Ook nieuw akkoord voor Pomigliano d’Arco getekend
Alle protesten en pamfletten ten spijt (foto) is het ‘schoolvoorbeeld’ voor een nieuw akkoord van Mirafiori, nu ook doorgevoerd én ondertekend voor Pomigliano d’Arco. Het geheel officieel vastleggen van de nieuwe afspraken had alle prioriteit ook al was er al een mondelinge toezegging. Pomigliano d’Arco is momenteel namelijk druk in de weer met de aanleg van de productielijnen voor de nieuwe Fiat Panda. Een economisch zeer belangrijk model voor Fiat voor de komende jaren en dus valt het onder de betere werkverschaffing voor de Napoletaanse fabriek. In dit gebied is hoge werkeloosheid nog altijd een alledaags fenomeen en dus keuren de meeste bonden een dergelijke investering van 700 miljoen euro uiteraard goed. Alleen de FIOM blijft uiteraard vallen over de 18 ploegendiensten voor dag en nacht gedurende zes dagen van de week. De 4600 werknemers mogen na jaren van onzekerheid weer vooruitkijken. Minister Sacconi noemt het een belangrijk moment in de geschiedenis van de industrie in deze regio, waar nu de productiviteit definitief zal toenemen. De FIOM noemt het nog altijd een ‘ernstige zaak’.
Fiat staat nog altijd buiten de Confindustria in deze periode van een nieuw akkoord, maar dat zal de komende maanden alweer kunnen veranderen, is de verklaring van de Italiaanse vereniging voor ondernemers. Een woordvoerder van deze organisatie stelt dat de verdeelde opstelling van de bonden, de enige oorzaak is voor deze technisch moeilijke manoeuvre van de autofabrikant. Zes jaar geleden zou er al meer eenheid komen tussen de DGIL, CISL en UIL, en nog is dat altijd niet het geval. Door dit gebrek aan besluitvaardigheid kan een protesterende bond als de FIOM meer roet in het eten gooien.