Nieuwe E segment Maserati ligt op koers
Misschien bestaat er dan onzekerheid over het exacte tijdstip waarop compacte massaproducten als de Ypsilon en Panda op de markt zullen verschijnen, maar volgens het Britse Autocar heeft Fiat Group in een veel hoger segment een verrassing in petto op redelijke korte termijn.
Je kent vast de Quattroporte op basis van de BiTurbo (sei en otto cilindri) nog wel uit de jaren negentig. Een smaakvolle Italiaanse E segment sportsedan die volgens Maserati zelf ondanks de naam eigenlijk niet in de Quattroporte reeks thuis hoort maar daar net onder. Als je het goed bekijkt hebben we het nu over de opvolger van dat model. Toen vorig jaar de fusie in de VS een feit was, werd er ook vaart gemaakt met verbouwing van de pas overgenomen fabriek van Bertone in Grugliasco zoals je toen ook hebt kunnen volgen op onze site. Ook toen kwam het gerucht naar buiten dat daar aan assemblagelijnen wordt gewerkt voor een volwaardig nieuw E segment platform voor Maserati en eventueel ook Lancia.
Één van de grootste geheimen uit Lingotto, aangezien er nauwelijks iets bekend is over plannen en introducties binnen dit segment, ook niet in het vierjarenplan. Wel weten we dat de opvolger van Maserati’s topmodel, de Quattroporte, in 2012 op de markt verschijnt. Volgens deze bron komt de concurrent van bekende Duitse premium producten zelfs nog eerder, te weten in de tweede helft van volgend jaar. Een model met ge-downsize-de V6 en V8 benzine en dieselmotoren met Turbo techniek, dat in de meer krachtige varianten direct zal concurreren met sterkere modellen van BMW, Mercedes en Jaguar.
De reden waarom deze Maserati dan al klaar is, heeft alles te maken met een combinatie van Amerikaanse en Italiaanse techniek plus ontwerpen die reeds in ontwikkeling waren onder Alfa Romeo vlag, de opvolger van de 166. Ook het nieuwe topmodel van Lancia en Chrysler zal de basistechnologie ontlenen aan dit project. Overigens is er niets officieel bekend over het wel of niet ontwikkelen van een grote Alfa Romeo. Het is duidelijk dat veel nog geheim is, omdat het een segment betreft waarin de concurrentie een grote voorsprong lijkt te hebben. In deze zelfde context moeten we het aangekondigde gebruik van nieuwe automatische 8 en 9 trapstransmissies van ZF zien binnen de FGA-Chrysler groep.
Opmerkelijk is ook het gerucht dat het design van de nieuwe ‘Maser’ afkomstig is van een voormalige ontwerper van Pininfarina, te weten Lorenzo Ramaciotti. Laat dat nou net de man zijn dit reeds studies heeft laten maken voor een nieuw E segment vlaggenschip van Alfa Romeo. Overigens gebeurt dit alles in goede verstandhouding met Pininfarina en blijft het 80 jaar oude ontwerphuis ook in de toekomst gewoon voor Maserati ontwerpen.
Maserati noemt dit project in de wandelgang ‘een nieuw concept, dat het DNA van Maserati ten volle opnieuw presenteert’. Het nieuwe model start straks rond de 55.000 euro.
Het is me niet duidelijk wanneer deze E segment Maserati nu komt. Is het na de Quattroporte (2012) of daarvoor? Ik had eerder begrepen dat dit model pas in 2013 zou worden gepresenteerd.
Er is ooit ook 2013 genoemd idd alleen is het een feit dat in de plannen niets staat over een datum:
http://www.autoedizione.nl/2010/04/21/het-fga-toekomstplan-in-sheets/
Logischerwijs kun je ook zeggen dat men verder is wat het hogere segment betreft (verder dan D) omdat de combinatie snel gemaakt kon worden. FGA was reeds met iets bezig en Chrysler werkte al aan de opvolger van de 300c.
Ben reuze benieuwd naar deze Maserati. Volgens mij moet die erg goed verkopen want wie wil er nu een BMW / Audi of Mercedes als die een Maserati kan kopen ?
Het stukje diesel vind ik dan wel weer minder want Maserati is nu juist 1 van de fabrikanten die geen diesels aanbieden. Maakt ze toch redelijk uniek maar ja alles verandert gestaag. Wie had in de jaren 80 / 90 kunnen bedenken dat er later Maserati`s met diesel motoren zouden rijden.
@Ferry832: Als uniek zijn betekent dat er geen aantallen verkocht worden vinden de meeste fabrikanten het uiteindelijk toch leuker maar gewoon een beetje “mainstream” te worden.
OT: Misschien moet ik de 166 nog maar een jaartje blijven rijden, kan ik toch weer overstappen op een nette Italiaan.