Marchionne: ‘Zonder Alfa Romeo kunnen we ons doel niet bereiken’
Dat zou Marchionne vrijdag gezegd hebben tegen analist Philippe Houchois van de UBS.
Alfa Romeo speelt een sleutelrol in het ambitieuze plan dat momenteel tot uitvoering wordt gebracht. De potentie van het merk is enorm vooral ook voor de versteviging van de positie van Fiat-Chrysler in de VS de komende jaren. Uiteraard heeft Marchionne wel toegegeven dat een exorbitant bod voor het merk uit Arese nooit zomaar genegeerd mag worden.
Ondanks dat alle headlines het tegenovergestelde beweren werd er vooral over andere zaken gesproken met de analisten. Bijvoorbeeld het feit dat de combi FGA-Chrysler al voor het einde van 2014, maar liefst 34 totaal nieuwe modellen op de markt zal hebben gebracht. Marchionne benadrukte dat minstens 13 daarvan het Fiat, Lancia, Jeep, Abarth én..Alfa Romeo logo zullen dragen. De CEO verklaarde dat men eerder dan verwacht het marktaandeel in Europa aanzienlijk zal kunnen vergroten. Over drie jaar zal FGA-Chrysler in totaal 6 miljoen auto’s produceren per jaar, hetgeen een cruciaal quotum vormt. De kostenbesparingen zullen tegen 2014 rond de 1,5 miljard euro bedragen. De firma doet in de periode 2010-2014 een investering in productontwikkeling en technieken van zo’n 3,3 miljard euro, geheel op eigen kracht. Verder kwam eind vorige week de verdeling ter sprake voor de Spin-off voor begin januari. Onderdelen van de activiteiten van CNH, Iveco, FPT, Industrial Finance Fiat Auto en andere zoals Itedi, RCS en dergelijke.
niet om flauw te doen: VAG heeft exhorbitant veel geld in de oorlogskas… Nou ja, laten we er van uit gaan dat dit inderdaad een goed bericht is: 13 nieuwe modellen (een stuk of wat Lancia’s – zoals de Lancia Voyager,
– de Lancia 300C,
– een Lancia Sebring
– een Lancia Sebring Convertile,
een nieuwe kleine en echt spannende Abarth,
Bij Fiat een Fiat Nitro, een Fiat Journey)
en dan hou ik nog 6 nieuwe Alfa’s over !! Oh nee, Jeep krijgt
– de Jeep Panda en
– de Jeep Giulietta.
Maar dan nog steeds 4 nieuwe Alfa’s. Eens kijken:
– natuurlijk de Giulia Berlinetta en
– de Giulia Sportwagon
– de Alfa Liberty
– de Alfa Grand Cherokee
klopt dit overzicht zo t/m 2014?
een foutje Raaf de Sebring/200/convetible komen niet als Lancia:
http://www.autoedizione.nl/2010/11/12/chrysler-vertrekt-volgende-maand-uit-europa/
Je vergeet de belangrijke nieuwe Ypsilon Fiat’s nieuwe Punto en Bravo plus de opvolgers van Multipla en Idea (dus geen Fiat Nitro en Journey). Het model op basis van de Journey mag je niet meetellen. Het gaat bijna allemaal om nieuwe modellen op/met Italiaanse platformen en motoren.
Lees: als Marchionne zou zeggen dat Alfa nooit verkocht zou worden betekende dat voor hem dat hij stug en emotioneel zou zijn en een slecht zakenman.
Slecht voor de marktwerking en de analisten.
Als er een zeer goed bod komt gaan ze dat natuurlijk niet zomaar naast zich neerleggen en wordt dat zoals dat een goede zakenman betaamd eerst naar gekeken.maar of er verkocht wordt is een tweede.
Marchionne wil de boeken in gaan als de man die Italiaans efgoed heeft behouden en grootgemaakt niet de man die alles heeftt verkocht want dan kunnen ze italie bij de grens afsluiten.
Inderdaad. Vooral dat laatste Alfaspeed. Italië staat al op de rand van de afgrond en dezelfde mensen die nu roepen dat Alfa Romeo maar snel naar VW moet gaan staken er een eind op los. Het lijkt op een zoveelste anarchistische periode (alleen gedurende het Ventennio van 1922-1944 kwam dat niet voor..).
De enigen die daar wat aan kunnen doen zijn types als Marchionne.