien, ook 10.000 Ferrari’s wereldwijd vind je niet terug. Zeker niet als je bedenkt dat 95% toch vrijwel nooit zijn garage verlaat.
Nog een voorbeeld, de 8C. Je bouwt er maar 500 zodat er nog minstens 300 keer “nee” verkocht moet worden. Bij Porsche snappen ze dat toch beter. Italianen, hopeloos.
stel je voor dat je inderdaad eens echt een grote bak met geld zouden verdienen…
Pff..Porsche? Dat zijn toch die opgevoerde kevers die iedereen kan betalen?
Ik denk dat het goede marketing praat is van Di Montezemolo want hij zegt precies wat zijn klanten willen horen. Ferrari is itt tot Fiat een product dat juist al jaren zeer goed en consequent in de markt gezet wordt. Overigens doet FGA dat nu ook met de dag beter al heeft het nog een lange weg te gaan.
18 maanden op een auto moeten wachten…pfff
Voor dat geld zouden ze hem direct op een gouden opleggertje bij je thuis moeten afleveren nog voordat je klaar met pinnen bent.