Lancia’s toekomst is eerst een ‘overgangsfase’
En die zijn nooit leuk.
Dat bewijst de naakte waarheid die kort geleden op camera is vastgelegd in de VS. Voor de Amerikanen, die getuige zijn van het uit een diep dal herstellende Chrysler, een leuke scoop en bewijs dat het merk met een flinke opknapbeurt bezig is. Voor ons Lancia liefhebbers weer een bange indicatie dat het toch een kwestie van merkvervaging zal zijn, die overgang naar een totale fusie met een Amerikaans label. Van de drie plaatjes die nu in de omloop zijn hebben we de voorzijde als minst pijnlijk beschouwd, en deze uiteindelijk bovenaan dit bericht geplaatst. In de geprononceerde Chrysler-neus, die naadloos aansluit bij de vernieuwde Sebring (200) en Grand Voyager, kunnen we toch met wat fantasie alvast een Lancia grille bedenken. Maak van de inkeping in de motorkap een traditioneel knikje en dun het chroomwerk wat uit, en je hebt lettende op de lichtunits, geen onaardige grote broer voor boven de Delta.
Maar daar houdt het ook echt mee op. De zijkant en de achterzijde zijn 100% Chrysler qua stilering. Je kunt zien dat men binnen de oude LLC reeds bezig was om de 300C, waarvan de verkoop flink inzakte, een opfrisbeurt te geven. Hetzelfde geldt voor de ‘nieuwe’ 200, waar al helemaal geen droog Lancia-brood van te maken valt. De reeds wat afgeronde en dus subtielere voorzijde van beide modellen doet ons toch vermoeden dat de designers van Chrysler alvast wat aanwijzingen hebben moeten doorvoeren van het nieuwe management. Dit met het oog op de toekomst. De 200 is commercieel niet haalbaar voor Europa maar deze vernieuwde 300C gaat er naar alle waarschijnlijkheid vanaf volgend jaar toch ook bij ons komen met blauw logo. De fusie moet wat Europa betreft namelijk in een zo rap mogelijk tempo een compleet modellengamma opleveren onder één noemer; Lancia.
Inmiddels is men in Detroit achter de schermen uiteraard druk in de weer met nieuwe modellen voor D en E segment, wat natuurlijk een behoorlijke klus is. Tot die tijd krijgt Amerika dit soort updates die zowel boven- als onderhuids de nodige aanpassingen hebben gekregen. Lancia zal intussen als kat met negen levens opnieuw een ietwat onzekere tijd tegemoet gaan. Naast de 300C zal ook de Grand Voyager naar Europa afreizen. Een nieuwe Ypsilon zal samen met de Delta aan moeten tonen, dat de toekomst voor het merk nog springlevend is en vol van eigen identiteit. Hoe de Amerikanen op die toch redelijk Italiaanse identiteit zullen reageren zien we over een jaar al wanneer de compacte Lancia’s naar Amerika zullen afreizen. Daarna volgt de totale fusie middels compleet nieuwe producten, en zullen de merken Chrysler-Lancia en Maserati een eerst nieuw offensief in de hogere segmenten inzetten, dat waarschijnlijk uiteindelijk ook nog een Alfa Romeo topmodel zal opleveren…
Amai.
Dit doet wel pijn inderdaad.
Ik zie een badge-engineerde versie van deze lompe kar toch niet in grote getale de rustieke straatjes van Italiaanse dorpjes bevolken, zoals de lybra’s nu wel doen…
Eigenlijk is het ook op de lange termijn een onmogelijke samensmelting tussen een Europees nichemerk dat bekend staat om eigenwijze styling en subtiele luxe met een ‘big is beatifull’ Amerikaanse flapuit als Crysler.
De overgang van het pre-Fiat naar het huidige Lancia is in het verleden sterk bekritiseerd, hetgeen ik het niet altijd mee eens ben. Wellicht dat de critici van nu het op dat gebied met me eens gaan worden. Ik hoop het echter van niet.
Toch denk ik dat na dit er prima een model gemaakt kan worden dat voldoet voor Chrysler maar ook heel erg Lancia is.
@AE ja vast maar dan zullen ze er wel wat ander gevormd plaat materiaal om moeten vouwen. Badge over plakken werkt in de EU alleen voor Opel dan worden Zoekzoekies met Opel stikker veel beter verkocht als het origineel maar met Fiat stikker is er geen hond die er een wil hebben. 300C zie je nu en Thesis in mindere mate ook. maar een 300c met Lancia stikker word niet verkocht aan de Lancia liefhebber nog aan de Amerikaan liefhebber. Ik verwacht dat wanneer ze dat (stikkers over plakken) doen de verkopen van de merken nu samen bij lange na niet gehaald gaan worden en er uiteindelijk veel minder auto’s verkocht gaan worden. Een Amerikaan zou er nog wel eens in kunnen trappen maar een Europeaan? Nee! Alleen als het Opel heet zijn ze er dom/ongeintreseerd genoeg voor.
