Chrysler Europa zal volgend jaar overgaan in Lancia
En dus is het vanaf dat moment officieel de beurt aan het kleine maar fijne Lancia.
Vanaf januari gaat er in Lingotto een stopwatch in, om in een zo kort mogelijk tijdsbestek 540 showrooms in te richten met eind volgend jaar in totaal vijf modellen. Het edele Italiaanse merk mag dan eindelijk haar vleugels uitslaan en de onmiskenbare stijl doorvoeren binnen alle verkooppunten in Italië en de rest van Europa. Excellente stijl en hoogstaande service, moeten Lancia eindelijk het welverdiende volwaardige bestaansrecht gaan brengen.
De timing van de terugtrekking van Chrysler heeft ook met externe factoren te maken. Bijvoorbeeld met het grote gebrek aan Euro 5 motoren die vanaf januari 2011 echt een must zijn. De Chrysler modellen die een opfrisbeurt hebben gekregen en wél Italiaanse Euro 5 motoren onder de kap krijgen, worden bij ons niet geïntroduceerd, of ontvangen het Lancia label (300c en Grand Voyager). Vanaf maart 2011 ongeveer, zul je in Europa geen enkele dealer meer vinden met Chrysler-logo boven de deur. Vanaf dat moment is iedere dealer die mag omsmelten officieel Lancia dealer. Zoals het er nu naar uitziet zal Lancia eerst starten met 300c, Grand Voyager, Delta, nieuwe Ypsilon en Musa. Vanaf 2014 moeten er alleen maar nog compleet nieuwe m0dellen staan en bestaat het gamma uit minimaal acht modellen. Vijf met een platform uit Italië en vier met een basis uit de VS.
Bij AutoEdizione hopen we van harte dat dit dan eindelijk het mooie kwakkelende Italiaanse luxemerk redding kan bieden.
good riddance!
De enige chrysler die nog een beetje te pruimen is, is de 300c, en dan puur door het extreme mafia-bak uiterlijk, en dat moeten ze in italie ook wel voor elkaar krijgen natuurlijk
agh, de Concorde was ook wel mooi. Jammer dat dat merk weg gaat van de Europese markt. Ik denk niet dat Lancia de rol kan overnemen. Teveel een eigen publiek dat niet te verenigen is met Chrysler-rijders denk ik.
1 januari word een zwarte dag voor de autoliefhebber. Teveel mooie modellen zijn er geproduceerd door Chrysler om zomaar van de markt gestuurd te worden.
Hopelijk komt er een comeback als de eigen markt van Chrysler weer opbloeit.
Een Chrysler-dealer kan toch overigens weigeren en voor eigen import-methoden kiezen? Of word dat moeilijk bij type-goedkeuringen bij de RDW bijvoorbeeld?
“””1 januari word een zwarte dag voor de autoliefhebber.”””
Niet overdrijven. Het verdwijnen van Rover en MG was dan nòg zwarter, naar mijn mening.
“””Teveel mooie modellen zijn er geproduceerd door Chrysler om zomaar van de markt gestuurd te worden.”””
Dat is enerzijds het verleden.
Maat anderzijds : wélke mooie modellen ?
Sorry, ik kan me er niet direkt enkele voor de geest halen.
“””Een Chrysler-dealer kan toch overigens weigeren en voor eigen import-methoden kiezen?”””
Ja, weigeren zal wel kunnen. En dan kan hij Ssangyong gaan verkopen…
Ofwel met eigen import beginnen (in België kan dit en geeft (buiten de administratieve rompslomp) geen problemen bij de Technische Keuring en Inschrijving. Als je weet hoe en wat.
Maar wie van “de massa” koopt een auto bij een niet-dealer ? Dat zijn enkel de ‘die-hards’. Niet een groot deel van hun klanten.
Bijvoorbeeld de Sebring rijder : zal die echt moeite doen om een 200 naar hier te krijgen ? Ook een groot deel van de 300 rijders zal wel een ander merk van ‘maffia’ wagen vinden.
De RAM en ander Van of grote Pick-up liefhebbers vinden nu al (dikwijls / enkel) hun ding bij import uit de VS via handelaars die ook GM, GMC en Ford verkopen. Dat zijn handelaars zonder loge van GM, Ford of Chrysler / RAM.
