Toekomst Mirafiori fabriek morgen op tafel

Het vertrouwde ‘klakkende’ geluid van de toegangspoortjes (foto) getuigde de afgelopen week weer volop van bedrijvigheid in de grote Mirafiori fabriek van Fiat.

Maar schijn bedriegt want in de historisch meest bekende fabriek van Fiat kampt men al maanden met overcapaciteit en blijven vele arbeidskrachten vaak noodgedwongen thuis. Daarom is na Pomigliano d’Arco uitgerekend deze fabriek het meest toe aan een vernieuwend draaiboek voor de komende jaren. Sergio Marchionne heeft daarom een concreet plan klaar liggen voor dit tweede hoofdstuk in het moeizame boek dat ‘Fabbrica Italia’ heet. Na Mirafiori zijn de grootste drempels overwonnen voor Lingotto.

Morgen om half tien zal de directie met alle partijen om de tafel gaan op het kantoor van de werkgeversvereniging ‘Unione Industriale di Torino’. Grote afwezige is de CEO zelf. In zijn plaats zit Paolo Rebaudengo, eindverantwoordelijk van de industriële planning van Fiat. Officieel is het nog niet helemaal maar het gaat om een plan om voor de productie van auto’s in het hogere segment, op een van oorsprong Amerikaans platform. Onder andere een middenklasse SUV goed voor een productie van 300.000 per jaar en bestemd voor alle markten.

Het gaat uiteraard ook om de omstreden aanpassing van het werkschema in ploegen. Volgens FGA gaat het om het ideale en meest efficiënte rooster voor alle fabrieken in Italië. De inzet voor het overleg is om  de problemen die er waren rond Pomigliano dit keer te vermijden. De fabrikant zal de keuze bieden uit twee modellen, maar wijst weer op de verantwoordelijkheid en de flexibiliteit van de partijen evenals destijds bij de besprekingen voor de Napoletaanse fabriek. De bonden hebben al aangegeven opnieuw de overweging te zullen maken op basis van een te houden referendum. Het eerste model staat voor 18 diensten per week van 7,5 uur. De tweede is het model dat Toyota ook toepast en staat voor 4 dagen van 10 uur per dag en drie dagen rust.

Hopelijk zal het dit keer vlotter doorgang kunnen vinden.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.