Marchionne heeft voldoende aan 51% voor nieuw akkoord
Een doorbraak is wat de CEO van de Fiat groep betreft zeer aanstaande. Hij doet geen water bij de wijn en rekent er op dat de partijen die nu de hakken in het zand doen, uiteindelijk grotendeels een nieuwe toekomst voor de fabrieken toch belangrijker vinden dan wat dan ook. Hiermee lijkt de onderhandelingspositie van de fabrikant uiteindelijk toch nooit echt in gevaar te zijn gekomen en weet Marchionne precies welke risico’s hij neemt… Dit omdat hij toch ook echt een Italiaans is, ondanks dat steeds meer landgenoten beweren van niet;
“We kunnen niet eindeloos de boel blijven uitstellen. Er zijn industriële programma’s waar we zo snel mogelijk mee van start moeten, willen we van de investeringen kunnen profiteren. Ik neem dus aan dat het voorstel van begin deze maand toch weer wordt opgepakt.”
In Italië heerste gister vooral de angst dat een grote onderneming als Mirafiori misschien op het randje van de afgrond zou komen te staan. Het grote aantrekkelijke plan in samenwerking met Chrysler, is veel meer waard dan welk ander risico dan ook, want een nieuw akkoord is eigenlijk nooit in gevaar gekomen blijkt vandaag. In plaats daarvan deed de CEO gisteren deze positieve aankondiging en steeg het aandeel Fiat onmiddellijk op de Milanese beurs;
“Met 51% aan instemming kunnen we al direct aan de slag. Het is een unieke kans. We kunnen luxe SUV’s bouwen hier, die over de hele wereld verkocht gaan worden. Ik nodig daarom ook de FIOM uit om hier het akkoord te komen tekenen zodat voor de kerst alles rond is.”
Ferme taal dus van Marchionne die niet eens wil denken aan een ‘plan B’ en nu zelfs de partij waarvan hij het bestaan zelfs onderhand leek te ontkennen, uitnodigt om aan tafel te komen zitten. Hiermee toont de CEO dat hij niet van plan is om een bescheiden rol te gaan spelen, maar dat het plan een uitgesproken keuze is van Fiat. Als de FIOM niet op deze uitnodiging ingaat, zal er niets veranderen aan de voortgang. Een krappe meerderheid -die dus al in de pocket lijkt te zitten- is al voldoende. De FIOM heeft zelfs al te kennen gegeven te zullen tekenen onder voorwaarde dat Mirafiori geen kopie wordt van Pomigliano. De Federmeccanica heeft er bij de bonden op aangedrongen om akkoord te gaan omdat er zich anders een kleine economische ramp zal voltrekken door het vertrek van Fiat uit Turijn. Dit klemmende advies is voldoende voor een doorbraak waar deze dagen bonden als de FIM, UILM en FISMIC een handtekening onder zullen zetten.
Ook de Confindustria leek de afgelopen weken al aan te voelen dat het nooit tot een volledige escalatie zou komen. De woorden van Emma Marcegalgia waren dus niet voor niets dikwijls zeer geruststellend van karater.
Fabbrica Italia staat er sinds gister dus goed voor want nu lijkt niets meer in de weg te staan voor een nieuw akkoord dat alle autofabrieken aangaat. De verwachting is nu dat Fiat binnen afzienbare tijd weer zal plaatsnemen in de Confindustria. De positie van de Italiaanse autofabrikant in Italië en alle industrie eromheen, zal aanzienlijk versterkt worden na een nieuw akkoord, dat noodzakelijke hervormingen per direct mogelijk zal maken zonder verdere risico’s. Marchionne gaf te kennen dat het wel een zeer moeizame weg is geweest, maar dat nog voor kerst nu wel eindelijk rustiger vaarwater zal worden bereikt;
“We leven in een tijd dat aarzeling in het aanpassingsvermogen zwaar wordt bestraft. Meer dan ooit is heeft twijfel grote gevolgen in de wereldeconomie van vandaag. Het is daarom immoreel om dit soort risico’s te nemen. We hebben samen met Chrysler maatregelen getroffen en we werden als Fiat zijnde daar op aangevallen. Het is me nog altijd niet duidelijk waarom dat met zoveel fel- en bitterheid is gedaan. Het voelde bijna als een familievete.
John Elkann feliciteerde Marchionne met een uitbundige omhelzing; “Onze roots zijn hier in Turijn en Italië. Hier ligt onze complete geschiedenis. Daar putten we dagelijks veel kracht uit.” Dit gebeurde allemaal in een eindejaars bijeenkomst met euforische sfeer in een grote zaal op Lingotto. Tweeduizend man hebben gister aan het einde van de dag geapplaudisseerd. Morgen kan er al een akkoord zijn, aangezien de minister hier ook al met grote zekerheid en bijna dwingende toon op zinspeelde.
eindelijk…
Men heeft het in Italië vaak over de vele ‘linkse’ media. Dat blijkt nu ook nu er een soort totale stilte valt over de huidige ontwikkelingen. Daarom heb ik zo’n hekel aan lawaaimakers die overal altijd tegen zijn. Zo ook in de Alfa discussie. Uiteindelijk hebben ze altijd dik ongelijk en vertrekken ze in stilte.
Fiat, Alfa Romeo en Lancia worden mondiaal grote merken anders bestonden ze vandaag al niet meer. Helaas geldt dat niet voor merken als Saab, Rover, Jaguar en Volvo en lopen deze altijd nog het risico opzij gezet te worden door afschuwelijke frima’s als VAG, GM en Toyota.
zo dat wou ik nou ff kwijt.. fijne feestdagen. 😉
Linkse of rechtse media – niet relevant, zeker niet in een land als Italia helaas vandaag de dag is (met een zeer discutabel rechts kabinet). De extreem linkse vakbonden hebben zonder meer een niet constructieve rol gespeeld in dit proces(eufemisme). Het is vooral de inzet van de Fiat top en met name Marchionne die prijzenswaardig is (weer een eufemisme!!).
Ik ben voor Fiat Automobiles blij. De merken waar ik van hou lijken een zekerdere toekomst in te kunnen gaan. En ze blijven echt Italiaanse roots behouden. Dat is ook van groot belang voor mij. John Elkann heeft dat goed aangevoeld en verwoord .
En met dat goede gevoel wens ik je ook fijne feestdagen! 😉
Raaf,
Ik sluit me bij deze wijze woorden aan.
Iedereen fijne kerstdagen !