Marchionne: 280.000 Alfa Romeo modellen en Jeep SUV’s per jaar uit Mirafiori
Als een duiveltje uit het doosje en achteraf gezien eigenlijk ook wel geheel volgens de verwachtingen die je hebt bij iemand Sergio Marchionne.
Daar was hij dan toch, terwijl de aankondiging anders luidde. De CEO van FGA-Chrysler leek een rookgordijn te hebben opgetrokken maar wilde dus uiteindelijk deze belangrijke bespreking niet missen. De vraagtekens van de diverse partijen over de toekomst van Mirafiori hebben vooral met de concreetheid van het plan te maken. Vorig jaar kon de fabriek immers nog uitzien naar de bouw van Fiat modellen op het Lo platform, de opvolgers van Multipla en Idea. Sinds Marchionne als een donderslag bij heldere hemel afgelopen zomer besloot om dit plan naar Servië te verschuiven, is het vertrouwen van de lokale overheid en bonden drastisch afgenomen. Maar Marchionne bracht helderheid onder de bekende voorwaarden:
“We gaan samen met Chrysler hier 280.000 SUV’s en andere modellen per jaar bouwen van de merken Alfa Romeo en Jeep. Ik ken de huidige condities van deze fabriek van haver tot gort. Hier kwam ik binnen toen ik aan het werk mocht voor Fiat. Dit is het historische hart van de firma, de fabriek is hier van de mensen die erin werken. Laten we de politiek hier dit keer buiten houden evenals de extremere partijen. We kunnen hier een mondiaal concurrerend bedrijf van maken. Hier worden straks (eind 2012) modellen gebouwd van de meest internationale merken die wij hebben. De segmenten C en D van die merken zullen de excellente basis hebben die wij presenteerden op de Giulietta. Het gaat om een strijd tussen ons en de rest van de wereld dus is het absoluut noodzakelijk om nu de handen ineen te slaan.”
Marchionne dook vanuit een fijne Amerikaanse ervaring dus weer recht in het wespennest, maar nam op tactische wijze een redelijk bescheiden houding aan. Mirafiori móet simpelweg een nieuwe toekomst krijgen dus zal de fabrikant niet enkel eisen stellen als het hier om gaat. Het afgelopen jaar produceerde de fabriek een record laagte van slechts 80.000 eenheden en werd de locatie geplaagd door meerdere productiestops. Wél herhaalde de globaliserende CEO dat elke onderhandeling weer open ligt. Marchionne blijft bepaalde bonden dus pareren met deze woorden in de hoop dat het wespennest niet alsnog in een slangenkuil zal veranderen, zoals (bijna) wel het geval was met Pomigliano.
De zogenaamde ‘NewCo’ met Chrysler moet de langverwachte oplossing brengen voor een grote fabriek met een kwakkelende gezondheid. De oplossing waar al sinds 2004 naar gezocht werd en die vorig jaar in Detroit is gevonden.