Ik kan me niet voorstellen dat deze auto met een Lancia-badge erop verkocht gaat worden in de EU. Ik zou zeggen, bespaar je het geld Fiat.
Ben het volledig met AutoEdizione eens dat van dit model een goed passend Lancia alternatief te maken is.
Zet dit eens langs de oude Thema 8.32 en ik zie hier best een mooie opvolger daarvan in. Spiegels en stootrubbers in carrossoriekleur en de achterlichten een beetje verbeteren. Achterlichten zouden voor mij wat meer helder en donkerrood mogen uitstralen. En even dat rare verticale chrome lijntje in het midden weghalen.
En een totaal andere vorm van de kofferbak (meer schuin aflopende) en achterbumper graag (naar binnen lopende). En de taille lijn schuiner maken plus een wat spitsere neus. Een Lancia moet gedistingeerd en elegant zijn dat was zelfs de Thema destijds ook en een Kappa of Thesis al helemaal.
Kortom de opvolger van dit model graag.
Een tussenmodel dat niet 100% Lancia is daar valt nog mee te leven, maar niet nadat we al jaren zonder grote Lancia zitten. De Lybra is al 5 jaar uit productie, daar rijdt dus geen enkele leaserijder nog in. De Thesis wordt ook al sinds 2005 nauwelijks meer gebouwd, de laatste jaren werd er gemiddeld 1 per dag gebouwd en dat was dan vaak een Italiaanse regeringswagen. Dus Thesis leaserijders zijn er ook niet echt. Lancia ontbreekt dus volledig in dit segment en zal allemaal nieuwe klanten over de streep moeten trekken zonder te kunnen terugvallen op inruilers en andere vaste klanten. We zien aan de Delta waar dat toe leidt: een flop. Bij de introductie mikte Läncia in Nederland op 1700 stuks in het eerste jaar en 2500 in het 2e. In de eerste 9 maanden van 2010 staat de teller op 249 stuks, waarvan 15 in oktober. Een historich dieptepunt, het lijkt over en uit met Lancia. Marchionne moet zich afvragen of hij in Nederland niet beter alleen met Chrysler kan doorgaan. Van de 300C werden er dit jaar tenminste nog 94 verkocht, dat heeft de Thesis in geen jaren gehaald helaas. Een verdrietige Lancista
Mareblu je had je pleidooi bij ‘..en andere vaste klanten’ kunnen stoppen. Geloof me, ik voel als Lancista precies met je mee maar het is een fusie voor een totaal nieuw bedrijf dat nu gaande is. Europa is klein in verhouding tot wat men met Chrysler wil gaan doen in de rest van de wereld. Lancia mag het gaan doen hier dankzij die mondiale inzet van Chrysler onder leiding van Lingotto. Laat ze maar een paar goede dealers uit de grond stampen en de showroom eerst vullen met een van alles en nog wat.. Het is de eerste stap naar een echt bedrijf met een compleet aanbod (ook zakelijke markt). Want zeg nou zelf.. Lancia bestaat eigenlijk niet meer voorbij de Italiaanse grens. Dit is de enige kans om het eens en voor altijd goed en rendabel te doen. En weet je wat? Ik denk dat het ze gaat lukken ook. Jeep er ook nog bij en klaar is kees.
Het bericht vandaag dat er straks grotere Lancia’s gebouwd gaan worden in Turijn is tenminste een mooi gegeven om mee verder te leven. Meer dan een eeuw geleden begon het op dezelfde plek.
@AE,
Denk dat met minder (grote) aanpassingen al een aardig compromis te maken is. Zou de aanpassingen beperken tot de grille. Achterlichten. Kofferbak(-spoiler) zoals je al noemt. De knik boven de handgrepen en in de c-stijl gladstrijken. Passende velgen plaatsen en dan zou ik het model al gaan overwegen. Maar ja, ik ben pas in de markt als het over 10 jaar een derde-handsje is
(misschien moet ik eens gaan leren photoshoppen…..)
Als je niet toevallig Audi, BMW of Mercedes heet is het in dit segment (in elk geval hier in Europa) toch kruimelwerk. Dan heeft het ook geen zin heel veel geld in allemaal afzonderlijke modellen te investeren, en kun je met wat “badge engineering” misschien het break-even punt wat omlaag brengen. Hoe briljant een nieuwe grote Lancia (of Alfa) ook zal zijn, behalve de Italiaanse regering en directeuren van dealerbedrijven zal niemand hem (haar?) ooit nieuw aanschaffen.
Hier moet toch wel iets moois van te maken zijn. Zag op het autoweek forum overigens een foto/impressie van het dashboard waarin ik wel veel Bravo/Delta elementen meende te herkennen.