Wordt Termini Imerese een Italo-Indiase fabriek?

Vorige winter heb je bij ons alle turbulente ontwikkelingen rond de Siciliaanse fabriek kunnen volgen.

Tussen alle berichten over wel of geen toekomst binnen Fiat Group, stakingen en discussies met de minister van economische ontwikkeling, kwam op een gegeven moment ook het gerucht naar voren dat een producent uit India een serieuze kans zou maken als nieuwe eigenaar. Voormalig minister van economische ontwikkeling Scajola, had inmiddels ook daadwerkelijk overleg gehad met een grote fabrikant uit het land van Tata en Mahindra & Mahindra. Vandaag komt naar voren dat een voorstel van Mahindra & Mahindra, producent van (aartslelijke) terreinwagens, vanaf een vroeg stadium het meest aantrekkelijk is gebleken. Het afgelopen jaar zijn meerder plannen op tafel gekomen. Een stuk of vijf bleken serieuze kanshebbers en worden besproken tot aanstaande november, wanneer Invitalia deze inclusief eindoordeel zal voorleggen aan het ministerie. Zo was er ook het gerucht dat het nieuwe DeTomaso van Rossignolo misschien een derde fabriek zou inrichten voor een goedkoper model, en dat Termini Imerese de ideale plek daarvoor zou zijn.

Het plan van Mahindra & Mahindra is feitelijk die van de van oorsprong Siciliaanse ondernemer Simone Cimino. Zijn idee om van Reva (kleine elektrische auto’s) een grote onderneming rond de Middellandse zee te maken is een ambitieuze, en zou de hele Siciliaanse economie veel goeds kunnen doen. Het zou om een investering gaan van 930 miljoen euro. Mahindra & Mahindra is intussen grootaandeelhouder in Reva met maar liefst 55%. Traditiegetrouw zijn het nu weer de bonden die zich momenteel erg ongerust maken over de uitslag en eindbeslissing. Zij eisen zoals altijd meer inzage deze dagen. De FIOM heeft in Turijn zelfs weer een actievere rol van FGA geëist, omdat men niet kan verkroppen dat voor de makers van het plan ‘Fabbrica Italia’, Sicilië blijkbaar geen deel meer uit maakt van de republiek.

Momenteel rijden er nog vrachtwagen met kleine chique Lancia’s de poort uit (foto), maar volgend jaar rond deze tijd gaat de stekker er dan toch echt uit na 40 jaar Fiat.


Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.