New Stratos onderhuids
De ‘New Stratos’ is dus letterlijk een droomauto die tot in alle details wordt doorontwikkeld, zelfs onderhuids.
Ook al is de oerdonor voor 100% van Ferrari afkomstig (F430 Scuderia), de mannen die in opdracht van Michael Stoscheck werken, laten geen onderdeel ongemodificeerd. Het doel is om deze reïncarnatie Stratos een geheel eigen karakter te geven. Geen retrogeintje dus maar een serieuze nieuwe sportwagen die symbool zou kunnen staan voor de hele racegeschiedenis van Lancia. Zeer licht en wendbaar zijn zo’n beetje de kernwaarden. Het chassis van Ferrari, met alles wat daarop en aan hoort, blijkt een zeer geschikte basis voor een zinnenprikkelende Stratos uit de 21e eeuw.
De bodemplaat is ingekort met 20 cm en heeft een door FIA goedgekeurde kooi gekregen van 40 mm dik staal. De auto is dankzij de sterk toegenomen stijfheid en een meer naar voren verplaatst zwaartepunt, zeer dynamisch en wendbaar op de baan. De carrosserie is 30 cm korter dan die van de Scuderia en is in combinatie met wat eronder zit helemaal uit carbon fiber en aluminium opgetrokken. De luchtinlaat gaat via het dak en de zijkanten en heeft een speciaal ontworpen regelaar gekregen en uitlaatsysteem. Ook de zestraps automatische transmissie is aangepast zodat in minder dan 60 milliseconden van verzet kan worden verandert. Maar ook in de ophanging en qua veerafstellingen is alles aangepast. Dat laatste is nu in te stellen vanuit de cabine. De speciaal ontworpen velgen hebben Dunlop Sport Maxx banden met de maten 265/30/19 en 315/30/19. De Brembo remmen hebben wat de diameter betreft 398 mm keramische remschijven met remklauwen met 6 zuigers voor en 350 mm (diam.) remschijven met 4-zuiger klauwen achter. De remblokken een bevestigingselementen zijn speciaal aangepast voor op het circuit. De stuurinrichting is een elektrisch-hydraulische geworden. Het racestuurtje is speciaal ontworpen en compleet met schakel indicatie LED lampjes. De flippers aan het stuur komen uit de 430 Challenge. Verder is er van alles lichter gemaakt zoals bijvoorbeeld de accu, dankzij behuizingen van carbon fiber. De New Stratos heeft door het vele glas wel een extra stevige kooi (55 kg) en ook een airco is niet weggelaten (28 kg). Toch weegt dit racemonster al met al 80 kilo minder dan een Scuderia.
Alle technische gegevens zullen in de loop van de tijd openbaar gemaakt worden zodra deze bijzondere sportwagen de voltooiing nadert. Het eerste exemplaar zal de standaard zetten voor een gelimiteerde serie die daarna zal volgen.