Alfa Romeo Giulia op het witte doek
Een veel geziene filmster uit de Italiaanse automobiel geschiedenis is natuurlijk de Alfa Romeo Giulia. De elegante compacte sportsedan uit de jaren ’60 en ’70 is in films en series sowieso veel te zien geweest met zwaailicht op het dak, maar ook zoals in de stukjes hieronder, als stoere lichtvoetige Alfa van enkele ruige type’s die graag willen ontsnappen. Pure nostalgie ervaar je natuurlijk bij de scène met Giulia uit de film ‘Piedone lo Sbirro’ (‘agent platvoet’) uit 1973 met de legendarische Bud Spencer in de hoofdrol (1 van de 4 films). Door de nauwe straten van Napels in gevecht met de Camorra blijkt de Giulia het ideale scheurijzer. En ja.. en sprong over het water kun je met een Giulia wel maken en met een blikken Citroën duidelijk niet. Droogkloot Bud Spencer vond de auto dan ook veel te zwaar beladen.
De 1300 (vanaf 1964) was natuurlijk als goedkoper doch voldoende krachtig alternatief, de meest populaire Giulia. Vooral de TI uitvoering met 82 pk sprak tot de verbeelding van menig Italiaan in die tijd. In 1970 volgde ook de bekende Super. Van de duurdere 1600 versies met dezelfde badges, was er zelfs een tijdje sprake van een zeer krachtige TI Super (met Quadrifoglio Verde) met 155 pk waar maar 501 exemplaren zijn gemaakt. Deze ging dan ook het circuit op. In de tijd dat de thriller met de titel ‘Con la rabbia agli occhi’ (Antonio Margheriti 1976) werd opgenomen, ging het al weer een stuk slechter met Alfa Romeo, dat met uiterst beperkte middelen uit alle macht haar modellen probeerde te moderniseren. In die tijd dat deze film werd opgenomen was de Giulia alleen nog te krijgen met vier ronde koplampen als de Giulia ‘Nuova Super’ met 1300 89 pk motor en 1600 102 pk motor. Gedwongen door de tijdsgeest verloor de Giulia steeds meer haar elegantie en verscheen er in 1976 zelfs een luidruchtige langzame 55 pk Diesel met 1760 cc Perkins motor. Daarvan werden slechts 6500 gemaakt. Onze voorkeur gaat toch uit naar deze prachtige 1300 exemplaren met enkele koplamp die ooit de boeken inging als snelste compacte sedan ter wereld. Het design van Giuseppe Scarnati is tot op de dag van vandaag zeer stijlvol te noemen en een van de vele hoogtepunten in Alfa Romeo’s rijke geschiedenis. Vandaag de dag is Alfa Romeo zelfs van plan om de succesvolle naam Giulia weer op de markt te brengen in de vorm van een nieuwe redelijk compacte sedan en Sportwagon. De feitelijke opvolgers van de 156 die eveneens net zo goed de roemruchte naam had kunnen dragen. De Giulia is nog altijd tot ver buiten de Italiaanse landsgrenzen een zeer geliefd verzamelobject onder Alfisten.
Haha, mooi zo’n achtervolgingen 🙂
Weet er iemand wat er verder gebeurt met de inzittenden van de witte Giulia ? 🙂 🙂
Toeval ? Vanmorgend, zo rond 08.00 Hr op de E19 A’pen – Brussel ter hoogte van Zemst, een zilverkleurige Giulia gezien (belgische Nr plaat).
Maakte mijn ochtend-file-rit tussen al die Auwdis en Bbmmww’s beter verteerbaar.
Wat is dit toch een leuk item!
Ik kijk momenteel wekelijks een deel uit mijn collectie “La Piovra” een werkelijk schitterend maffia-epos uit de jaren ’80 en ’90. Met heeeel veel Alfa’s en – voor die tijd zeker – super achtervolgingen en andere Polizia/Carabinieri-acties. Een aanrader, ook op YouTube!
Als je ook de andere weer even wilt bekijken dus altijd even bij onze specials of bovenaan dit bericht even klikken op “La Grande Storia” 😉
Wat een horrorfilms zeg.. al die mooie auto’s die steeds in de prak worden gereden 😉
Die tijdsbeelden zijn wel schitterend! Toen waren de straten nog overspoeld door italiaanse auto’s…