Verkoopcijfers november 2010
Het mag geen nieuws meer heten maar de dalende lijn van de verkopen in Italië en daar buiten maakt nog altijd wel de nodige indruk.
Volgens een Italiaans bureau voor de statistiek (Centro Studi Promotor GL) zal over een maandje 2010 afgelsoten worden met een totaal verkoopaantal van 1.955.000 voor de Italiaanse markt. Dat is 9,4% minder dan het door staatssteun beïnvloede verkoopjaar 2009. Volgens dat bureau hoeven we het daarbij te laten tot over 12 maanden, aangezien men ongeveer hetzelfde aantal verwacht voor eind december 2011. Om weer op normale waarden van rond de 2,2 miljoen te komen moeten we minstens wachten tot 2013. Volgens het bureau vallen de cijfers voor dit jaar zelfs nog redelijk hoog uit vanwege het laatste beetje verleende staatssteun tot afgelopen voorjaar. Van 1997 tot 2007 lag het gemiddelde nog op zo’n 2,3 miljoen auto’s per jaar. 2011 wordt dus nog zo’n moeilijk jaar, al zal er vanaf maart ongeveer een eerst voorzichtig herstel plaatsvinden, zoals ook Sergio Marchionne al eens aangaf.
Fiat Group Automobiles had het weer moeilijk in en buiten Italië. Nederland vormt ongeveer de enige uitzondering want op onze kleine markt kon een aanzienlijke winst genoteerd worden van +123%. In Italië zakt FGA met 25,95% omlaag voor de maand november. Over het hele jaar is dat 15,9% tot nu toe. Fiat noteerde in de afgelopen maand 31.184 verkopen tegenover de 43.230 van vorig jaar. Een verlies van -27,86% en over het hele jaar tot nu toe -17,7%. Vooral Lancia dat te maken heeft met slechte marktcondities en enkele modellen in het compacte segment die nu richting hun pensioen lopen, heeft het zwaar met -34%. Vorig jaar was het kleine luxe merk nog een van de grootste stijgers, maar de komst van de nieuwe Ypsilon volgend jaar is nu broodnodig. Lancia verkocht 5.863 auto’s in november, terwijl dit in de zelfde maand vorig jaar nog 8937 stuks waren. Lancia zakt over het hele jaar tot nu toe met -14,9%. Ongeveer de situatie waarin Alfa Romeo vorig jaar verkeerde in tegenstelling tot dit jaar. Alfa Romeo doet het goed op vrijwel het hele continent dankzij de Giulietta en noteert een +16,3% met 4329 verkopen ten opzichte van 3722 vorig jaar november. De Giulietta doet het vooral als Diesel behoorlijk goed op de thuismarkt. Over het gehele jaar groeit Alfa Romeo met 7,6%. Bij de exclusieve merken werden de rollen de afgelopen maand even omgedraaid. Doorgaans deed Ferrari het nog beter dan Maserati, maar het huis van Maranello moest nu een -22,58% noteren omdat het een handvol auto’s minder verkocht dan in november vorig jaar. Maserati verkocht er nu een paar meer, maar over het hele jaar daalt de drietand met zo’n 10% en Ferrari groeit juist met dat zelfde aantal.
De meest populaire auto’s in Italië zijn van Fiat uiteraard. De Panda staat op 1 met 10.710 stuks in november en 127.895 over het hele jaar tot nu toe. Op twee volgt de Punto familie met 9979 in de afgelopen maand en 143.732 tot nu toe. De vierde plek is voor de Fiat 500 met 5216 in november en over het hele jaar 64.825. De 500 moet de populaire Ford Fiëst voor zich dulden.
Nederland is nog altijd een positieve noot in het tegenvallende verhaal. Ten opzichte van vorig jaar verkocht Fiat in Nederland maar liefst 123% meer met 2771 stuks. Fiat heeft daarmee 7,34% van de markt on ons land.
In Europa zijn de cijfers over het algemeen niet veel beter voor FGA. In Frankrijk noteerde de groep in totaal een -33,0%. In Spanje is er een -33% voor het merk Fiat en noteren Lancia en Alfa Romeo respectievelijk -17,6% en -35,6%. In Duitsland verloor Fiat met −35.6%. Alfa Romeo groeide bij onze buren met +23.8% en Lancia is met 84 verkopen in het grote land nauwelijks een daler of stijger te noemen. Vreemd, want de Lancia Delta is in Duitsland altijd goed ontvangen.
Overigens noteren ook de andere autobouwende groepen flinke minnen in Italië zoals Ford, Hyundai, PSA, Renault en Toyota met cijfers van ronde de -30%. Ook VAG noteert een -8,2%. Alleen BMW, Mitsubishi en Nissan noteren in Italië over het gehele jaar 2010 een redelijke plus. Volgens het UNRAE loopt de Italiaanse markt dit jaar zo’n 11 miljard euro mis met een daling van zo’n 600.000 orders. Voor de staatskas is dat ongeveer 2 miljard euro verlies.
En Belgie?
In november 2010 (ingeschreven nieuwe wagens / marktaandeel):
Fiat : 1.180 = 2,91 %
Alfa Romeo : 504 = 1,24 %
Lancia : 65 = 0,16 %
Januari t.e.m. november (ingeschreven nieuwe wagens / marktaandeel):
Fiat : 15.053 = 2,91 %
Alfa Romeo : 5.699 = 1,10 %
Lancia : 1.664 = 0,32 %
Verschil in aandeel nieuw ingeschreven wagens t.o.v. vorig jaar (jan -> nov) :
Aandeel Fiat 0,28 % groter.
Aandeel Alfa Romeo 0,30 % groter.
Aandeel Lancia 0,15 % lager.
http://www.febiac.be/public/statistics.aspx?FID=23&lang=NL
(2. Vervoermiddelen B. Inschrijvingen (Maandelijkse inschrijvingen van personenwagens en wagens voor dubbel gebruik per merk) en ook (Gecumuleerde inschrijvingen van personenwagens en wagens voor dubbel gebruik per merk)
(jaren 2005 tem 2009 (totalen) : B Wagens 3. Inschrijvingen van nieuwe wagens per merk)
Alé zijn dat wel federale cijfers jongens? 😉
Jaja : van de 3 Gewesten, 3 Gemeenschappen én de 10 provincies.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schematisch_overzicht_Federale_indeling_Belgi%C3%AB
🙂