Lancia teaser over nieuwe grille: Echt of nep?
Drie redelijk amateuristische (vooral de tweede) schetsen circuleren in Italië over het internet.
Er is geen bron, maar men zegt dat Lancia haar klanten deze teaser gestuurd heeft in verband met een nieuwe grille en het jaar dat komen gaat. Wat we zien is een Chrysler grille met horizontale spijlen en Lancia snor. Het zou indien correct een einde betekenen van de legendarische Lancia grille, die vooral sinds de Thesis, Ypsilon en Delta z’n definitieve vorm had gekregen. Ondertussen vernemen wij dankzij de nodige inlichtingen dat dit voorstel zeker niet staat te gebeuren en dat zelfs het frontaal en de achterzijde van de vernieuwde 300c, voor de Thema redelijke grondige wijzigingen zal krijgen a la Lancia Delta. Een facelift dus. Maar om geen domme fouten te maken houden we ons toch wat dit alles betreft geheel op de vlakte en in het midden. Vooral de tweede schets met hele auto lijkt ons absoluut niet uit een Lancia studio te komen, maar eerder van goede middelbareschool scholier. Bovendien als fabrikant een dergelijke teaser mailen lijkt ons commercieel gezien niet helemaal verstandig. Toch zou het zo maar kunnen aangezien de test modellen in Turijn ook de spijlen overdwars hadden….
Weet je wat? We laten het uiteindelijke oordeel daarom maar aan jullie als lezer over.. Lekker makkelijk.
“”Het zou indien correct een einde betekenen van de legendarische Lancia grille, die vooral sinds de Thesis, Ypsilon en Delta z’n definitieve vorm had gekregen””
Legendarisch ?
Definitieve vorm ?
Niet te hard met spek schieten, aub.
De Lancia grille is altijd in evolutie geweest, dus iets is nooit ‘definitief’.
De grille van de Thesis, Ypsilon en Delta 3 kan je enkel ‘legendarisch’ noemen vanwege zijn grootte. Eigenlijk een beetje overbemeten…
Indien je moeite hebt met de horizontale lijnen : kijk eens goed naar bepaalde types / series van Fulvia, Flaminia, Flavia en Gamma.
http://carsfromitaly.net/lancia/index.html
Koen met alle reSPEKt maar de spijlvorm die vandaag de dag terecht wordt toegepast is van de 105 jaar dat Lancia straks bestaat de meest gebruikte. Alleen de jaren 60 en 70 tellen daarin iet mee. De grille van de Aurelia is hét voorbeeld voor hoe het zou moeten. Vooral de spijl in het midden (een soort speerpunt/’lancia’)is sinds jaar en dag hét kenmerk van Lancia’s gezicht!
Ik zou het trouwens dom vinden, want je brengt weer eens een eindelijk consistent en coherent gamma om zeep.
Die spijl in het midden is toch nog (een beetje 🙂 ) zichtbaar ?
Na het embleem, nu de grille.
En telkens een klein beetje “historie” weg.
Dat klopt. Op zoek naar nieuwe klanten, de ‘historici’ zeuren toch altijd… 😉
Waarom is de grille van de Aurelia hét voorbeeld hoe het zou moeten zijn ?
(generaliserend) : Elk automerk verandert wel iets aan de grille en / of embleem.
De ene wat radicaler dan de andere.
De ene wat mooier / geslaagder dan de andere.
Omdat het die identiteit geeft waar men juist zo trots op kan zijn. Die identiteit en flair die zo zeldzaam is in deze kleine steeds saaiere wereld van onbezonnen commercie. Generaliseren is ook een vak die wij graag bezigen trouwens 😉
Heb begrepen dat het wél echt is maar dat het niet zo zeer met een nieuwe grille te maken heeft maar meer met de samensmelting van de twee merken. Wie weet komt er wél een aanpassing met een spijl in het midden en de rest overdwars. (daar is niks mis mee maar dan moeten ze wel de Delta en Musa aanpassen. Huidige Ypsilon krijgt FL)
http://www.autoedizione.nl/2010/12/10/huidige-lancia-ypsilon-mag-nog-door-tot-2013-en-krijgt-facelift/
Er komen wel degelijk 3 modellen in 2011, de geruchten over een grille met horizontale spijlen lopen al een tijdje (een compromis tussen de Lancia en Chrysler grille moet kunnen) en de 3° schets is, volgens mij, wel degelijk een Y teaser. Ik denk dat deze schetsen het startschot zijn voor 2011, het jaar van het ‘nieuwe’ Lancia.
