Vaarwel Fiat Stilo
De stekker gaat er stilletjes uit in Brazilië bij de C segment Fiat uit de eerste jaren van dit millennium.
Wij zijn ‘m in Europa al lang vergeten, maar in Brazilië was de hatchback die wij in 2001 in Genève voor het eerst zagen, nog altijd verkrijgbaar. Een traditionele Fiat dankzij een baanbrekend design dat eigenlijk vandaag de dag nog altijd navolging krijgt (Golf, C30). Technisch was de Stilo, in een periode dat het bedrijf uit Turijn het water tot aan de lippen stond, niet voldoende in staat om de concurrentie het leven zuur te maken. Wel was de Stilo een opvallend knappe verschijning, vooral als driedeurs. Bovendien een heel praktische auto dankzij -zoals ze dat nu zouden noemen- de hoge mate van ‘family feeling’ van de vijfdeurs en de Multiwagon. Er was dus keuze genoeg maar daardoor waren de verliezen ook des te groter. De Stilo heeft nooit het gematigde succes van de Tipo en Bravo/Brava kunnen evenaren en werd symbool voor Fiat’s bijna-dood-ervaring totdat het roer definitief omging. Helaas heeft de sterkere Bravo nog steeds niet deze negatieve spiraal kunnen doorbreken. Vooral omdat het nieuwe model bijvoorbeeld nog niet mondiaal ingezet kon worden en het dus constant moet opboksen tegen veel grotere concurrenten. De huidige Bravo gaat daarom nu evenals de Stilo met prepensioen in Brazilië voordat het zal worden opgevolgd door een nieuw model dat wél op grotere schaal van zich zal kunnen laten horen, met dank de samenwerking tussen Detroit en Turijn. Van de Stilo werden de afgelopen jaren nog 100.000 gebouwd in Betim. Het model is overigens nog steeds niet uitverkocht. Wij herinneren de Stilo het liefst als driedeurs Abarth met 20v 5 cilinder motor.
De Bravo betreedt deze week de Braziliaanse markt met de 1.4 TJet en de 1.8 16v E-Torque.
[nggallery id=508]