Modena wil alles doen om Maserati te mogen houden
Dat de gemeente Modena -misschien tegen beter weten in- er alles aan doet om haar ‘eigen’ Maserati niet te hoeven verliezen, hoorden we begin dit jaar ook al.
Sterker nog het schijnt dat men het gevecht al voert sinds alles onzekerder werd tijdens het begin van de crisis in 2008. Modena en Maserati zijn zeer nauw met elkaar verbonden. Een vertrek van de drietand uit deze Italiaanse stad is voor velen eigenlijk een nóg grotere schok dan het onlangs wegvloeien van de laatste restjes Alfa Romeo uit Arese. De gemeente van Modena heeft de afgelopen weken zelfs aangegeven dat men het bestemmingsplan voor de uitbreiding van de fabriek als het ware opnieuw wil aanbevelen bij de fabrikant. Een soort van laatste smeekbede aan Marchionne dat er nauwelijks nog voorwaarden zijn maar alleen maar bereidwilligheid. Maserati wil de komende jaren flink uitbreiden en aan de keerzijde van die medaille zien we nu, dat er voor Modena daardoor waarschijnlijk alleen nog een ceremoniële toekomst aan de horizon ligt. Een museum en geen fabriek. Burgemeester Giorgio Pighi zegt dat de locatie waar nu een sportterrein is (Via Divisione Acqui) helemaal ter beschikking staat voor nieuwbouw. Een plan dat enkele jaren geleden nog volledig tot uitvoering leek te komen. Voorlopig staat zelfs ook nog het lokale management van de fabriek aan de zijde van de burgemeester:
“Voor ons en alle Modenese werknemers en hun gezinnen is het buitengewoon belangrijk dat de toekomst van Maserati ook voor een belangrijk deel hier in Modena ligt.”
Helaas voor Modena heeft Lingotto voorlopig andere plannen en zullen de ontwikkelingen die nu gaande zijn vooral in Turijn en de VS plaatsvinden. Marchionne heeft daarom al een tijd geleden aangegeven dat de voordelen voorlopig elders liggen en niet in Modena. Wel zei hij dat de eventuele uitbreiding van de fabriek (momenteel een terrein van 43.349 m²) aan de Viale Ciro Menotti nog niet is uitgesloten.
Ik begin toch een beetje bang te worden voor dat outsourcen van Marchionne. Eèn van de niet onbelangrijke drijfveren om een Italiaan te kopen is, en dat is niet zo raar als het klinkt, dat ze uit Italië komen. Maserati en Ferrari liggen helemaal niet binnen mijn budget, maar als ik wèl een welgestelde Yank zou zijn, wil ik wel dat mijn Maserati uit Italië komt en niet uit Detroit….
Het zit me al dwars dat die 500 uit Polen komt en niet uit Italië. Of ben ik nou de enige die er zo over denkt?
Nou zeker met producten van Ferrari en Maserati; gaat bij beide niet echt om de prijs, enkele duizende euros duurder om de auto uit Modena te laten komen moet denk ik wel kunnen. Daarbij; iedereen wil meewerken en dat is bij andere fabrieken van FGA nog wel eens anders 😉
Zou heel jammer zijn als Maserati uit Modena zou vertrekken. Ik begrijp een station voor Maserati ook nog niet helemaal. Ik denk dat de merken Lancia en Alfa Romeo deze rol perfect kunnen vervullen.
Ongeveer 80% van de onderdelen van een een automerk komen van een ander bedrijf dan het merk zelf misschien wel een ander land.Zelfs VAG laat heel veel onderdelen ergens anders maken.
(ook in nederland)
Goed inkopen en asembleren is het geheim, dus ook voor Maserati,Alfa Romeo,Lancia en Fiat geldt de manier om geld te maken goed nadenken wat je doet anders besta je morgen niet meer of zeuren de fan’s dat het te lang duurt voor ze een nieuw model krijgen.
Waar die auto gebouwd wordt is worst als het ontwerp en de de techniek maar italiaans is en blijft.