Bologna Motor Show 2010: Dit is Lancia’s definitieve planning

In juni zien we eindelijk een fris nieuw Lancia model op de markt verschijnen sinds de introductie van de Delta in 2008.

De nieuwe Ypsilon zal een perfecte aanvulling zijn op de huidige stijl en klasse van het merk uit Turijn. De presentatie zal in Genève plaatsvinden. Maar daarna zullen er dus de zogenaamde overgangsintroducties volgen, wat natuurlijk enigszins te vergelijken zal zijn met een glas water met een scheut wijn. Ook in Bologna stond net als in Parijs de planning voor ‘La Nuova Lancia’ centraal, want er is op de meest recente versie van de huidige Ypsilon en de Delta Hardblack 140 pk MultiAir na, natuurlijk weinig nieuws te melden. De uitleg over de ‘merger’ met Chrysler kreeg weer veel aandacht, want dhr. François was zelf met een flinke delegatie afgereisd naar de hoofdstad van Emilia Romagna.

De verklaring kende geen wijzigingen ten opzichte van enkele maanden terug. Men sprak over modellen die “afgeleid” zullen zijn van de Grand Voyager en 300c. Hopelijk zien we dan ook echt wat meer verschillen dan alleen de grille en het logo. In tegenstelling tot wat sommige bronnen vermelden zit een introductie van een sedan op basis van de Chrysler 200 (Sebring) er dus niet in. De officiële verwachting is dus nog altijd dat een zogenaamde Flavia als opvolger van de Lybra, op z’n vroegst in 2013 in de showroom zal staan. Deze zal het onderstel delen met de nieuwe Alfa Romeo Giulia. In 2011 zal Lancia vanaf volgende zomer dus een nieuwe compacte auto introduceren en deze plaatsen naast de bestaande modellen -in eerste instantie ook nog de huidige Ypsilon- Musa en Delta, met daarbij dus de twee bovengenoemde modellen op basis van een Chrysler.

Moraal van het verhaal was dat het kleine maar mooie Lancia rendabel kan worden en voort kan bestaan dankzij de fusie met het Amerikaanse merk. Het was vandaag in Bologna voor het eerst dat Lancia in Italië zich presenteerde naast Chrysler. Tevens ook de laatste keer.


Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.