New Stratos: 25 stuks voor deelname in de GT2 klasse

Nee het is geen onthullende foto van een tweede geheim project van Michael Stoschek.

Wat je ziet is een gedetailleerd schaalmodelletje dat precies toont hoe de circuitversie van de onlangs voltooide New Stratos er uit komt te zien. De 25 stuks die gemaakt zullen worden zijn helaas geen geheim project van Lancia, maar vormt een geheel eigen initiatief voor een nieuwe sprong naar de racerij. Hiermee zien we na het project van Jim Glickenhaus een tweede initiatief van een liefhebber van Italiaanse sportwagen iconen. Opnieuw onder het mom van bouw eerst je eigen droomwagen en maak deze klaar voor officiële wedstrijden. Het initiatief van de Duitser overstijgt eigenlijk weer die van de Amerikaan, want wat we zien is een zeer unieke compleet doorontwikkelde sportwagen met een geheel eigen karakter. Bovendien is de inzet van een minimaal aantal van 25 om toegang te kunnen krijgen tot de FIA GT2 een gigantische en ongeëvenaarde onderneming. Vandaag werd dit nieuws bekend gemaakt op het Franse Paul Ricard circuit tijdens een persconferentie. Er zullen aanpassingen aan de carrosserie volgen om mee te mogen doen aan 24 uurs races zoals Le Mans en Nürburgring.

Opnieuw zal het krachtige verleden van Lancia in de autosport geheel onverwacht voor een wonderbaarlijk initiatief zorgen in het heden. De hunkering van sommigen is blijkbaar buitengewoon groot.

Deel dit artikel:

11 gedachten over “New Stratos: 25 stuks voor deelname in de GT2 klasse

  • 30 november 2010 om 20:43
    Permalink

    Mijn hunkering is ook groot maar mijn financiele middelen helaas beperkt. Als ik multi, multi miljardair was dan zou ik Lancia kopen en weer op de kaart zetten met spectaculaire modellen zoals de Fulvia Hf, de Stratos, de 037 en de HF Integrale. Helaas voor Lancia ben ik geen multi, multi miljardiar.

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 21:07
    Permalink

    Kijk, dit is het betere nieuws. Ben niet zo’n grote liefhebber van het huidige Lancia, maar dit zie ik als een leuke ontwikkeling. GT2 is trouwens wel een erg grote stap om te nemen. Zeker met multi-million projecten van BMW/Corvette/Porsche/Ferrari.

    Maar als ik het goed begrijp staat dit project los van Lancia ondanks de badge die het model nu draagt? In dat geval moet FGA echt wakker worden want dit is een marketing-kans van formaat.

    Beantwoorden
  • 30 november 2010 om 23:48
    Permalink

    @6C Jordy:
    op het badge staat niet ‘lancia’ maar ‘stratos’, heb ik me op het hart laten drukken…

    Beantwoorden
  • 1 december 2010 om 08:20
    Permalink

    Als FGA slim was, zouden ze beter mee op de boot springen door dit project financieel te steunen en alsnog “Lancia” op de auto te krijgen. Lijkt mij voor hun business beter dan bvb geld te steken in een of ander filmfestival. Wie koopt nu een Lancia omdat die gebruikt is geweest als officiële wagen op een filmfestival?

    Beantwoorden
  • 1 december 2010 om 09:01
    Permalink

    @Lusso: Een goed punt en het lijkt allemaal zo simpel voor ons maar blijkbaar o zo moeilijk voor FGA. Ik snap ook die publiciteit bij die filmfestivals niet. Net alsof iemand daar onder de indruk raakt van een Delta.

    Beantwoorden
  • 1 december 2010 om 10:44
    Permalink

    Jammer van de gemiste kans: Eerst maakt Lancia iedereen wakker met een schitterend ontwerp van een nieuwe Fulvia en beslissen vervolgens het project af te voeren,dan verkopen ze de rechten van de Stratos… Nu zal blijken welke troeven het merk had en de durvers (believers) zullen de vruchten plukken van dit mooie project.

    Beantwoorden
  • 1 december 2010 om 11:51
    Permalink

    Ik vind Lancia bij de films een prima zaak. De mensen die naar dat soort zaken kijken en daarover lezen zijn toch de potentiële klanten van het merk, helemaal in Italië.

    Maar én-én zou ik nog beter vinden. Zo’n Stratos zou een geweldig ‘8c’ effect met zich meebrengen voor het merk, helemaal als er ook nog mee geracet zal worden. Bovendien hoeft de fabrikant dat niet geheel zelf te betalen als anderen erin participeren. Moet er wel op datzelfde moment een Fulvia in de showroom staan op basis van een nieuwe Abarth en Alfa Spider met 1.8 MultiAir (Chrysler een eigen ontwerp met dezelfde basis voor in de VS). De Stratos werd vroeger ook bekeken door bezitters van de legendarische Fulvia oerdonor.

    Wie weet gaat dit wel gebeuren, de mogelijkheden nemen immers toe. Als Lancia straks groter is, kan het haar achterban in Italië weer enthousiasmeren met het terughalen van zaken uit het verleden. Dat zullen ze ook zeker doen.

    Beantwoorden
  • 1 december 2010 om 17:03
    Permalink

    @integralechubasco,
    Dat zou zomaar eens kunnen kloppen wat je zegt. Helemaal goed kan ik het niet zien maar er lijkt inderdaad wat in te staan met een schuin lettertype ala Stratos.

    Is er een multi-millionair aanwezig die een mooi Alfa-project kan maken? Beetje FGA in de juiste richting sturen zeg maar.

    Beantwoorden
  • 2 december 2010 om 15:28
    Permalink

    ik ga nu meteen een eindejaarslot kopen. mocht ik winnen dan ben ik die mulri-miljonair. 🙂

    Beantwoorden
  • 2 december 2010 om 22:19
    Permalink

    TZ3 vind ik persoonlijk overrated. De tekeningen vond ik beter dan het uiteindelijke produkt. De verre plaatsing van A-stijl en B-stijl vind ik er wat vreemd uitzien. Staat ook enigszins in de schaduw van de 8C.

    Maar vond het in ieder geval wel een goede poging.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.