Di Montezemolo vanuit Parijs over de toekomst van Ferrari
Luca Cordero di Montezemolo sprak eind vorige week op de Franse autosalon over de nabije toekomst van het beroemde merk uit Maranello.
Hij deed dat vanuit het stijlvolle ‘Ferrari Atelier’ vlakbij de redelijk indrukwekkende stand van Ferrari in Parijs. In dat ‘atelier’ stond een California in twee tonen tussen tal van ‘opties’ waarmee je als klant je Ferrari helemaal op maat en naar eigen smaak kunt uitkiezen. Ferrari gaat hier de laatste jaren steeds verder in, niets is te gek. Vooral klanten van de populaire Ferrari CoupĆ© Cabrio kunnen zo een uniek product selecteren. De tijdelijke studio in Parijs is een kleinere weergave van de echte ateliers in New York, Tokyo en Maranello. Ferrari zal het aantal ateliers de komende jaren gaan uitbreiden in China, het Midden Oosten en Europa.
In het Atelier deed Ferrari baas Luca Cordero di Montezemolo dus enkele uitspraken over wat er wel en vooral niet gaat komen qua nieuwe marktintroducties. Zo komt er bijvoorbeeld geen ‘Scuderia’ versie van 458 Italia zoals misschien velen wel hadden verwacht. In tegenstelling tot voorgangers als de 360 Challenge Stradale en 430 Scuderia, valt er volgens di Montezemolo simpelweg weinig meer extremer en beter te maken aan de 458. Een Spider versie van Ferrari’s indrukwekkende straatracer komt er wel, maar laat nog even op zich wachten. Op z’n vroegst in de tweede helft van volgend jaar.
V8 en V12 motoren worden schoner dankzij de toepassing van het Start&Stop (HELE) systeem en uiteindelijk ook de toepassing van KERS, het uit de F1 afkomstige systeem dat energie uit de motor opvangt om batterijen op te laden. Er komt dan ook een hybride Ferrari, mogelijk op basis van de California. De opvolger van de Enzo wordt het meest extreme voor op de weg dat Ferrari ooit gemaakt heeft volgens di Montezemolo. Het project blijft voorlopig echter nog top secret.
Er komt inderdaad geen vierdeurs sportsedan zoals Ferrari via anonieme bron eerder ook al liet weten. Dat geldt ook voor de eventuele komst van een instapmodel dat zou moeten concurreren met de Porsche 911. Tot slot zei de president zeer goede hoop te hebben voor de Scuderia Ferrari tijdens het verdere verloop van dit F1 kampioenschap. Dankzij de inzet van Alonso maar ook omdat hij verwacht dat de Braziliaan Massa beter zal gaan presteren. Een Ferrari coureur strijdt volgens di Montezemolo altijd tot het laatst in het belang van het hele team.
[nggallery id=472]
Dat er geen heftigere versie komt van de 458 vind ik wel jammer. De challenge stradale en de scuderia waren erg aantrekkelijk en gaven Ferrari extra aantrekkingskracht. Porsche doet het ook met zijn diverse 911 modellen en Ferrari moet daar naar mijn idee altijd in meegaan. Blijft een spannende wedloop die het beste in de fabrikanten naar boven haalt. Maar er worden wel vaker zaken verandert in Maranello dus kijk niet verbaasd op als er over een jaar toch een snellere versie uitkomt van de 458.
Kan zelfs pure tactiek zijn denk ik.