Lancia Flavia zal volledig in Italië ontwikkeld worden
Op de charmante presentatiefoto hierboven zie je een Lancia 2000 afgebeeld uit 1971. Dit model behoorde tot de eerste stappen van Fiat, nadat het het noodlijdende Lancia had overgenomen. Het bleek niet meer dan een grondige facelift,maar de reacties in de pers waren lovend omdat Fiat het DNA van het merk, nieuw leven inblies met de terugkeer van de typische Lancia grille. We halen dit aan omdat we ook nu weer met een transformatie van Lancia te maken hebben, waarbij merkliefhebbers (wij dus) steevast hopen op behoud en zelfs eerherstel voor dit grootse automerk dat eigenlijk geen toekomst meer had.
Facelifts zullen er ook nu weer komen voor Lancia en dit keer gaat er zelfs een compleet Amerikaanse auto onder het masker schuil. Maar ook het goede nieuws waar we al een tijdje op hoopten neemt nu steeds duidelijkere vormen aan, nu uit Italië steeds meer informatie doorsijpelt over de toekomstige D segment Lancia die hoogstwaarschijnlijk Flavia zal heten. En dat de nieuwe feiten vanuit Turijn binnen komen en niet vanuit Detroit, is des te veelzeggender. De eigenlijke opvolger van de Lybra (en Chrysler 200) zal namelijk compleet ontwikkeld worden op Italiaanse bodem. Eigenlijk wil dat dus zeggen dat de Chrysler-variant, die ooit door de firma uit Detroit zelf werd voorgesteld in de vorm van de 200C concept, een product van Lancia als basis zal krijgen.
Het platform is dezelfde als die van de Alfa Romeo Giulia die in 2012 al debuteert (Compact Wide) en het design komt tot stand bij Centro Stile in Turijn. De schetsen van de concept van Chrysler uit 2009 zijn meegenomen naar Turijn, dus je zou kunnen zeggen dat in dit model Chrysler en Lancia voor het eerst ook letterlijk met elkaar zullen versmelten. Het project zou al in volle gang zijn. De Flavia wordt een stijlvolle 4,92 m lange D segment auto met heel vloeiende lijnen. De grille zal inderdaad een vernieuwde stijl hebben zoals ook al is aangekondigd voor de Ypsilon, maar heeft een onmiskenbare Lancia stijl.
In Amerika zal de Flavia ‘200’ heten net als de huidige vernieuwde Sebring. Op de V6 Pentastar na, heeft vrijwel alles aan deze auto een Italiaanse ontwikkeling als oorsprong. De Flavia komt tussen de Delta en de Thema in te staan en komt er ook als Stationwagon, primair voor de Europese markt. Een Convertible ligt eveneens in de lijn der verwachtingen, vooral voor de Amerikaanse markt.
Na alle berichten over badge-engineering bij Chrysler/Lancia, kan ik van zulke berichten zo geweldig blij worden ………
Ik sluit me bij Nuvola aan!
De Giulia wordt een cm of 10 korter dan de Lancia. Klinkt ook logisch zodat je geen identieke auto’s krijgt. De Alfa wordt weer een echte Alfa en de Lancia een echte Lancia. 🙂
@Nuvola: Als je in de VS een Chrysler 200 badge op een Lancia Flavia plakt is dat toch ook “badge engineering”?! Jouw blijdschap betreft dus waarschijnlijk vooral de richting van het “re-badgen”.
@ Duetto: Badge engenieering op Italiaanse auto’s lijkt me hier het enige relevante wat Nuvola zo beu was.. en ik ook. Je kunt hier nu wel heel principiële praat op loslaten (zo van dan moet je ook geen voorstander zijn van het feit dat het andersom gebeurt) maar dat is me iets te Calvinistisch op het moment. Bovendien als je het stuk gelezen had dan zag je ook de zin staan dat Chrysler 200c concept schetsen aan de basis liggen van deze nieuwe Lancia.
Fijne kerst! 😉
Ik vind Flavia geen mooie naam, Aurelia is een top naam..!
Buon Natale:-)
Officieel is Aurelia de naam voor het topmodel aangezien het de voorloper is van de Flaminia.
@duetto: Ik sluit me aan bij de reactie die de redactie al heeft gegeven Duetto, kan het niet beter verwoorden. Per saldo willen we toch allemaal ‘Italiaanse’ modellen. Er is geen ander land dat de afgelopen 100 jaar zoveel esthetische hoogtepunten op wielen heeft gezet. Dat dat zo moge blijven! Ik wens iedereen hier een fijne Kerst toe.
@ AE. wist ik niet..ik zal eens in de geschiedenisboeken van lancia zoeken naar een geschikte mooie naam:-)
Prisma, Trevi, Dedra, Appia en Augusta blijven ongeveer nog over. 😉
Ik heb ergens gehoord dat Aurelia nog altijd gereserveerd is door Lancia om weer te gebruiken. Voor de opvolger van de Thema of voor een coupé/cabrio versie daarvan?
4 meter 92 dat is wel een beetje lang voor een D segment auto vooral als je na gaat dat zijn voorganger een halve meter korter was. En langer dan de thesis.