Effe gegoogeld naar enkele voorbeelden uit België : http://www.usaimport-decremer.be/
http://auto.vlan.be/nl/dealer/garage-CDV-Cars-Massenhoven?id=21068
@Koen,
Wat voor mij enkele Chrysler-toppers zijn:
Chrysler Newport Pheaton, (met de dubbele voorramen)
Chrysler Newport serie 1 en 2,
Chrysler New Yorker serie 3,
Chrysler LeBaron’s uit de ’30 en ’40, (heel statige wagens)
Chrysler Windsor serie 1,
DeSoto CF,
Sunbeam Rapier,
Plymouth Duster,
Plymouth Barracuda.
Waarschijnlijk ben je het totaal niet met me eens.
On-topic snap ik de move van FGA nog niet helemaal, want ik zie hier in de omgeving meer Dodge’s rijden dan Lancia’s. Vooral RAM’s lijken best populair te zijn. (zijn ook echt leuk om te rijden overigens 😉 )
We zullen het zien in de toekomst. Mijn voorspelling is dat een groot deel van de showrooms kan sluiten over een paar jaar omdat de verkoop van Lancia niet aan zal slaan.
Zijn de termen ‘gedrochten’ en ‘lachwekkend’ plaatsvervangend voor ’toppers’ in dit geval 😉
“”Waarschijnlijk ben je het totaal niet met me eens””
Bwah, ik heb in de rapte eens gegoogeld naar een aantal van je voorbeelden.
’t Spijt me : maar de meeste vind ik inwisselbaar met Ford USA en GM USA modellen door de jaren heen.
De enige Amerikanen die ik mooi vind / vond waren een AMC Pacer en Gremlin, en de Stationwagons van eender welk merk uit de ’70er jaren. De wagens van ’59 ook nog, maar die met de overdreven vinnen niet meer (’60 en ’61).
Ieder zijn smaak…
Daarbij : Dodge en Chrysler verdwijnen niet van de USA markt. Dus niet “verloren” of “geschiedenis” voor de automobielwereld.
Dit in tegenstelling tot Rover en MG (de Chinese would-be probeersel vind ik echt niet hetzelfde)
O ja : die Sunbeam Rapier : huh ? dacht ik eerst. Maar dan blijkt dat Chrysler een aandeel in de Rootes groep heeft gehad.
zie : http://en.wikipedia.org/wiki/Sunbeam_Rapier
De blinde die de kreupele ondersteunde ? 🙂
“”want ik zie hier in de omgeving meer Dodge’s rijden dan Lancia’s. “”
Ik doe dagelijks de snelweg Antwerpen – Brussel.
En zie geen één van de twee rijden… 🙁
Zal wel te maken met al de werknemers die een leasing voertuig krijgen : BMW, Audi, VW als koplopers.
In mijn dorp en direkte omgeving af en toe een Lybra, Delta 2, Delta 3 en soms een Y en Ypsilon.
“”Mijn voorspelling is dat een groot deel van de showrooms kan sluiten over een paar jaar omdat de verkoop van Lancia niet aan zal slaan.””
Ik hoop dat je een zeer slechte voorspeller bent 🙂
Nog slechter dan Madame Soleil ofzo 🙂 🙂
@AE,
Ieder zijn mening. Ik ken mijn eigen klassiekers. Wist je overigens dat er zelfs mensen op de aarde zijn die een Thesis mooi vinden? Schrikbarend vind je niet….? 😉
@Koen,
Hier zeggen ze wel eens dat Brabanders boeren zijn, dus misschien vandaar dat er hier veel RAM’s rijden. We zijn de rednecks van Nederland. 🙂 Maar nadat ik er ooit mee gereden heb weet ik wel waar de liefde voor zo’n ding zit. Stoere degelijke uitstraling, veel power (v8/v10’s) en king of the road gevoel. De Q7’s en X5’s gaan echt wel aan de kant als je ermee aangeblazen komt. Heerlijk. 😀
Apart trouwens dat je de Pacer en Gremlin mooi vind. Die worden vaak beschouwd als de lelijke eendjes van de USA. In films word er ook altijd de spot mee gedreven.
Toen ik nog geen rijbewijs had en geen Alfist was , was het mijn droom een AMC AMX te bezitten. Of een Bricklin SV-1. Veel te duur natuurlijk voor een student dus toen ik in bezit raakte van een 33 als eerste wagen verplaatste de amerikaanse liefde zich naar plaats 2. 😉 (stapels boeken “Chroom en vlammen” liggen hier nog ergens 🙂 )
Klopt 🙂
Haha : hier geen stapels ‘chroom en vlammen’, wel ooit een zéér dik boek gekocht met ALLE naoorlogse amerikanen in, met specificaties zoals cilinderinhoud en geproduceere aantallen per type. Meer dan 500 bladzijden tekst en foto’s. Toen wist ik wel welk modellen mijn voorkeur(en) droeg.
