Eerste Chrysler Delta klaar voor aflevering
Hoe het eruit zou zien weten we natuurlijk allang, maar het fotootje hierboven, genomen met een mobiele telefoon, vormt één van de eerste officiële resultaten in beeld, van de fusie tussen Lancia en Chrysler. Een uniek moment in de geschiedenis van de beide merken dus, of je dit nu hekelt of niet. Bij Chrysler-Jeep dealer in Groot Brittannië staat de meest compacte Chrysler, te glimmen als aankondiging van een aanstaande marktintroductie. De aftrap voor het publiek is op de autosalon van Detroit (NAIAS) de volgende maand en de verkoop start enkele maanden daarna op de markten buiten Europa en de VS. Het gerucht gaat namelijk dat dit model voorlopig niet op de Amerikaanse markt geïntroduceerd zal worden, maar dat het dus vooral bestemd is voor de markten in de rest van de wereld waar Chrysler actief zal blijven. Toch is niet helemaal uitgesloten of aankomende zomer de Delta niet alsnog een Amerikaanse marktintroductie zal krijgen. Je kunt op de foto goed zien dat de luxe hatchback Chrysler ‘Delta’ gaat heten en dat de link met Lancia dus niet geheel weggepoetst wordt in naam. We zien feitelijk een Executive uitvoering staan waar wij afgelopen zomer nog een uitgebreide rij-impressie mee maakten.
Ik vind dit zo afschuwelijk en heb er geen andere woorden voor. Wat mij betreft mag de stekker eruit bij Lancia want het wordt alleen maar erger. Zo zonde van dit ooit zo mooie merk.
Ik ben het met Ferry832 eens. Het is een pure nachtmerrie die werkelijkheid wordt. En dan te bedenken dat Alfa en Lancia tot de absolute top behoorden. Nu plakken ze al Chrysler over het Lanciaplaatje omdat ze er beschaamd voor zijn…
En ik blijf erbij: als die Delta toch niet naar Amerika gaat, waarom dan niet verkopen als Lancia? Ze kunnen nog altijd het dealernetwerk van Chrysler gebruiken. Toch beter dan er zo’n bastaard van te maken.
Die beleidsmannen van FIAT verdienen wat mij betreft een serieuze trap op een plaats waar het zeer doet. Pummels zijn het.
Ik snap het sentiment van jullie als geen ander maar bedank de huidige consumptiemaatschappij (waar we allemaal aan meedoen) zonder enige kans op variatie (zie volkswagen en unilever)voor het feit dat dit zo ‘moet’ gebeuren. We willen met z’n allen graag blijven concurreren omdat we elk jaar graag meer willen verdienen.. et voilà! Een Delta los als Lancia verkopen naast Chryslers is commercieel volledig onmogelijk vandaag volgens de wetten van de markt. Bedank mensen als Piëch, bedank Amerika en China, bedank de banken…je baas en jezelf. Volgens mij noemde iemand dat ooit VOC mentaliteit. Ik noem het totale uitholling van de diversiteit en creativiteit.
@AutoEdizione
Nog best lastig om ’t toe geven maar ik vrees dat je gelijk hebt. De honger naar geld, macht en aanzien van genoemde ‘daders’ hebben creativiteit en ambacht volledig de nek om gedraaid, tot afgrijzen van een handvol ‘opstandelingen’ als de AutoEdizione-lezers.
Toch blijf ik, naief als ik ben, de ijdele hoop koesteren dat ’t ooit nog goedkomt met het merk. En als dat betekent dat ik een Lancia moet rijden die in ’n ander deel van de wereld toevallig ’n andere naam heeft, dan MOET dat maar! Merkentrouw, in goede én in slechte tijden.
Vind ’t overigens wel éxtra erg dat ze ‘m gewoon “Delta” blijven noemen. Had dáár nog even iets anders op verzonnen.
Mensen hou moet dit is echt een overgangs vase van Lancia en Chrysler over een paar jaar heb je Chrysler en Lancia met eigen modellen. Onderhuids zal dat dan anders zijn maar deze merken gaan dus samen smelten. Wij krijgen een Lancia 300C die in 2013 zal worden vervangen voor een nieuw vlaggenschip.
Ciao
Squadra
Ik sluit me als naïeveling bij je aan Maarten. Als Lancia fan moet ik al jaren wennen aan alles wat maar blijft veranderen ten nadele van het merk maar wel in de hoop dat het beter wordt. Daarom ga ik uit van modellen die bij het merk passen (zoals Squadra stelt)na deze overgangsfase.
Ik ben zelf blij dat het Delta blijft heten omdat het daardoor wel duidelijk is dat het eigenlijk een Lancia is. Met een andere naam zou ik er alleen maar nóg meer moeite mee hebben.
