Ferrari groeit met dank aan merchandising
Van simpele vaantjes tot hele pretparken, eigenlijk is elk artikel met steigerende zwarte hengst even belangrijk en essentieel voor het wereldwijde succes van Ferrari.
Vorig jaar schreven we al dat Ferrari haar rechten op het gebruik van Ferrari kenmerken steeds meer wil beschermen om de inkomsten beter te kunnen waarborgen. En dat is niet voor niet geweest want uit kwartaalcijfers van eind vorige maand blijkt vandaag (uit persbericht van Ferrari), dat de verkoop van merkgerelateerde artikelen een zeer belangrijk aandeel vormt in de inkomsten. Online is er 50% meer verkocht de afgelopen negen maanden en via de Ferrari Store vestigingen in de wereld steeg de verkoop met 30% in vergelijking met vorig jaar. Bijvoorbeeld ook de Ferrari Virtual Academy is een succes. Reeds 20.000 consumenten uit 200 verschillende landen rijden virtueel Ferrari thuis achter de computer.
In het derde kwartaal bedroegen de inkomsten bij het bedrijf uit Maranello 446 miljoen euro. Dat is 12,6% meer dan dezelfde periode vorig jaar. In de eerste negen maanden kwam er 1.349 miljoen euro binnen (+4,8%) en werden er 4598 auto’s verkocht (+2,4%). Het bedrijfsresultaat steeg in het derde kwartaal met 46% en komt op 76 miljoen euro (17% van de omzet). In de eerste negen maanden was het resultaat 192 miljoen euro (+9%) terwijl het vorig jaar bleef steken op 176 euro. Volgens Di Montezemolo kan met de juiste inzet 2010 een succesvol worden afgesloten straks. Dankzij de rol van Ferrari in de autosport en dankzij een veelzijdige meer persoonlijke strategie voor de ontwikkeling van auto’s, groeit Ferrari nog elke dag als merk. De California en de 458 Italia zijn zeer geliefd en het marktaandeel op markten als de VS steeg met +5%, in Groot Brittannië met +17%, Australië +10% en China met +15%.
Na de opening van de eerste Ferrari World Abu Dhabi zal Ferrari als fenomeen en sportwagenmerk alleen nog maar meer weten te groeien. Ferrari is het eerste automerk ooit dat een eigen themapark sticht.
Mooi al die procentstijgingen.
Maar nietszeggend…
Wat is immers het procentuele aandeel van de hele merchandising in het totale plaatje ?
Uiteraard zal het wel iets opbrengen 😀 .
En zoals al ergens anders geopperd : waarom niet iets gelijkaardig voor Alfa Romeo ?
Voor Lancia maar 1 ding : enkel (terug ?) een museum met de hele collectie.
Niets meer, maar ook niet minder 😀 😀
Je kan de respectievelijke accesoire-lijnen toch niet vergelijken met de merchandising van Ferrari ?
Schoenmaker blijf bij je leest.
Ik denk dat en paar sloffen van Ferrari best lekker zitten Flamingant
Begrijp me niet verkeerd Mijnheer de redacteur, ik heb niets tegen wat merchandising, en ik treed Koen bij dat de accessoirelijnen van zowel Alfa als Lancia te mager uitvallen, maar je kan heden ten dage zowat álles kopen met een Ferrari logo op. De meerwaarde voor zowel Ferrari zelf als voor de producten waarop het logo prijkt ontgaan me in de meeste gevallen echter volledig (behalve dan de grove winsten dat beide partijen hiermee boeken). En nu komt daar nog dat pretpark bovenop! Wat heeft Ferrari in godsnaam te zoeken in Abu Dhabi (behalve een goede afzetmerkt voor hun auto’s) en in de entertainmentwereld? Ik denk dat op langere termijn de mensen de overcommercialisering van de merknaam Ferrari beu zullen worden en al die producten ‘by Ferrari’ links zullen laten liggen. Iets wat ik op zich helemaal niet erg zou vinden en waar ik zelfs op hoop. Ik vrees helaas dat tegen dan, en ten gevolge van die ‘prostitutie’ van merknaam en logo, de glans van het imago wat verloren zal zijn. Spijtig.
Ik snap je argumentatie Fiammingo maar ik denk dat zolang er kleine jongetjes geboren blijven worden die verlangen naar een sportwagen die zo nooit kunnen kopen, men de merchandising rond de naam Ferrari nooit beu zullen worden. Er is in de wereld bovendien een hoop overkill van zaken waarbij Ferrari in het niets verdwijnt wat men ook nog altijd niet zat is dus..
Ik denk niet dat de mensen het rap beu worden.
Kijk maar naar de merchandising van voetbalclubs. Ook voor hen is het een deel van de inkomsten.
”Met iets gelijkaardig” voor Alfa Romeo bedoel ik niet een “pretpark”, eerder zoiets als wat Porsche en Mercedes gebouwd hebben.
En aan de uitgang : de merchandising 😀