Alfa Romeo daagt televisieprogramma voor de rechter
Italianen maken vaak traditioneel lawaai om niets en gebruiken daarbij soms bewust de meest nietszeggende argumenten om enkel een ‘punt’ te kunnen maken en de knuppel in het hoenderhok te kunnen gooien.
Zo is er in Italië momenteel een relletje gaande over een praatprogramma met de naam ‘Annozero’ (het jaar nul) op RaiDue waarin lekker gescholden kan worden op alles wat de gasten dwars zit. In een aflevering van vorige week donderdag, werd het beleid van Fiat weer eens tegen de schandpaal genageld samen met de naam die daar het meest verantwoordelijk voor is. Zo werd er geklaagd over het zogenaamd te hoge loon van de CEO die 18 uur per dag werkt. Als lijdend voorwerp dat symbool moest staan voor wanbeleid en hoogmoed, werd een prachtige MiTo QV in Maserati tenue over een natte baan gejaagd achter een motorisch vergelijkbare Citroën DS3 en Mini aan. Wijzelf zijn laaiend enthousiast over de MiTo QV juist vanwege het rijgedrag. De man die een statement wilde maken over het huidige Alfa Romeo, haalde uit door te zeggen dat de MiTo een ondermaatse langzame auto is.
Normaal gesproken is de fabrikant niet echt gevoelig voor dit soort roddel en achterklap, maar omdat het een goed bekeken programma is in een land waar de MiTo veel klanten heeft, daagt FGA de programmamaker nu voor de rechter voor een rectificatie. FGA kwam vandaag met een brief waarin het de aanklacht nader verklaarde. De test was namelijk nauwelijks een test te noemen en richtte zich enkel op de snelheid. Op het filmpje viel ons vooral de schoonheid van de blauwe MiTo QV op. Wel jammer dat de alarmlichten gaan branden als je een beetje hard remt… Nu is de openbare weg geen circuit natuurlijk, wat de makers van dit programma wel lijken te beweren. Niet echt handig in een land met zeer hoog aantal verkeersdoden tussen de 18 en 20 jaar.
Als Alfa toch gaat procederen: gisteren was de laatste aflevering van Frost, en daar reed de vrouw van de boef in een Brera spider. Dat lijkt in Engelse series een trend, want de ‘bad guy’ zit daar opvallend vaak in een product uit Milaan. Dat doet wel afbreuk aan de merkbeleving, vind ik. Let’s sue the bastards!