MultiAir-techniek valt nu ook in Amerika in de prijzen
Inmiddels is de techniek in de schappen beland aan de andere kant van de grote plas en nu al is er de erkenning.
Begin dit jaar werd het al onder grote belangstelling ontvangen toen de fabriek in Dundee Michigan in allerijl in gereedheid werd gebracht voor de productie op Amerikaanse bodem. De nominatie gaat uit van het in Amerika hoog aangeschreven tijdschrift Popular Science. In een grote verkiezing (‘Best of whats New’) met allerlei categorieën – en dus ook ‘Auto Tech’- staat de veelzijdige technische vinding van Fiat Powertrain Technologies nu bovenin de lijst. De ingenieuze Italiaanse klepbediening zal behalve op de 500 met 1.4 blok, ook z’n weg vinden straks naar de eerste Amerikaanse auto’s. Na de compacte oplossingen zullen straks ook grotere blokken hiermee uitgerust gaan worden. Het laatste woord is in de Verenigde Staten dus nog niet geschreven over MultiAir. Ook de MultiJet2 techniek voor Diesel komt daar straks nog bij.
In Europa won MultiAir al de prijs voor ‘Engine of the Year’. Momenteel zijn dit de motoren en modellen waarop de brandstof besparende en extra krachtige techniek te vinden is; Abarth Punto Evo 1.4 Multiair Turbo met 165 pk, Alfa Romeo MiTo 1.4 Multiair met 105 pk en 1.4 Multiair Turbo met 135 pk en met 170 pk, Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair Turbo met 170 pk, Lancia Delta 1.4 Multiair Turbo met 140 pk, Fiat 500 0.9 TwinAir Turbo met 85 pk, Fiat Bravo 1.4 Multiair Turbo met 140 pk en Fiat Punto Evo 1.4 Multiair met 105 pk en 1.4 Multiair Turbo met 135 pk.
Is het waar dat bijv. de 1,4 turbo multiair in bijv. de Giulietta zeer speciale olie nodig heeft of kan daar ook Shell Helix in?