Volgens analisten speelt Marchionne met vuur
Ze kennen ‘m allemaal omdat hij zo onopvallend is en tegelijkertijd heel erg opvalt.
Sergio Marchionne (op de foto naast vice voorzitter David W. Heleniak van Morgan Stanley) blijft nooit onbesproken bij de analisten die uiteraard vooral kritisch zijn over de goochelaar uit Turijn. Zo ook vandaag in een artikel van Automotive News verslaggever Luca Ciferri. Daarin staat dat Marchionne niet alleen dit jaar maar ook volgend jaar wil afzien van nieuwe marktintroducties omdat de markt uiterst zwak blijft, vooral in het eerste kwartaal. Daarom zou Marchionne alle kruit willen bewaren voor het juiste moment. Hij verwacht volgend jaar ongeveer net zoveel te verkopen (-13,9%) als dit jaar net als ieder ander. Ook volgend jaar zullen in West Europa maximaal rond de 12,5 miljoen auto’s verkocht gaan worden.
Automotive News stelt dat Fiat daarom in Europa nog harder zal wegsmelten volgend jaar dan dit jaar al het geval is. Het vroeg daarom om de menig van de bekende analisten. Stuart Pearson van Morgan Stanley in Londen stelt dat het uitstel van nieuwe FGA modellen in Europa een groot risico op het missen van aansluiting bij een herstel met zich meebrengt. Eric Hauser van Credit Suisse zegt dat zonder nieuwe producten Fiat Group het doel om haar marktaandeel binnen vier jaar te verdubbelen niet zal halen (van 1,2 miljoen auto’s naar 2,15 miljoen in 2014). Het herstel en de normalisering die Marchionne begin dit jaar al aankondigde voor 2011, lijkt hiermee van de baan volgens Automotive News. De investeringen gingen in vergelijking met 2009 (3,38 miljard) nog wel omhoog naar 4,5 miljard.
Een vreemd en bizar bericht aangezien de CEO van FGA-Chrysler zelfs in Parijs nog positief gestemd was over het herstel. De beoogde doelen voor de laatste kwartaalcijfers van dit jaar zouden zelfs naar boven toe bijgesteld kunnen worden liet hij in een interview dat hij in Parijs gaf weten.
En dat in tijden dat de markt in elkaar zakt, terwijl concurrent VAG record verkopen boeken??!! Kortom: beleidsbeslissingen zijn alles bepalend, en of Marchionne nu de juist maakt vraag ik me sterk af!