Alleen wat ik zou doen en zeker nu samen met Chrysler is Lancia veel sterker maken marketings technisch. Er komt geen Abarth Bravo de Guiletta GTA zou ik hoger in de markt plaatsen. Blijft er een heel mooi gat over voor een Lancia Delta Intergrale.
Ik zou met een Lancia Fulvia komen een D-segment Lancia die gewoon sjiek is en gewoon voorwielaandrijving heeft Alfa Romeo naar achterwiel.
En ik zou op basis van dat D-segment model een mooie Coupe maken die in Amerika verkocht kant worden als Chrysler Crossfire of zo. Kleine instap Lancia een grotere 5 deurs Lancia B-segment en een Lancia Musa opvolger dan de Delta die er ook als Intergrale komt die maar door een paar dealers per land verkocht mag worden. Dan een Lybra opvolger zowel als SW en als Coupe die een glazen dak krijgt ala Porsche Carrera Targa dat openschuift naar achteren. (opvolger Kappa Coupe) en daarboven een Lancia Thesis opvolger. En als slagroom op de koffie een Lancia Fulvia!!
En dat met het complete FIAT POWER TRAIN MOTOREN AANBOD. Volgens mij is het niet zo moeilijk om Lancia er boven op te krijgen lijkt mij!! geef maar u mening ik vind dit een heerlijke droom!
Ciao
Squadra
Tegenwoordig ben je geen Alfa en Lancia liefhebber voor lol en is het inderdaad hopen op betere tijden. Toch blijf ik ze beide trouw tot het moment dat ik geen andere keuze meer heb. Simpelweg omdat ze bijvoorbeeld geen model hebben in het segment waarin ik lease.
Hoewel ik om praktische redenen al een aantal jaar geen Alfa meer heb, ben ik liefhebber vanaf 1984, het jaar van mijn rijbewijs…Ik heb de Fusi gelezen, de 80 jaar jubileumtocht mede georganiseerd en zelfs getrouwd in een Giulietta Spider ’58. Maar ik kan op het moment echt reden verzinnen waarom ik een (nieuwe) Alfa zou kopen i.p.v een FIAT. Giulietta, heel mooi, maar weet je hoeveel niet-alfisti dit aanzien voor de nieuwe Astra? Ik bedoel maar. Als je in omgekeerd chronologische volgorde de modellen langs loopt, denk ik dat de meeste het keerpunt vanzelf tegen komen.
Laat maar eens weten waar volgens jullie het keerpunt lag voor Alfa, ben benieuwd…
Ik zeg maar een ding Hans Anders.
M’n vrouw vindt een Giulia ook op een Lada lijken.
Link met VW snap ik niet. Die neemt nog de moeite om andere exterieurdelen te fabriceren. Op deze Delta plakt men alleen een ander logo. Net als de Sedici van Suzuki.
Bij de overdosis aan chrome in de grill horen natuurlijk nog wel even chrome velgen. (of doppen)
Ik vind dat wij hier positief moeten blijven en niet onzin gaan lopen roepen wanneer werd het minder! MENSEN HET WORD BETER!!
Kijk goed naar alle mogelijkheden wat er allemaal kan nu met de deal die FIAT nu heeft ik denk dat de komst van de Guilia al een heleboel goed gaat maken. En de Guilietta is een echte Alfa Romeo je kan hem mooier of minder mooi vinden maar het is echt geen Astra!
Gewoon geduld hebben vanaf 2014 is Alfa Romeo weer helemaal kompleet.
Ciao
Squadra
@Squadra: Ja, maar dan lees ik de huidige autoweek en lees dan dat de Guilietta QV een gezapige motor heeft. Slecht gasrespons, geen geluid en niet fel. Dan denk ik wel van hoe kan dat ? Een Alfa hoort zich hiermee te onderscheiden en de 1750 TBI is vrij recent. Als concurrenten hier beter in zijn dan is dat een beetje de omgekeerde wereld en dat vind ik een zorgwekende gedachte.
klein foutje: Het is niet Guilietta of Guilia, maar….
GIULIETTA en GIULIA
@All
Ergens krijg je de bibbers als je ziet hoe ‘mijn’ delta verkocht wordt als een Chrysler (alleen een ander grilletje).
Van de andere kant.. who cares ? Ik kan die auto alleen tegenkomen als ik in GB ben en dat is tot nu toe nog maar 2 keer gebeurd.
Omgekeerd maak ik me meer zorgen om de Chrysler modellen die als Lancia verkocht gaan worden. Pas dan zal duidelijk worden of de merkidentiteit verder te grabbel wordt gegooid. Gelukkig hebben ze nog heel even om er iets mooi(er)s van te maken.