Via deze link zou het moeten lukken de orginele mail te bekijken:
http://reg.minisitilancia.it/newsletter/natale_2010/dem2.html
Mijn Lancia hart doet pijn..wat een suf bedenksel en een achterlijke krabbel is dat zeg. Gelukkig weet ik van horen zeggen dat de nieuwe Ypsilon een ware beauty is geworden.
Doet me een beetje denken aan het autosalon in Brussel enkele jaren geleden : met de lancering van de Thesis.
(of was het nog 2 jaar daarvoor ?)
Toen hadden ze een de stand ingericht met o.a. een aantal vaklui die o.a. leder en hout aan het bewerken waren.
Ter uitbeelding van het “vakmanschap” waar Lancia voor stond / staat. Schetsboeken / afbeeldingen van schetsten lagen er ook.
Teruggrijpen naar een oud recept ?
Het zou Lancia goed doen om eens met een vers vel papier te beginnen en niet meer terug te vallen op design wat simpelweg niet aanslaat bij het publiek.
Een beetje zoals Citroen het met de DS3 heeft aangepakt. Niet meer terugkijken naar het verleden maar je richten op het heden. (dat was geloof ik ook de slogan voor de DS3?)
@6C Jordy: Ja, je hebt gelijk. Ik denk ook dat ze dat gaan doen maar ben bang dat ze de verkeerde kant opgaan. De DS3 is een fris model voor de Europese markt maar de Lancia`s worden gebaseerd op Amerikanen. Daar is weinig van te maken in mijn ogen maar ik ben reuze benieuwd.
Ja jongens als ze nu ook de grille gaan aanpassen aan de chrysler grille dan hebben ze er wel écht niks van begrepen. Ik ben het eens met Autoedizione dat de Aurelia grille de basis moet vormen, niet die chrysler zooi. Alfa heeft ook altijd zijn scudetto gehad, weliswaar in verschillende interpretaties, maar altijd herkenbaar. Hetzelfde geldt voor BMW. Dat is eigen aan een merk met geschiedenis. Zomaar van gezicht veranderen is mij te japans, koreaans…
Lancia moet ook kapot, gaan ze hun Italiaanse identiteit met het badwater weggooien. Wat een incompetente beleidsmensen daar in Italie, Alfa hebben ze mede daardoor ook bijna op de rand van de afgrond gebracht. Is geen beterschap in zicht integendeel, een chrysler grille met een Lancia embleem, wat moeten we nog allemaal meemaken.
Ferry,
Ja, anders gaat Lancia dezelfde kant op als het rijtje Buick, Oldsmobile, Pontiac, MG, Rover en sterven ze als een duf merk. Citroen is nu lekker fris en fruitig bezig. Ook Ford is voor de europese markt al eens helemaal om gegaan betreft hun design en dat heeft goed voor ze uitgepakt. (ongeacht of het nu wel of niet mooi is)
Over de grill. Vraag menig puber een Lancia model te noemen en geen van de genoemde Lancia’s zal de herkenbare “legendarische” Lancia-grill bevatten. (oude Delta, Thema, Beta, Stratos) Dus als men een nieuwe generatie autokopers wil berijken dan hoeven ze zich niet zo standvastig vast te krampen aan een oud design van de grill.
Volgens mij hadden ze beter kunnen doorgaan met Chryslers verkopen in Europa. Ik vrees dat er niemand zit te wachten op een nep Lancia. Hoe kunnen ze dit zo’n edel en rijk merk aandoen? Mijn suggestie: verkoop het merk aan Nissan, die kunnen de edele Lancia grille dan op hun Infiniti’s plakken. Staat dan nog altijd beter dan op een Chrysler en blijft het tenminste een enigzins chique uitstraling behouden. Vincenzo zou willen dat hij een frietkot was begonnen in plaats van een automerk als hij dit einde zou hebben gekend.
@ Milleke
helemaal mee eens. FIAT slaat de plank finaal mis in alle opzichten. Alles wat ooit eigen was aan Lancia, maar ook aan Alfa, wordt tenietgedaan. En dan dit geneuzel over een grille, is echt niet te geloven.
FIAT had moeten beginnen met een schone lei, wat zijn de kernwaarden van onze merken en hoe passen wij die in de huidige markt in. Maar nee hoor! We doen maar wat en kijken waar het schip strandt!
wat een gezeur over chrysler en lancia…wacht gewoon maar af, en dan krijgen we allemaal mooie nieuwe modellen..niet zo negatief!