Boek ooit uitgeleend en niet meer terug… En ondertussen blijven rondrijden in mijn japanner 🙂
Ik twijfel of ik ooit zo’n Gremlin of Pacer in werkelijkheid heb gezien. Ik vermoed enkel op foto.
Maar zo begint het toch : eerst folders en catalogen bekijken, nadien eventueel kopen ? 🙂
Zo’n RAM is blijkbaar ‘standaard’ héél luxueus uitgerust.
Hoe een Lancia zou moeten zijn ?
Dan komt het toch nog goed… 🙂
PS : die Bricklin en die AMX : lekker ‘foute’ auto… 🙂 😉
Persoonlijk vind ik het ook ontzettend jammer dat de merken Rover en MG failliet zijn gegaan. Maar volgens mij komt dat gewoon doordat 80% van de kopers in het D(+) segment toch voor de Duitse auto kiest. De merken Lancia, Alfa Romeo, Jaguar en Lexus hebben hier altijd nog veel last van.
Mocht je ooit nog voor de keuze staan, kies dan de Gremlin. In de pacer wil je niet gezien worden. 😉 Bijna net zo lang (of kort) als dat ie breed is.
Of dat men nu liefhebber is van jappaners, engelsen of italianen, in sommige wagens moet iedereen ooit eens mee gereden hebben. Een RAM moet daar wel tussen zitten vind ik. Het reed inderdaad best luxueus op die lekkere stoelen. Ging ook verassend goed de bcoht om. En een duim omhoog krijgen van een trucker is ook weer eens wat anders. 😀
Lijkt me een leuk model om als Fiat-Professional te verkopen hier. Maar ja, die benzineprijs he?
Erg veel zwartkijkers op dit Forum.
Waarom dacht iedereen dat VAG uit is op Afa en Ferrari.
Dit worden gevaarlijke concurenten van alle VAG produkten.
Echt iets nieuws brengen doen ze al jaren niet meer bij de andere merken en nu Fiat herrijst worden ze toch wel een beetje onrustig.
Wie waren trouwens de grote concurenten van VW, BMW en Mercedes in vorige decennia??
Tel op je vingers na wat er staat te gebeuren als het goed begint te gaan met Fiat.
“”Waarom dacht iedereen dat VAG uit is op Afa en Ferrari.””
Omdat een oud manneke van VAG dat te pas en te onpas tegen de (auto)pers zegt. Die neemt dat gretig over en bazuint het de wereld rond als ‘nieuws’ of als voldongen feit.
De ‘financiële analysten’ beginnen dan weer verder te fantaseren en tellen het geld dat VAG in kas heeft en het geld dat FGA tekort heeft.
En zo is er weer veel bladvulling in de magazines, op sites en blogs.
Ik denk eerder dat het oude mannetje van VAG goed genoeg weet, indien FGA-Chrysler slaagt, dat VAG er (wereldwijd) een serieuze concurrent bij zal krijgen. Daarom zaait hij onrust met die idiote uitspraken.
Herinner je de uitspraak van Marchione dat een autofabrikant minimaal 6 miljoen auto’s zal moeten produceren (en liefst ook verkopen 🙂 ) wil die blijven bestaan ?
Die resultaten kon FGA niet alleen bereiken. Concentratie met andere Europese merken, lees Franse, is / was niet mogelijk.
Samengaan met Chrysler/Dodge/Jeep restte dan nog als 1 van de mogelijkheden.
Als je de presentatie van nu 1 jaar geleden bekijkt, denk ik dat FGA-Chrysler op de goede weg zit om 1 van de wereldspelers te worden, waarbij bepaalde merken maar op 1 continent te verkrijgen zijn en andere merken wereldwijd.
Te dikwijls kijken we alleen naar Europa en de Europese verkopen en zien we te weinig het wereldwijde perspectief.
FGA heeft er voor gekozen om een grote autoproducent te zijn / worden. FGA heeft er niet voor gekozen om een niche-speler te worden zoals Saab of Jaguar.
Maar ook die merken delen onderdelen en motoren met andere merken : wat is dan het verschil indien FGA en Chrysler onderdelen, platformen en motoren gaan delen ?
Niet meer 100% Fiat – Alfa – Lancia ? Tja, de laatste 20 jaar is er geen enkele Lancia of Alfa puur 100 % geweest.
Nu komt er nog een Chrysler saus bij : evolutie en ook noodzaak.