Marchionne; “Italië is een stuurloos land geworden”

Marchionne zegt in Florence tijdens een congres van een onafhankelijke stichting voor ondernemers (Cavalieri del Lavoro) wat bijna niemand durft te zeggen. Zij die het wel durven te zeggen riskeren een spreekverbod van de regering Berlusconi. Volgens Marchionne faalt het centraal bestuur al jaren lang namelijk in vele opzichten en is het momenteel erger dan ooit;

“Het is maar heel moeilijk uit te leggen in het buitenland wat er hier gaande is. Je schaamt je kapot. Het lijkt wel of  iemand de hekken van de dierentuin heeft opengezet.”

Sergio Marchionne doelt ook op de recente geweldplegingen en doodsbedreigingen aan het adres van leden van de Confindustria en de CISL (werkgevers vakbond). CISL voorzitter Raffaele Bonanni werd vorige maand zelfs bekogeld met rookbommen en  stadionfakkels terwijl men de tekst scandeerde; “Marchionne commandeert en Bonanni gehoorzaamt!” In heel Italië heerst al een paar maanden een licht ontvlambare situatie van de kant van ontevreden werknemers, opgestookt door diverse vakbonden. De CEO van een van Italië’s grootste bedrijven spreekt nu als ervaringsdeskundige. Zijn plan voor ‘Fabbrica Italia’ is behalve een degelijk plan, ook een ideologische hoop op een totaal nieuw ondernemersklimaat. Hij zegt dat de boodschap die hij uit wil dragen, in een tijd komt die heel erg doet denken aan de explosieve situatie van hete herfsten eind jaren ’60. Foto’s van toen doen wel heel erg denken aan de beelden van vandaag. Marchionne spreekt zijn collega’s toe en indirect ook de politiek, om verantwoordelijkheid te durven nemen om zo de noodzakelijke veranderingen gezamenlijk mogelijk te maken. Een beter land voor de generaties die nog komen. Marchionne stond in de Toscaanse stad op als de Italiaanse Obama;

“We moeten met z’n allen openlijk afstand nemen van deze schandelijke situatie waarin het bijna geaccepteerd lijkt dat er geen dialoog bestaat maar enkel een cultuur van sociale onrust. Een cultuur van totale destructie tegen datgene wat we proberen op te bouwen. We moeten samenwerken en samen verantwoordelijk durven zijn. Onze nek durven uitsteken en verder kijken dan de korte visie op eigen persoonlijke belangen. We moeten deze fundamentele verandering van ons land ons ter harte nemen voor ons en vooral voor onze kinderen.”

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Marchionne; “Italië is een stuurloos land geworden”

  • 4 oktober 2010 om 21:08
    Permalink

    Wanneer kunnen we op deze man gaan stemmen? Ik ben nog resident in de laars, dus mijn stem heeft ie.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2010 om 09:58
    Permalink

    Nou dat is inderdaad het eerste wat ik dacht. Dit lijkt een open sollicitatie voor een politieke carriere. Maar toch denk ik dat de beste man veel meer ondernemer is dan politicus. Vooralsnog lijken dat ook telkens weer onverenigbare eigenschappen.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2010 om 10:33
    Permalink

    we kunnen hem de eerste 10 jaar nog niet missen aan het roer van FGA….

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2010 om 18:34
    Permalink

    Ik kan hem langzamerhand wel missen – als tenminste het bericht klopt dat de ypsilon en de panda introducties worden uitgesteld en er een sprake lijkt te zijn van een investeringsstop. Het is dan over en uit met Alfa en Lancia. Hup hup Chrysler, succes in de VS met Marchionne. Hopelijk meer succes dan in Europa

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2010 om 19:10
    Permalink

    Het zou een drama zijn. Ik geloof er daarom ook geen biet van. Alle CEO’s in dezelfde week vanuit Parijs nog gewoon aankondigingen doen ook.. En Marchionne gewoon ze mond dichthouden tot vandaag??

    Nogmaals er is niets geciteerd en ik weet dat Automotive graag headlines bedenkt om zo alle aandacht te krijgen.

    Een jaar is lang..te lang. Als dit zo is dan heeft Marchionne een gok gemaakt die te veel risico’s met zich meebrengt. Het uitstel van een product dat zo goed als af is kost volgens mij eerder geld dan dat het wat oplevert. Hij zou met Fiat weer terug bij af zijn. Terug naar 2004. De Panda is cruciaal voor 2011 en Lancia moet kunnen doorstarten in Italië en zelfs daarbuiten. François zei dat de Ypsilon een belangrijke internationale rol krijgt vanaf volgend voorjaar. Zoiets kan men toch niet uitstellen?

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2010 om 11:31
    Permalink

    Helemaal met je eens. Laten we de reactie van Marchionne afwachten op de berichtgeving van AMN

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.