Elektrische Fiat 500 krijgt Bosch batterijen

De eerste geheel elektrische productie-auto van Fiat, vormt niet de belangrijkst innovatie voor de komende jaren, maar is wel degelijk in aantocht omdat FGA graag op elke markt actief wil zijn.

Bovendien kan dankzij de reeds ingeslagen weg van het oude Chrysler, in de planning meegenomen worden wat reeds is ontwikkeld. Een eerste prototype werd begin dit jaar in al Detroit getoond in de vorm van de 500 BEV. De elektrische auto van Fiat zal in 2012 in productie gaan en vooral verkocht worden op plaatsen waar een elektrische auto de meeste kansen heeft, zoals bijvoorbeeld Californië.

De batterijen voor deze 500 ‘EV’ zullen van het type SB LiMotive zijn, die dankzij een samenwerking tussen Samsung SDI en Bosch vanaf 2008 worden geproduceerd. Een Koreaans-Duits product dus dat dankzij de technici van Chrysler toegepast wordt in een uniek systeem. De ontwikkeling van de specifieke ombouw van de SB LiMotive batterij vindt overigens redelijk om de hoek plaats in Orion, Michigan. Alleen de cellen komen helemaal uit Korea. De productie van de ombouw gebeurt in Springboro, Ohio. Concurrent GM doet ongeveer hetzelfde en gebruikt LG batterijen voor de Volt. Ook van dit Koreaanse product vindt de productie plaats in de VS.

Het klinkt allemaal simpel, maar het zo compact mogelijk verpakken van deze techniek is geen simpele klus. Om het geheel zo lang mogelijk opgeladen te houden met constant de juiste temperatuur (bij alle snelheden en omstandigheden), vraagt om de betere technische oplossingen. Eind dit jaar zal er meer bekend worden over de resultaten, specificaties en uiteindelijke verkoopprijs van het eerste geheel elektrische commerciële product van FGA-Chrysler.


Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.