@Ferry
Die test heb ik ook gelezen en ik ben verbaasd. Heb je de acceleratietijden van de Golf en de Giulietta vergeleken…. en de tussenacceleratie (met name 80-120 belangrijk voor inhalen)?
De Alfa is telkens sneller tot veel sneller maar reageert stationair trager op het gas (daar wordt een hele kolom aan gewijd want DAT is blijkbaar heel belangrijk). Daarom is het een gezapige motor. En ondanks dat de Golf duidelijk langzamer is is het een juweel van een motor.
Hoe moet je dat nu rijmen ?
Je geeft zelf al het antwoord Autoweek, je koopt bij autoweek gewoon een test. Autoweek is dochter van AutoBild ook wel VW AG genoemd.
Je moet maar eens kijken bij http://www.autotesten.nl ik ken Daan redelijk goed en hij verteld altijd mooie dingen als het gaat om merken en testen in bladen hoeveel er wel niet betaald word tegenwoordig. Hij is unaniem en hij wil schrijven wat hij echt vind en dan zie je ineens dat Alfa Romeo het heel goed doet terwijl hij niet Alfa Romeo gek is. Er zijn ook een aantal importeurs die niet meer met hem willen werken omdat hij schrijft wat hij vind.
Ga zelf maar eens in een nieuwe Alfa rijden ik kom die dingen nooit tegen hoor blijven fantastische auto’s.
Ciao
Squadra
We kunnen de hele wereld de schuld geven, de markt, de banken, China en weet ik veel wie, maar we kunnen ook kleiner maken en dichterbij huis: Lancia heeft decennialang een dramatische modellenpolitiek gevoerd, steeds zonder tijdige opvolgers, met als enige uitzondering de Ypsilon. Dat is dan ook de enige Lancia die nog redelijk werd verkocht. In het zakelijke segment haakte elke rijder af omdat er geen opvolger klaar stond. Marchionne probeert die gaten nu te dichten met dit ongelukkige plakwerk, ik denk dat hij geen keus heeft, hij moet tenslotte iets voor de korte termijn. Of de echte nieuwe modellen straks nog op tijd is de grote vraag.
Dus als een blad negatief is over een Alfa dan is het een blad dat omgekocht word door VW en als een blad positief is over een Alfa dan is het wel een onafhankelijk blad?
Als jullie daar in geloven, mij best. Maar ga dat niet als een waarheid vertellen……
Je kan het ook zo zien, dit is de eerste mooie Chrysler sinds de 300C.
Ik zie dit duidelijk als een tussenfase, waarbij modellen over en weer schuiven. Ze zullen toch op korte termijn zowel Chryslers als Lancia’s verkocht moeten worden om winstgevend te worden. Maar in de toekomst zullen de merken weer qua modellen uit elkaar groeien, maar met veel gemeenschappelijke onderdelen, bodemplaten en motoren.
@6C Jordy: Ja, vind ik ook. Ik vind autoweek altijd best positief over Itaiaanse merken en mogen wat mij betreft kritisch zijn als het terecht is.
Als je alle testen leest in de Autoweek dan zie je dat ze erg positief zijn over de Giulietta en dat ze deze vaak de voorkeur geven. Kritische noten mogen best gekraakt worden.
Ook al zou een Alfa een test winnen, Autoweek en meer nog Autoreview zijn niet – en kunnen niet – objectief zijn.
In de som der delen zou een GTI voor de gemiddelde berijder best een betere auto kunnen zijn, alleen de argumenten welke genoemd in Autoweek slaan nergens op. Dan moet je ook de voordelen duidelijk noemen en daar niet snel overheen lopen.
Merk Chrysler is er duidelijk op vooruit gegaan door de fusie met Fiat/Lancia. Mooie sjieke bak hierboven!
Er komen dit jaar 3 nieuwe Lancia-modellen uit. Ben zeer benieuwd
want ook al waren de Musa/Ypsilon (jammer klokken in het midden) en de Thesis (te zwaar gewicht) prachtige design auto’s.
“””….de Musa/Ypsilon (jammer klokken in het midden) “””
Zalig die klokken in het midden : geen ‘storend’ licht bij nacht, aflegbak(je) vlak voor je neus (bij de Y), rijden / schakelen op gehoor en (eventueel) af en toe 1 oog op de klokkenwinkel en het andere op de weg voor je.
Bij klokken voor je neus gaat je blik naar beneden.
Bij klokken in het midden gaat je blik veel minder naar beneden én je kijkt tenminste nog eens in de binnenspiegel. Die is òòk in het midden.
@Koen
Niets meer toe te voegen aan deze ijzersterke review uit autoweek:
http://www.autoweek.nl/autotest/1137/Lancia-Ypsilon-14-16V-Argento